Więcej i na dłużej / Podstawą zmian w ofercie franczyzowej Żabki jest wyższa kwota gwarantowanych przychodów oraz dłuższy okres wsparcia finansowego ze strony sieci.
Czwartek
02.07.2020
Żabka proponuje nowym partnerom dodatkowe zabezpieczenie biznesu. Tylko w pierwszym miesiącu funkcjonowania oferty w sieci przybyło 130 franczyzobiorców.
 

Nowe zasady Żabka wprowadziła 1 kwietnia, czyli w najtrudniejszym okresie pandemii, gdy niemal całkowicie została wstrzymana działalność gospodarki. Choć był to zbieg okoliczności, ponieważ firma od dawna przygotowywała nowe warunki współpracy, to w okresie pandemii zyskały one dodatkową wartość.

Podstawą zmian jest wyższa kwota gwarantowanych przychodów dla franczyzobiorców oraz dłuższy okres wsparcia finansowego ze strony sieci.
– Podnieśliśmy kwotę gwarantowanych przychodów do 16 tys. zł oraz wydłużyliśmy z 6 do 12 miesięcy okres, w którym partnerzy będą mogli korzystać ze wsparcia sieci – mówi Sebastian Bielawski, dyrektor departamentu Rozwoju i Wsparcia Franczyzobiorców firmy Żabka Polska.

Oferta Żabki ma na celu ułatwienie rozwoju biznesu w jego początkowym okresie, zanim sklep osiągnie zakładany poziom sprzedaży.
– Dodatkowe wsparcie jest teraz szczególnie ważne dla osób, których sytuacja zawodowa i materialna się pogorszyła. To także szansa dla tych, którzy szukają nowych możliwości rozwoju – podkreśla Sebastian Bielawski. – Zmiany w ofercie wynikają też z ogólnych zmian na rynku i oczekiwań franczyzobiorców, którym gwarantowany przychód daje bezpieczeństwo, pozwala zatrudnić pracowników, przeszkolić ich i skoncentrować się na dobrym zarządzaniu sklepem. 12 miesięcy to odpowiedni czas, by utrwalić swoją obecność na lokalnym rynku i zacząć zarabiać. Co prawda większość sklepów Żabka znacznie szybciej osiąga zakładany poziom sprzedaży, jednak wszystkim franczyzobiorcom te kilka miesięcy wsparcia finansowego pozwala jeszcze pewniej poczuć ten biznes – zapewnia Sebastian Bielawski.

Test z koronawirusa

Ewa Jasińska, franczyzobiorczyni Żabki rozpoczęła współpracę z siecią w 2018 roku, od razu otwierając dwa sklepy. Do inwestycji przekonał ją jeden z franczyzobiorców Żabki i choć przyznaje, że decyzja nie była łatwa, to teraz w obliczu kryzysu nie ma wątpliwości, że postąpiła słusznie.
– Czasy koronawirusa to był najpoważniejszy test dla Żabki jako franczyzodawcy i w najtrudniejszym okresie kwarantanny zdała go pozytywnie – przyznaje Ewa Jasińska, dodając, że ostatnie miesiące były wyjątkowo trudne. – Bez wsparcia sieci trudno byłoby mi przestrzegać obostrzeń wprowadzanych przez rząd na początku pandemii. Żabka zapewniła środki ochrony, rękawiczki dla pracowników i klientów, płyny do dezynfekcji rąk i lad sprzedażowych, przyłbice, maseczki oraz cotygodniowe subwencje finansowe, które otrzymujemy od firmy na wszelkie niestandardowe działania, wynikające z obecnej sytuacji – podkreśla Ewa Jasińska.

Franczyzobiorczyni pozytywnie ocenia również sprzedaż maseczek po niskiej cenie, a więc bez zysku dla firmy. 
– Dzięki temu jeszcze wzrosło zaufanie klientów do marki, co jest też korzyścią dla franczyzobiorców – dodaje Ewa Jasińska.

Żabka podjęła szybkie działania, dopasowując wszystkie lokale do wymogów Ministerstwa Rozwoju i Głównego Inspektoratu Sanitarnego. Ponadto we wszystkich placówkach przy kasach zostały zamontowane osłony z pleksi, chroniące pracowników i klientów.
– Zaostrzyliśmy reżim sanitarny w sklepach. Co godzinę konieczna jest dezynfekcja blatu kasowego, terminala i skanera płatniczego, osłony pleksi czy klamek. Istnieje też możliwość samodzielnego skanowania produktów. Zmieniliśmy również zasady przyjmowania i wydawania paczek, bez poświadczania na urządzeniach mobilnych i dokumentach przewozowych. Firma robi wszystko, aby dbać o bezpieczeństwo klientów, franczyzobiorców i pracowników sklepów – podkreśla Sebastian Bielawski.

