Inwestycja w wegańskie burgery

W trzech wersjach / Oferta Krowarzywa przewiduje trzy różne formaty lokali.
Czwartek
16.01.2020
Tomasz Ziarkowski postawił na kuchnię wegańską i zainwestował we franczyzę marki Krowarzywa. Jak idzie mu biznes?
 

Z badania przeprowadzonego przez dla serwisu Pyszne.pl wynika, że już 1 mln Polaków to wegetarianie i weganie, a kolejne 2 mln planuje przejść na tego rodzaju dietę. Poza tym, zgodnie z badaniem IQS, nawet do 43 proc. Polaków deklaruje, że mocno ogranicza spożycie mięsa (choć nie rezygnuje z niego całkowicie). Nic dziwnego, że wegański trend w gastronomii staje się coraz silniejszy.

Cierpliwość popłaca

Ten trend przyciągnął też Tomasza Ziarkowskiego, franczyzobiorcę marki Krowarzywa. Zanim jednak zdecydował się on na otwarcie burgerowni, przez pięć lat mieszkał i pracował za granicą, razem z ówczesną narzeczoną, a obecną żoną.
– W 2016 roku przyjechaliśmy do Warszawy na wakacje – opowiada Tomasz Ziarkowski. – Interesowaliśmy się wówczas zdrową dietą i szukaliśmy w mieście dobrej wegańskiej restauracji. Tak trafiliśmy do burgerowni Krowarzywa. Burgery tak nam posmakowały, że narzeczona od razu pomyślała o otwarciu podobnego lokalu we Wrocławiu, który jest jej rodzinnym miastem.
Jeszcze siedząc przy stoliku, znaleźli w internecie adres mailowy do centrali marki. Niestety, po kilku dniach przyszła odpowiedź, że na razie Krowarzywa nie ma planów uruchomienia franczyzy we Wrocławiu, ale gdyby coś się zmieniło, to będą pamiętać o ich ofercie. Po skończonym urlopie Tomasz Ziarkowski wrócił więc z narzeczoną za granicę. Minęło osiem miesięcy i znów dostali e-mail z centrali Krowarzywa. Tym razem z pytaniem, czy nadal są zainteresowani franczyzą.
– Za granicą zawodowo osiągnęliśmy już wszystko. Myśleliśmy więc o powrocie do Polski. Dlatego zdecydowaliśmy się polecieć na spotkanie z franczyzodawcą – mówi Tomasz Ziarkowski.
A później przylatywali już co trzy tygodnie, aby szukać lokalu na swoją burgerownię.
– Dużo pomagał nam szwagier, który wyszukiwał lokale, oglądał je i dla nas selekcjonował te najlepsze – opowiada nasz rozmówca. – Także franczyzodawca opiniował lokalizacje, oceniał, czy dają szansę na powodzenie biznesu.
Po trzech miesiącach udało się znaleźć lokal niedaleko wrocławskiego rynku, o ironio przy ul. Rzeźniczej. Przygotowania do otwarcia trwały trzy miesiące.
– W tym samym czasie wróciliśmy do Polski i organizowaliśmy nasze wesele. Sporo więc się działo – śmieje się Tomasz Ziarkowski. – Otwarcie restauracji odbyło się miesiąc po naszym ślubie, w połowie października.

Biznes z perspektywami

Przez pierwsze miesiące działalności lokalu Tomasz Ziarkowski spędzał w nim całe dnie, pracując od rana do nocy.
– Otwarcie to był wielki boom, przyszły na nie tłumy – wspomina. – Ten efekt „wow” utrzymywał się przez kilka dni, a później obroty zaczęły spadać. To był okres jesienno-zimowy, czyli trudny czas dla gastronomii. Poza tym miasto musiało się dowiedzieć o naszej obecności, poznać nasze smaki. Pierwsze miesiące były czasem bardzo wytężonej pracy.
Trzeba było zainwestować w marketing: ulotki, plakaty, social media. Ostatecznie – jak ocenia nasz rozmówca – właśnie Facebook i marketing internetowy zadziałały najlepiej.
– Lokal był rentowny już od początku, ale zyski, z których mogliśmy się utrzymywać pojawiły się mniej więcej po pół roku – wyjaśnia Tomasz Ziarkowski.
Właściciel wrocławskiej burgerowni sam nie jest weganinem. Jest jednak przekonany, że kuchnia roślinna to przyszłość gastronomii.
– Koszt wyprodukowania mięsa i ślad węglowy, jaki pozostawia, są zbyt duże – podkreśla franczyzobiorca marki Krowarzywa. – Spożycie mięsa będzie spadać, to nieuniknione. Cieszę się, że duża grupa naszych klientów to ludzie młodzi, licealiści, studenci. Jeśli dziś lubią kuchnię wegańską, to za pięć lat też będą lubić i nauczą tego swoje dzieci.

