Dobre lokalizacje, czyli na tropie klienta
Lokalizacja i wystrój wnętrza to najważniejsze czynniki decydujące o powodzeniu sklepu umieszczonego w centrum handlowym. Wiele również zależy od projektu galerii, schematu korytarzy i przyzwyczajeń klientów. Po uwzględnieniu powyższych czynników, wybór miejsca na punkt usługowo-handlowy może okazać się niezwykle trudny. A to tylko połowa sukcesu. Potem trzeba zaprojektować wnętrze, by przyciągało potencjalnych klientów. Dlatego, by wybrać dobre miejsce, należy się kierować trzema podstawowymi kryteriami: sąsiedztwem, piętrem i dostępnością wizualną witryny.
Miejsce, które będzie dogodne dla przedsiębiorcy i klienta, przede wszystkim zależy od rodzaju biznesu, jaki chce się prowadzić. Dla jednych punktów lepsza będzie tzw. oaza, czyli odbiegające branżowo sąsiedztwo. Inne z kolei lepiej się odnajdą w synergii pasażu, gdzie w jednym miejscu będą wszystkie sklepy z branży. - Oba rozwiązania mają swoje pozytywne strony - tłumaczy Wojciech Gałązka, architekt, właściciel pracowni WG Design. - Jeśli punkt gastronomiczny zostanie ulokowany np. w odzieżowej części galerii, będzie pełnił funkcję oazy, czyli miejsca odpoczynku dla klientów zmęczonych zakupami - dodaje.
Ale dla sklepu odzieżowego forma oazy może być niebezpieczna. Nikt bowiem nie będzie szukał sklepu z ubraniami wśród punktów ze sprzętem RTV i AGD. W tym przypadku zalecana jest synergia pasażu.
Istotną rolę odgrywa również sąsiedztwo marketu spożywczego. Jeżeli będzie lepszy jakościowo, np. Albert w Złotych Tarasach, to podniesie prestiż całej galerii. Natomiast tanie hipermarkety, jak Tesco lub Auchan, przyciągają mniej zamożnych klientów, przez co ekskluzywne butiki mają mniejszą szansę powodzenia.
Na szlaku galerii
Bez wątpienia na wybór punktu wpływ ma plan architektoniczny galerii. Warto zwrócić uwagę na liczbę pięter i schemat korytarzy. Im wyższy poziom, tym trudniej będzie dotrzeć klientowi do lokalu. Kłopoty mogą zacząć się już od drugiego piętra, stąd większość centrów handlowych ogranicza się do dwóch poziomów. Układ korytarzy ma z kolei związek z ruchem klientów. Dobrze zaprojektowaną galerię charakteryzuje uproszczona przestrzeń, a jej konstrukcja wymusza ruch dookoła – tak, żeby przejść wszystkie korytarze. Wzorcowym przykładem tej zasady jest warszawskie centrum handlowe Arkadia. - Ważne, by nie było żadnych uliczek skracających, a klienci chodzili w kółko od schodów do schodów - opowiada Gałązka. - W ten sposób odwiedzający przechodzą obok wszystkich sklepów w centrum handlowym i łatwo przewidzieć, gdzie będzie ich najwięcej - dodaje. Stąd należy wystrzegać się tzw. ślepych korytarzy. Takie miejsca są rzadziej odwiedzane przez kupujących, przez co wymagają szczególnego zwrócenia uwagi, np. gry kolorów, czy specjalnego światła.
Ruch klientów z reguły odpowiada szlakowi, jaki wytyczyli architekci galerii. Ale jego odnalezienie nie jest łatwe. Zdaniem architekta własna ocena szlaku może okazać się fałszywa, ponieważ istnieje ryzyko, że będziemy się poruszać inaczej niż grupa klientów. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku, gdy centrum handlowe zostało rozbudowane o nową część, tak jak to miało miejsce w warszawskiej Galerii Mokotów. - U klientów bardzo długo działa przyzwyczajenie szlaku, co oznacza, że po rozbudowaniu galerii nowa część nie od razu zdobywa sobie zaufanie - twierdzi Wojciech Gałązka. - Dlatego lepiej wybierać punkty w starszej części galerii – dodaje.
Wejście podwyższonego ryzyka
Ryzykownym rozwiązaniem okazują się miejsca przy wejściu do galerii handlowej. Mimo, że przechodzi tam każdy klient, nie są lokalizacją pożądaną. - Ludzie, wchodząc do galerii, są rozpędzeni i zwalniają kroku dopiero po 20-30 metrach, czyli w okolicach drugiego, trzeciego sklepu - mówi Gałązka. Ale nie dotyczy to wszystkich punktów. Silna marka poradzi sobie w każdym miejscu, zarówno przy wejściu, jak i na końcu korytarza, gdzie inne punkty giną. Dobrym przykładem jest McDonald's, który często wybiera takie lokalizacje.
