Załóż firmę na wyspie
Niejeden przyszły biznesmen zastanawia się nad lokalizacją dla swojej firmy. Dla tych, którzy zdecydowali się działać w branży handlowej czy usługowej, wynajęcie lokalu to spory wydatek. Wzrost cen na rynku nieruchomości spowodował bowiem znaczącą podwyżkę cen czynszów. Jeśli jednak przyszła działalność nie będzie wymagać dużej powierzchni, to może warto pomyśleć o uruchomieniu punktu w centrum handlowym lub hipermarkecie. Stoisko w pasażu handlowym może się okazać znakomitą lokalizacją dla biznesu i dać szansę na pozyskanie dużej liczby klientów, a tym samym potencjalnie spore zyski.
Gdzie szukać i co oferować?
Stoisko handlowe, czyli tzw. wyspa, to zazwyczaj niewielkich rozmiarów (3-5 mkw.) miejsce usytuowane w pasażu centrum handlowego - zazwyczaj w głównym korytarzu, tuż przy wejściu głównym lub przy kasach. Wyspy handlowe znajdują się w większości galerii i hipermarketów. Dlatego myśląc o lokalizacji, trzeba szukać już istniejących lub nowo powstających wielkopowierzchniowych obiektów handlowych. Duże centra budowane są najczęściej w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców. W mniejszych miastach można również spotkać sklepy z pasażami, w których można zagospodarować miejsce na jedną lub dwie wyspy.
Eksperci radzą, by wyspy były usytuowane w jak najbardziej dostępnych dla klientów miejscach. Dlatego powinien być to środek pasażu handlowego i najlepiej w głównym ciągu komunikacyjnym, przy wejściu lub wzdłuż linii kas. - Taką lokalizację charakteryzuje duży przepływ klientów - mówi Agnieszka Lawenda-Szychowska z firmy Eurokotra, właściciela sieci stoisk z perfumami Nicole.
Dodatkowym atutem wyspy handlowej jest to, że klienci mają do niej dostęp z minimum dwóch, a zwykle z czterech stron. Dzięki temu łatwiej jest „złowić” potencjalnego klienta, bo punkt jest łatwo zauważalny dla każdego odwiedzającego centrum handlowe. Wolnostojące stoisko pozwoli także skuteczniej eksponować towar.
Kolejnym atutem wyspy jest czas pracy stoiska. Centra handlowe działają zazwyczaj od godz. 9 do 21 - w tym czasie stoisko też musi być otwarte. Dzięki tak dużej rozpiętości czasu pracy, przedsiębiorca zyskuje możliwość pozyskania klientów odwiedzających centrum o różnych porach dnia.
Decydując się na uruchomienie stoiska-wyspy, warto się zastanowić, jaką ofertę chcemy zaproponować klientom. Obecnie działające stoiska oferują szeroki zakres zarówno towarów, jak i usług. Można bowiem w nich kupić zarówno perfumy, bieliznę, odżywki dla sportowców, nabiał, firanki, jak również naprawić telefon komórkowy, wydrukować ulotki czy dokumenty, zjeść hamburgera albo wypić sok ze świeżych owoców. Oferta jest więc bardzo bogata, a rynek wydaje się być nasycony. Nie warto się jednak zrażać. Wystarczy wybrać miejsce i zrobić rozeznanie rynku. Dzięki temu można ustalić braki w ofercie istniejących już punktów.
- Opłacalna jest sprzedaż każdych towarów i usług, na które jest w danym miejscu zapotrzebowanie - uważa Katarzyna Owczarz z firmy Sellys, właściciela punktów detalicznych S-Printer, sprzedających materiały eksploatacyjne do drukarek i oferujących szeroki zakres usług poligraficznych. - Należy jednak pamiętać o dopasowaniu oferty do potrzeb lokalnego rynku i przed rozpoczęciem inwestycji zweryfikować miejscową konkurencję. Wynajmując miejsce w pasażu, musimy bowiem liczyć się z tym, że możemy nie uzyskać zgody na sprzedaż produktów oferowanych już przez konkurencję - ostrzega.
