Ryzyko kontrolowane

Zbigniew Smulski, franczyzobiorca Telepizzy
Zbigniew Smulski poszukiwał dodatkowego źródła dochodu. Mimo stabilnej pracy na wysokim stanowisku w dużej firmie IT postanowił zainwestować we własny biznes.
– Praca daje mi sporo satysfakcji i umożliwia samorealizację zawodową. Niemniej jednak nie wiadomo, co przyniesie jutro. Chciałem zabezpieczyć się przed ewentualnymi nieprzyjemnymi niespodziankami. Własny biznes stawia spore wyzwania, ale daje również poczucie bezpieczeństwa i większej kontroli nad życiem zawodowym. Sukces zależy przede wszystkim od właściciela i jego zaangażowania. Postanowiłem więc spróbować swoich sił jako przedsiębiorca i połączyć biznes z pracą na etacie – mówi Zbigniew Smulski.
Ze względu na niedobór czasu zdecydował się na licencyjną działalność pod znaną i sprawdzoną marką.
– Budowanie firmy od zera wymaga stuprocentowego zaangażowania, skupienia i czasu. Franczyza zmniejsza ryzyko inwestycji. Błędy, na które byłbym narażony, prowadząc niezależną firmę, są minimalne w przypadku biznesu franczyzowego. Przewaga franczyzy nad indywidualną działalnością wynika z doświadczenia franczyzodawcy, jego znajomości rynku i potrzeb klienta. Ponadto skala sieci daje natychmiastową przewagę nad lokalną konkurencją, a ja tego oczekuję – mówi Zbigniew Smulski.
Padło na gastronomię. – To trudna branża, ale gwarantuje większą stabilność niż np. handel. Ponadto w Koszalinie brakuje fajnych miejsc, gdzie można spędzić miło czas z rodziną i z przyjaciółmi. Restauracja Telepizzy wpisuje się więc w miejscowe potrzeby. Do Telepizzy przekonał mnie kolega, który pracuje w firmie. Jak twierdził, hiszpańska sieć w 100 proc. kontroluje działalność placówek licencyjnych, co mi się bardzo spodobało – mówi Zbigniew Smulski. – Wszystkie działania mają swoją procedurę, instrukcje i opisy. To duże ułatwienie dla kogoś, kto nie może w pełni poświęcić się własnej działalności – dodaje franczyzobiorca.
Zbigniew Smulski prowadzi pizzerię dopiero dwa miesiące, ale pierwszy raz o współpracy z Telepizzą pomyślał już sześć lat temu. – Przeczytałem wówczas ogłoszenie, że Telepizza poszukuje partnera w Koszalinie. Skontaktowałem się z firmą, ale okazało się, że moje oszczędności nie wystarczą na inwestycję. Odpuściłem temat, ale nie do końca. Zacząłem odkładać pieniądze na wypadek, gdybym kiedyś powrócił do pomysłu współpracy z Telepizzą – mówi Zbigniew Smulski. W 2015 roku zwolnił się lokal, odpowiedni na placówkę hiszpańskiej sieci. To był impuls, by wrócić do tematu. – Zacząłem na nowo interesować się Telepizzą. Co prawda, w międzyczasie w „moim” lokalu powstała apteka, ale nie miało to dla mnie już żadnego znaczenia. Szybko znalazłem inną lokalizację i umówiłem się na spotkanie z przedstawicielem firmy. To był początek rozmów, ale wszystko szło w dobrym kierunku. Drugie spotkanie, w celu weryfikacji lokalnego rynku i lokalizacji, odbyło się w Koszalinie – mówi Zbigniew Smulski.
Lokal musiał przede wszystkim spełniać wymogi obowiązujące w każdej placówce gastronomicznej – mieć odpowiednią powierzchnię z możliwością wygospodarowania zaplecza, kuchni i wentylacji niezbędnej w restauracjach. Telepizza zaakceptowała miejsce i pomogła w negocjowaniu ceny oraz warunków najmu. Następnie wyliczyła koszty przebudowy, wyposażenia, utrzymania i zatowarowania lokalu. Do tego określiła koszty pracownicze i zrobiła prognozę zysków. Sieć pomogła też w pracach remontowych pizzerii. Większość sprzętu i urządzeń franczyzobiorca kupował za jej pośrednictwem lub powołując się na współpracę z siecią. Po przebudowie lokal ma ok. 138 m2. Przedsiębiorca mógł też liczyć na wsparcie firmy w kwestii wyszukania i przeszkolenia pracowników. Podobne szkolenie odbył również on sam. – Zanim stanąłem za sterami własnego biznesu, przez trzy tygodnie pracowałem w jednej z placówek Telepizzy. Od podstaw poznałem zasady funkcjonowania i kierowania pizzerią. Byłem sprzedawcą, menedżerem, pracowałem w kuchni i dostarczałem zamówienie do klienta – mówi Zbigniew Smulski.
Pizzeria w Koszalinie została otwarta na początku września tego roku. Franczyzobiorca wciąż kompletuje zespół. – Docelowo zatrudnię trzech szefów zmiany, kilku dostawców oraz osoby wspierające zespół późnym popołudniem i wieczorami, gdy jest najwięcej klientów – mówi Zbigniew Smulski. Franczyzobiorca otrzymuje stałe wsparcie ze strony opiekuna Telepizzy, delegowanego przez centralę. Jego pomoc to codzienny nadzór nad pracą lokalu, kontrolowanie kompetencji pracowników i eliminowanie wszelkich błędów.
ZOBACZ W KATALOGU




























































































PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Koncept Mniami Ice Cream uruchomi w tym sezonie więcej nowych lodziarni, niż wcześniej było w planach.
Berlin Döner Kebap rozwija nowy format lokali, z niższą kwotą inwestycji.
W trakcie wieloletniej stagnacji w obszarze stricte ofert franczyzowych na polskim rynku franczyzowym w segmencie gastronomicznym, postanowiliśmy dokładnie zrewidować naszą ofertę.
Rex Concepts, masterfranczyzobiorca marki Burger King, w tym roku planuje otworzyć w Polsce cztery lokale z tym szyldem. Czy indywidualni franczyzobiorcy będą mogli skorzystać z licencji na biznes Burger Kinga?
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których możemy się zwrócić w każdej chwili – mówi Ewelina Ciapała, franczyzobiorczyni Lviv Croissants.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

Najlepsze rozwiązania rodzą się z potrzeby. Nie inaczej było w przypadku robota Fidi. Polskie rozwiązanie ma szansę podbić międzynarodowy rynek medyczny.
– Większość podłóg i drzwi sprzedaje się wraz z usługą montażu, dlatego ekipy montażowe to bardzo ważna część mojego biznesu – mówi Radosław Chabowski, franczyzobiorca DDD Dobre Dla Domu.
Kupujący zwlekają, sprzedających przybywa. W obliczu zmiennego rynku nieruchomości rośnie rola pośrednika. O trendach i sile franczyzy mówi Marek Szubzda, współwłaściciel Express House.
– Nie wystarczy usiąść, zamieścić jakieś tam bukiety w internecie i czekać na klienta. Trzeba jak najbardziej poszerzać zakres działalności – mówi Jacek Dybowski, właściciel kwiaciarni Kffiaty.
Jaki biznes ma szansę powodzenia w obecnych realiach rynkowych? Oto kilka pomysłów ze świata franczyzy.
POPULARNE NA FORUM
Biznes, który bije rekordy
Niestety jako osoba która ma bezpośrednie doświadczenie z ta franczyza, nie moge polecic wspolpracy z nimi. Te artykuly maja na celu tylko nabijanie kolejnych klientow.
Biesiadowo
Tak patrzę i biesiadowo pisze że ma 119 lokali. Ale na ich stronie nie ma nawet 50
Kawiarnie Cafe Nescafe
Nie chciałabym tej franczyzy
McDonalds opinie o franczyzie
Ja bym pomyślała o tej franczyzie
Doświadczenia z Bafra Kebab
Witam wszystkich, zastanawiam się nad otwarciem punktu Bafry Kebab. Czytając komentarze w internecie mam mieszane odczucia. Czy ktoś się tym interesował? Otworzył? Jakie...
Własny, mobilny punkt gastronomiczny lody, gofry, granita - sprzedaż
Dzień dobry, Noszę się z zamiarem sprzedaży przyczepy (cesja leasingu) po franczyzie znanej jako Lodolandia. Jeśli jest ktoś zainteresowany to zachęcam do...
Sushi we franczyzie - przegląd sprawdzonych pomysłów na bines
Pytanie do Redakcji: Dlaczego na pasku reklamowym pojawiają się reklamy franczyzodawców którzy działają na granicy prawa, zawierają w umowach klauzule abuzywne, są...
Ile kosztuje McDonald's?
Ciekawe że budujesz restauracje za własne pieniądze ale zostaję własnością centrali