Ciekawym za to rozwiązaniem mogą okazać się wejścia od strony parkingu. Zdaniem architekta pracowni WG Design lokale w pobliżu miejsc postojowych są atrakcyjniejsze z tego powodu, że przechodzi tam więcej ludzi. A w przypadku galerii, które się dzielą na starsze i nowsze części, parking najczęściej jest po stronie starszej, gdzie działa wspomniane wcześniej przyzwyczajenie szlaku.
Po wyborze lokalizacji sklepu należy zastanowić się nad jego wnętrzem. Zaprojektowanie wystroju ściśle wiąże się z rodzajem prowadzonej działalności i oferowanymi produktami. Ale nie tylko. Duży wpływ na efekt końcowy ma konstrukcja lokalu.
W przypadku głębokich, korytarzowych sklepów, należy na końcu umieścić kasy lub coś, co wymusi przejście klientów przez cały sklep. Mogą to być np. przymierzalnie. W tego typu lokalach można ustawić na drodze klienta nieduże stoliki z towarem. Żeby przejść dalej, klienci będą musieli się przy nich zatrzymać. Zupełnie inne zasady obowiązują w małych, płytkich sklepach. To tzw. szperacze, w których towar ma być wystawiony na sklep w jak największej liczbie, by klienci mogli w nim przebierać. Dobrze jest również zadbać o wejście, które w przypadku małych sklepów powinno być otwarte na całą szerokość witryny. Wtedy można nawet z niej zrezygnować. Jeśli ma to być sklep odzieżowy, warto dla uatrakcyjnienia wystawy postawić w wejściu dwa lub trzy manekiny.
Warto przy tym wyeksponować dobrej jakości produkty, w których punkt się specjalizuje, np. wysokiej klasy portfele w sklepie z galanterią skórzaną. - Zadaniem właściciela jest mieć dobrze wymyślony biznes, opisany i poznany od strony wielkości sprzedaży i rodzaju towaru - mówi Wojciech Gałązka. - Wtedy można dobrze pod kątem merchandisingu przygotować sklep do sprzedaży - podkreśla.
Warto pokazać projektantowi sklepy konkurencyjne, które wpisują się w strategię działania przedsiębiorcy. W ten sposób na już gotowym projekcie przedsiębiorca może pokazać, co mu się podoba lub co by chciał zmienić. Skonstruowany pod kątem funkcjonalności projekt sklepu można porównać do projektu mieszkania. Uprawiając aktywnie sport, trzeba przewidzieć miejsce na odpowiedni zestaw ćwiczeń. Z kolei w przypadku pracy z domu koniecznością może się okazać prywatny gabinet w osobnym pomieszczeniu.
Należy pamiętać, że to dobrze opisane funkcje tworzą projekt. Właściciel powinien wiedzieć, czego chce od sklepu i wymagać od architekta, by do tych potrzeb nawiązał.
Maciej Krzysztoszek
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Miejsce pracy musi być przyjazne i komfortowe. Tylko wtedy przełoży się na większe zaangażowanie i produktywność załogi.
Przy aranżacji wnętrza w sklepie odzieżowym kluczową rolę dla poziomu sprzedaży odgrywa wystawa, przymierzalnia i manekin.
Doświadczeni biznesmeni wiedzą, że powodzenie biznesu w dużej mierze zależy od jego lokalizacji. Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę przy wyborze lokalu na firmę.
Znalezienie odpowiedniego miejsca na lokal gastronomiczny to niełatwa sprawa. Podpowiadamy, jak się za to zabrać.
Zewnętrzne oznakowanie firmy to jedna z tańszych form reklamy, w którą powinien zainwestować każdy przedsiębiorca.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Rozważasz otwarcie firmy? Najpierw zainwestuj w subskrypcję magazynu "Własny Biznes FRANCHISING" i sprawdź, jaki biznes się opłaca! Tego nie przeczytasz w internecie!
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
Franczyzobiorczyni Tax Safe z Krakowa dba o work-life balance, ale klientów cały czas jej przybywa. Jak sobie radzi?
La Mancha szuka partnerów szczególnie w Białymstoku i Szczecinie. Dlaczego to dobry moment na nawiązanie współpracy?
POPULARNE NA FORUM
Co sądzicie o Oskrobie?
Witam, Z calego serca odradzam jakąkolwiek wspolprace z ta firma. Okolo 2 miesiące temu zglosilam sie do Oscroby bedac zainteresowana franczyza ich sieci. Wyslalam do nich...
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?
Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...
Oszukani przez franczyzodawcę
Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?
Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...
piszę pracę na temat franchisingu :)
hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché
przeciez to złodzieje
piszę pracę na temat franchisingu :)
Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu
Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...