Moje drogie stoisko
Otwarcie punktu handlowego w centrum, choć znacznie tańsze od uruchomienia stacjonarnego sklepu czy punktu usługowego, również nie należy do najtańszych inwestycji. Do tego dochodzą rygorystyczne zapisy umowy, np. dotyczące kar za wcześniejsze rozwiązanie umowy dzierżawy terenu. Osoby odpowiedzialne za komercjalizację (dobór najemców) centrów handlowych precyzyjnie określają rodzaj działalności, jaka może być prowadzona na terenie sklepu. Na dodatek, przy zawieraniu umowy dzierżawy miejsca często wymaga się od najemców wpłacenia równowartości jednego lub dwukrotnego czynszu, jako zabezpieczenia na wypadek zalegania z płatnościami za dzierżawę.
- Przeprowadzamy badania dotyczące potrzeb klientów - wyjaśnia Przemysław Skory, rzecznik prasowy Tesco. - Na tej podstawie podpisujemy umowy tylko z firmami oferującymi towary bądź usługi, jakich oczekują osoby odwiedzające nasze obiekty.
Rzecznik Tesco dodaje, że każdą umowę negocjuje się z potencjalnym partnerem indywidualnie. Podczas rozmów ustalane są szczegóły, m.in. lokalizacja stoiska, wysokość czynszu, czas trwania umowy, a nawet oferowany asortyment. Zarówno stawki za czynsz, jak i warunki umowy są zwykle objęte tajemnicą handlową.
Franczyza dobiła do wyspy
Aby pokonać bariery stawiane przez zarządców galerii handlowych, warto nawiązać współpracę np. z franczyzową siecią punktów detalicznych, która wykorzystuje koncepcję wysp jako miejsca dystrybucji. Wówczas to dawca licencji może zaproponować miejsce do prowadzenia biznesu. Można także liczyć na pomoc prawną w trakcie podpisywania umowy oraz na trochę niższe koszty dzierżawy, gdyż licencjodawca zazwyczaj współpracuje z daną siecią handlową na terenie całego kraju.
Michał Bogurat
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Miejsce pracy musi być przyjazne i komfortowe. Tylko wtedy przełoży się na większe zaangażowanie i produktywność załogi.
Przy aranżacji wnętrza w sklepie odzieżowym kluczową rolę dla poziomu sprzedaży odgrywa wystawa, przymierzalnia i manekin.
Doświadczeni biznesmeni wiedzą, że powodzenie biznesu w dużej mierze zależy od jego lokalizacji. Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę przy wyborze lokalu na firmę.
Znalezienie odpowiedniego miejsca na lokal gastronomiczny to niełatwa sprawa. Podpowiadamy, jak się za to zabrać.
Zewnętrzne oznakowanie firmy to jedna z tańszych form reklamy, w którą powinien zainwestować każdy przedsiębiorca.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Rozważasz otwarcie firmy? Najpierw zainwestuj w subskrypcję magazynu "Własny Biznes FRANCHISING" i sprawdź, jaki biznes się opłaca! Tego nie przeczytasz w internecie!
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
Franczyzobiorczyni Tax Safe z Krakowa dba o work-life balance, ale klientów cały czas jej przybywa. Jak sobie radzi?
La Mancha szuka partnerów szczególnie w Białymstoku i Szczecinie. Dlaczego to dobry moment na nawiązanie współpracy?
POPULARNE NA FORUM
Co sądzicie o Oskrobie?
Witam, Z calego serca odradzam jakąkolwiek wspolprace z ta firma. Okolo 2 miesiące temu zglosilam sie do Oscroby bedac zainteresowana franczyza ich sieci. Wyslalam do nich...
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?
Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...
Oszukani przez franczyzodawcę
Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?
Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...
piszę pracę na temat franchisingu :)
hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché
przeciez to złodzieje
piszę pracę na temat franchisingu :)
Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu
Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...