Oferta Krowarzywa przewiduje trzy różne formaty lokali: od małego typu „okienko” z zamówieniami na wynos (może też być to foodtruck), przez niewielki, ale klasyczny lokal z miejscami siedzącymi po dużą, przestronną restaurację z ogródkiem letnim. W zależności od wybranego formatu wymagana powierzchni to od 30 do 130 m2. Minimalna kwota, potrzebna na inwestycję to 80 tys. zł. Opłata wstępna zależy od wielkości lokalu i zaczyna się od 9,9 tys. zł netto. Miesięczna opłata franczyzowa to 5 proc. netto od obrotu (w Warszawie 7 proc.). Franczyzodawca zapewnia m.in. know-how, system szkoleń oraz wsparcie merytoryczne, zarówno podczas adaptacji lokalu, jak i po otwarciu.

 

WIZYTÓWKA KROWARZYWA

Wegańskie burgerownie, obecne na rynku od 2013 r.

KROWARZYWA W 2019 ROKU

  • 14 burgerowni
  • 3 formaty lokali do wyboru
  • minimalna kwota inwestycji 80 tys. zł

Tomasz Ziarkowski / "Spożycie mięsa będzie spadać, to nieuniknione".

ZOBACZ W KATALOGU

Am Am Kebab
Atelier Herosima
Bafra Kebab
Berlin Döner Kebap
Beza Krówka Lody rzemieślnicze
Bike Café
Browar Korona
BuBu Bubble Tea
Cafe Słodziak
Candy Pop
Carat Kebab
Chinkalnia
Cochise Burger
Cofix Poland
Crazy Bubble
Cudo Vegan Sushi
Cukiernia Sowa
Cukrem i Solą
Da Grasso
DG Restauracje
Dobra Pączkarnia
Domino’s Pizza
Donuterie
Doskoi
Express Pizza American Style
FABBRICA Italian Comfort Food
Falla
Felix Chicken
Fit Cake
Good Chicken
Gorąco Polecam. Smaki z Piekarni
Grande Pizza
Gruby Benek
Hotdogzna
Japanos
Kashka
KawoWiniarnia
Kiss Kim Chi
Koku Sushi
Krowa Mać Burgers
Kurcze Pieczone
Langos
Le Pain Quotidien
Lodolandia & Kołacz
Lody Bonano
Lody Lida
Lviv Croissants
Maxipizza
McDonald’s
Meron
Ministerstwo Śledzia i Wódki
Mniami Ice Cream
Mr. Kebab
New York Hot Dog
New York Pizza Department
Niewinni Czarodzieje Trzyzero
Night Burger
Pączkownia Smak Sprzed Lat
Pijalnia Wódki i Piwa
Pijalnie Czekolady E.Wedel
Pizza Factory
Pizza Hut
Pizzeria Stopiątka
Prosiak Polski Kebab & Fast Food
Przybij Piątaka
Ramen Shop by Sushi Kushi
Sahar Kebab
Salsiccia Pizzeria Napoletana
Sayuri Sushi
So Coffee
Stava
Steiku Haoss
Subway
Sulaiman Kebab
Sushi Bistro
Sushi Burrito
Sushi Kushi
Sushiroll Bistro – restauracje sushi
Szaszłykowo
Taco Bar
Tawerna Pepe Verde
The White Bear Coffee
Totti Pizza Rzymska
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich
United Chicken
Wendy’s
Willisch
Young Burger
Yum Yum Kebab
ZapieCKanki
Zapiekankarnia – Zapiekanki, Bajgle, Pizza, Pasta
ŻarWok

POPULARNE NA FORUM

Biznes, który bije rekordy

Niestety jako osoba która ma bezpośrednie doświadczenie z ta franczyza, nie moge polecic wspolpracy z nimi. Te artykuly maja na celu tylko nabijanie kolejnych klientow.

1 wypowiedzi
ostatnia 15.10.2024
Biesiadowo

Tak patrzę i biesiadowo pisze że ma 119 lokali. Ale na ich stronie nie ma nawet 50

1 wypowiedzi
ostatnia 29.01.2024
Kawiarnie Cafe Nescafe

Nie chciałabym tej franczyzy

6 wypowiedzi
ostatnia 29.04.2023
McDonalds opinie o franczyzie

Ja bym pomyślała o tej franczyzie

3 wypowiedzi
ostatnia 29.04.2023
Doświadczenia z Bafra Kebab

Witam wszystkich, zastanawiam się nad otwarciem punktu Bafry Kebab. Czytając komentarze w internecie mam mieszane odczucia. Czy ktoś się tym interesował? Otworzył? Jakie...

1 wypowiedzi
ostatnia 25.04.2023
Własny, mobilny punkt gastronomiczny lody, gofry, granita - sprzedaż

Dzień dobry, Noszę się z zamiarem sprzedaży przyczepy (cesja leasingu) po franczyzie znanej jako Lodolandia. Jeśli jest ktoś zainteresowany to zachęcam do...

1 wypowiedzi
ostatnia 06.03.2023
Sushi we franczyzie - przegląd sprawdzonych pomysłów na bines

Pytanie do Redakcji: Dlaczego na pasku reklamowym pojawiają się reklamy franczyzodawców którzy działają na granicy prawa, zawierają w umowach klauzule abuzywne, są...

1 wypowiedzi
ostatnia 02.02.2023
Ile kosztuje McDonald's?

Ciekawe że budujesz restauracje za własne pieniądze ale zostaję własnością centrali

1 wypowiedzi
ostatnia 24.12.2022