Pieniądze w dowozach
Gastrokurierska firma Stava, która zajmuje się dowożeniem posiłków z lokali do klientów, ma w tej chwili 17 placówek franczyzowych. Sześć z nich otwarto w tym roku.
– W tej chwili trwają przygotowania do uruchomienia kolejnych pięciu oddziałów – mówi Paweł Aksamit, prezes firmy Stava. – A to na pewno nie koniec na ten rok. Zgłasza się do nas bardzo wiele osób, zainteresowanych współpracą franczyzową. Średnio w miesiącu mamy po dwa otwarcia.
Zdaniem franczyzodawcy odpowiedni rynek na uruchomienie oddziału to miasta liczące powyżej 50 tys. mieszkańców. W tych największych oddziałów może być nawet kilka.
– Jeśli kandydat na franczyzobiorcę nie dysponuje odpowiednim kapitałem, by zabudować flotę zdolną obsłużyć np. całą Warszawę, to możemy podzielić miasto na kilka części, które obejmie kilku licencjobiorców – wyjaśnia Paweł Aksamit.
Kapitał potrzebny na start inwestycji licencjodawca szacuje na 50-80 tys. zł. W tej kwocie zawiera się już opłata licencyjna, która w zależności od wielkości miasta wynosi od 20 do 40 tys. zł. Wydatki początkowe to przede wszystkim zakup pojazdów oraz wyposażenia dla kierowców: smartfonów, terminali płatniczych, toreb termicznych oraz oczywiście wyposażenia biura. Na starcie wystarczą cztery samochody. Franczyzobiorca nie musi ich kupować.
– Najczęściej nasi licencjobiorcy korzystają z wynajmu długoterminowego – tłumaczy Paweł Aksamit. – Pozwala to ograniczyć wydatki inwestycyjne.
Licencjodawca uprzedza, że docelowa kwota, jaką należy zainwestować w oddział, jest wyższa. Franczyzobiorcy są bowiem zobowiązani do rozbudowy placówki. Razem z rozwojem biznesu i poszerzaniem portfolio klientów trzeba powiększać flotę i liczbę kierowców. W zależności od wielkości miasta czy też terenu, który się obsługuje, całkowity potrzebny kapitał może wynieść nawet do 300 tys. zł.
Franczyzobiorcy przechodzą szkolenia w centrali firmy. Poznają funkcjonowanie całego oddziału i uczą się, jak wygląda praca na poszczególnych stanowiskach: dostawcy, koordynatora, sprzedaż usług. Wspólnie z licencjodawcą odbywają też spotkania z restauratorami w swoim mieście i podpisują pierwsze umowy.
– Nasze oddziały obsługują również klientów, z którymi mamy podpisane umowy centralne, ogólnokrajowe – dodaje Paweł Aksamit. – Ostatnio podpisaliśmy np. ramową umowę z AmRestem, dzięki czemu świadczymy logistyczne usługi dla restauracji KFC, Pizza Hut oraz Burger King.
Stava nadal poszukuje franczyzobiorców w całej Polsce, m.in. w dużych miastach, jak Warszawa, Poznań, Radom, Trójmiasto, Zielona Góra.
– Wciąż szukamy również licencjobiorcy, który otworzy naszą pierwszą placówkę w Niemczech – przyznaje Paweł Aksamit. – Nasze plany zakładają, że stanie się to jeszcze w tym roku.

PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Stava wycenia rynek dowozów jedzenia, a Xtreme Fitness Gyms podpisuje Kodeks Dobrych Praktyk dla rynku franczyzy. Przegląd tygodnia 20-27 kwietnia.
Styczniowy numer miesięcznika "Własny Biznes FRANCHISING" już w sprzedaży!
Targi Franczyza tuż tuż. Wśród licznych wystawców, obecnych 19-21 października w Pałacu Kultury i Nauki, najliczniej reprezentowaną branżą – jak co rok – będzie gastronomia.
W październikowym numerze miesięcznika "Własny Biznes FRANCHISING" prezentujemy topowe franczyzy 2023. Poza tym przedstawiamy pomysły na biznes idealne dla kobiet. Do czasopisma dodajemy też prezent – bilet na Targi Franczyza.
Stava proponuje nowy model współpracy – dla inwestorów, którzy wolą mniej angażować się w prowadzenie biznesu.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

Emotka – sieć edukacyjna oferująca zajęcia dla dzieci – rozwija się w modelu franczyzowym i poszukuje nowych partnerów. Firma specjalizuje się w programach uczących dzieci radzenia sobie z emocjami i budowania relacji społecznych.
Agencja Wirtualna to koncept franczyzowy, który pozwala rozpocząć własną działalność w marketingu internetowym bez doświadczenia i dużych inwestycji.
Marka Quiosque do końca tego roku otworzy 20 nowych salonów. Jakie warunki trzeba spełnić, aby zostać się franczyzobiorcą marki?
Najlepsze rozwiązania rodzą się z potrzeby. Nie inaczej było w przypadku robota Fidi. Polskie rozwiązanie ma szansę podbić międzynarodowy rynek medyczny.
Plenti oferuje dostęp do innowacji za ułamek ich ceny. Ma też propozycje dla franczyzobiorców.
POPULARNE NA FORUM
Biznes, który bije rekordy
Niestety jako osoba która ma bezpośrednie doświadczenie z ta franczyza, nie moge polecic wspolpracy z nimi. Te artykuly maja na celu tylko nabijanie kolejnych klientow.
Biesiadowo
Tak patrzę i biesiadowo pisze że ma 119 lokali. Ale na ich stronie nie ma nawet 50
Kawiarnie Cafe Nescafe
Nie chciałabym tej franczyzy
McDonalds opinie o franczyzie
Ja bym pomyślała o tej franczyzie
Doświadczenia z Bafra Kebab
Witam wszystkich, zastanawiam się nad otwarciem punktu Bafry Kebab. Czytając komentarze w internecie mam mieszane odczucia. Czy ktoś się tym interesował? Otworzył? Jakie...
Własny, mobilny punkt gastronomiczny lody, gofry, granita - sprzedaż
Dzień dobry, Noszę się z zamiarem sprzedaży przyczepy (cesja leasingu) po franczyzie znanej jako Lodolandia. Jeśli jest ktoś zainteresowany to zachęcam do...
Sushi we franczyzie - przegląd sprawdzonych pomysłów na bines
Pytanie do Redakcji: Dlaczego na pasku reklamowym pojawiają się reklamy franczyzodawców którzy działają na granicy prawa, zawierają w umowach klauzule abuzywne, są...
Ile kosztuje McDonald's?
Ciekawe że budujesz restauracje za własne pieniądze ale zostaję własnością centrali