Dowozy rosną w siłę
Z przygotowanego przez firmę Stava raportu na temat rynku dowozów jedzenia wynika, że w ub. r. był on wart 6,6 mld zł, czyli o 6 proc. więcej, niż rok wcześniej. Średnia wartość składanego przez Polaków zamówienia, to ponad 52 zł. Najczęściej jedzenie do domu przyjeżdża do nas w weekendy – to aż 50 proc. zamówień z całego tygodnia.
– Jeszcze nigdy, od kiedy prowadzimy pomiary niedzielny szczyt zamówień nie był tak wysoki – w ten dzień zamawiamy jedzenie z dowozem o 24 proc. częściej niż średnio w ciągu całego tygodnia – komentuje Paweł Aksamit, prezes. PR firmy Stava.
Duży wpływ na ten wynik mają niedziele niehandlowe. Przeciętnie w te dni było o 31,7 proc. więcej zamówień na dowóz niż wynosi średnia dzienna z całego roku i o 17,5 proc. więcej niż w niedziele handlowe.
Z raportu wynika też, że w ciągu tygodnia pracy jedzenie z dowozem zamawiamy głównie w porze lunchu. Jeśli chodzi o rozkład godzinowy, to od poniedziałku do czwartku widać wyraźnie dwa szczyty – pierwszy przypada ok. godz. 12 a drugi między 17 a 19. W niedzielę natomiast szczyt zamówień jest jeden, lecz znacznie dłuższy – zaczyna się o godz. 13 i trwa do 19.
Królową dowozów – co nie jest zaskoczeniem – pozostaje pizza. Na drugim miejscu jest kebab, a na trzecim dania kuchni polskiej.
Licencja na dowóz
Stava zajmuje się dostawami posiłków z lokali gastronomicznych do klientów. Dzięki temu restauratorzy nie muszą zatrudniać własnych kurierów. Marka ma obecnie w Polsce 28 oddziałów. Chce rozwijać sieć w miastach liczących powyżej 50 tys. mieszkańców. Jak zapewnia franczyzodawca, na otwarcie oddziału wystarczy 50 tys. zł, z czego wymagany kapitał własny to 20 tys. zł, reszta może pochodzić z dofinansowania. Taka kwota jest wystarczająca na rozpoczęcie działalności w mniejszym mieście lub w dzielnicy dużego. Wydatki początkowe to przede wszystkim zakup pojazdów oraz wyposażenia dla kierowców, m.in. smartfonów, terminali płatniczych, toreb termicznych. Jednak franczyzobiorca nie musi kupować samochodów – może skorzystać z opcji najmu długoterminowego.
– Przygotowaliśmy taką flotową ofertę najmu dla naszych franczyzobiorców – mówi Paweł Aksamit. – Obejmuje ona pełen koszt finansowania, ubezpieczenia, serwisowania i eksploatacji samochodu. Po stronie franczyzobiorcy pozostaje tylko tankowanie samochodu oraz utrzymanie go w czystości. Firmy, z którymi współpracujemy, zapewniają naszym franczyzobiorcom szybką dostępność samochodów, na najlepszych rynkowych warunkach.
Licencjobiorcy Stavy mogą też liczyć na kompleksowe szkolenia. Franczyzobiorcy poznają funkcjonowanie całego oddziału i uczą się, jak wygląda praca na poszczególnych stanowiskach: dostawcy, koordynatora, sprzedaż usług. Wspólnie z licencjodawcą odbywają też spotkania z restauratorami w swoim mieście i podpisują pierwsze umowy. Później już samodzielnie muszą dbać o poszerzanie liczby umów. Stava udostępnia im oprogramowanie, na bazie którego opiera się praca kurierów, przyjmowanie i realizacja zamówień.
Franczyzobiorca płaci franczyzodawcy ustaloną stawkę od każdej zrealizowanej dostawy. Co bardzo istotne, licencjobiorca musi liczyć się z sukcesywnym inwestowaniem w rozwój oddziału. Wraz z rozbudową bazy klientów powinien inwestować w powiększenie floty i liczby kurierów.
WIZYTÓWKA FIRMY STAVA
Sieć franczyzowa z branży gastro-kurierskiej.
- 28 oddziałów
- kwota wejścia w biznes 50 tys. zł

PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Stava wycenia rynek dowozów jedzenia, a Xtreme Fitness Gyms podpisuje Kodeks Dobrych Praktyk dla rynku franczyzy. Przegląd tygodnia 20-27 kwietnia.
Styczniowy numer miesięcznika "Własny Biznes FRANCHISING" już w sprzedaży!
Targi Franczyza tuż tuż. Wśród licznych wystawców, obecnych 19-21 października w Pałacu Kultury i Nauki, najliczniej reprezentowaną branżą – jak co rok – będzie gastronomia.
W październikowym numerze miesięcznika "Własny Biznes FRANCHISING" prezentujemy topowe franczyzy 2023. Poza tym przedstawiamy pomysły na biznes idealne dla kobiet. Do czasopisma dodajemy też prezent – bilet na Targi Franczyza.
Stava proponuje nowy model współpracy – dla inwestorów, którzy wolą mniej angażować się w prowadzenie biznesu.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

Emotka – sieć edukacyjna oferująca zajęcia dla dzieci – rozwija się w modelu franczyzowym i poszukuje nowych partnerów. Firma specjalizuje się w programach uczących dzieci radzenia sobie z emocjami i budowania relacji społecznych.
Agencja Wirtualna to koncept franczyzowy, który pozwala rozpocząć własną działalność w marketingu internetowym bez doświadczenia i dużych inwestycji.
Marka Quiosque do końca tego roku otworzy 20 nowych salonów. Jakie warunki trzeba spełnić, aby zostać się franczyzobiorcą marki?
Najlepsze rozwiązania rodzą się z potrzeby. Nie inaczej było w przypadku robota Fidi. Polskie rozwiązanie ma szansę podbić międzynarodowy rynek medyczny.
Plenti oferuje dostęp do innowacji za ułamek ich ceny. Ma też propozycje dla franczyzobiorców.
POPULARNE NA FORUM
Biznes, który bije rekordy
Niestety jako osoba która ma bezpośrednie doświadczenie z ta franczyza, nie moge polecic wspolpracy z nimi. Te artykuly maja na celu tylko nabijanie kolejnych klientow.
Biesiadowo
Tak patrzę i biesiadowo pisze że ma 119 lokali. Ale na ich stronie nie ma nawet 50
Kawiarnie Cafe Nescafe
Nie chciałabym tej franczyzy
McDonalds opinie o franczyzie
Ja bym pomyślała o tej franczyzie
Doświadczenia z Bafra Kebab
Witam wszystkich, zastanawiam się nad otwarciem punktu Bafry Kebab. Czytając komentarze w internecie mam mieszane odczucia. Czy ktoś się tym interesował? Otworzył? Jakie...
Własny, mobilny punkt gastronomiczny lody, gofry, granita - sprzedaż
Dzień dobry, Noszę się z zamiarem sprzedaży przyczepy (cesja leasingu) po franczyzie znanej jako Lodolandia. Jeśli jest ktoś zainteresowany to zachęcam do...
Sushi we franczyzie - przegląd sprawdzonych pomysłów na bines
Pytanie do Redakcji: Dlaczego na pasku reklamowym pojawiają się reklamy franczyzodawców którzy działają na granicy prawa, zawierają w umowach klauzule abuzywne, są...
Ile kosztuje McDonald's?
Ciekawe że budujesz restauracje za własne pieniądze ale zostaję własnością centrali