Sklep pod klucz

Koszt inwestycji w pojedynczy sklep Żabka wynosi 5 tys. zł. Za te pieniądze franczyzodawca oddaje do dyspozycji franczyzobiorcy sklep o wartości ok. 300 tys. zł. Firma pokrywa koszty czynszu, remontu lokalu oraz pełne wyposażenie placówki – zatowarowanie, system IT i monitoring, zakup regałów, chłodni, oświetlenie.

Warto wspomnieć, że w celu zabezpieczenia towaru firma oferuje możliwość podpisania weksla in blanco, gwarancji bankowej lub kaucji. Najczęściej wybierany jest weksel, na który decyduje się 99 proc. kandydatów.
– Sieć korzysta z weksla, gdy franczyzobiorca unika uregulowania należności i kontaktu z firmą. Weksel nabiera jednak mocy prawnej po prawomocnym wyroku sądu. W innym razie nie może być postawą do egzekwowania długu. To nie działa tak, jak niektórzy myślą, że firma wpisuje do weksla co chce i żąda od franczyzobiorców zapłaty. Nigdy więc nie miałam oporów, aby podpisać dokument. Poza tym nie podjęłam współpracy z Żabką, by narobić długów, tylko po to, aby zarabiać – wyjaśnia Ewa Jasińska.

Wsparcie w technologii

Żabka w ostatnich latach mocno postawiła na rozwój technologiczny, który zapewnia partnerom wsparcie w postaci z rozwiązań IT i pomaga w kierowaniu sklepem na odległość. W ubiegłym roku sieć wdrożyła aplikację frappka, dzięki której franczyzobiorcy mogą zdalnie kontrolować aktualny stan kasy oraz godzinę pierwszej i ostatniej transakcji.
– Aplikacja pokazuje mi dokładną liczbę klientów w ciągu dnia, natężenie ruchu w sklepie, dostawy, pozwala nadzorować transakcje i wiem, o której godzinie w danym dniu sklep został otwarty i zamknięty – mówi Ewa Jasińska.

Aplikacja informuje również franczyzobiorcę o planowanej godzinie dostawy. Dzięki tzw. modułowi śledzenia dostaw przedsiębiorca zna etap realizacji zamówienia, dokładną godzinę przyjazdu kierowcy oraz liczbę nośników zewnętrznych w których będzie dostarczony towar. Sieć zapewnia także pełne wsparcie techniczne w postaci interwencyjnych grup serwisowych w największych miastach w Polsce oraz dostęp do specjalnej platformy e-learningowej, na której umieszczone są szkolenia oraz webinaria. Działa też Centrum Wsparcia Franczyzobiorców, w ramach którego franczyzobiorcy otrzymują pomoc w bieżącej działalności. Od początku wybuchu epidemii franczyzobiorcy informowani są o wymogach ministerstwa oraz zakresie pomocy, z jakiej mogą skorzystać. Specjalnie przygotowany „Przewodnik po tarczy antykryzysowej” w sposób czytelny i dostępny opisuje z jakich narzędzi mogą skorzystać przedsiębiorcy w ramach oferowanej przez rząd pomocy oraz jak to zrobić. Dokument przedstawia też zmiany prawne, które mogą wpłynąć na warunki prowadzenia działalności gospodarczej w tym szczególnym czasie. 
– Pomagamy także franczyzobiorcom w rekrutacji nowych pracowników. Współpracujemy z agencją pracy tymczasowej, co pozwala szybko znaleźć kompetentne osoby oraz bezpłatnie udostępniliśmy partnerom narzędzie do pozyskiwania pracowników. Platforma „Praca za Rogiem” daje dostęp do ogromnej bazy kandydatów mieszkających blisko sklepu, możliwość publikacji ogłoszeń rekrutacyjnych i promowania ich w mediach społecznościowych – dodaje Sebastian Bielawski.

Lokal od sztucznej inteligencji

Technologia pomaga też w znalezieniu lokalu na sklep. A konkretnie robi to sztuczna inteligencja. Dzięki niej Żabka z dużą dokładnością weryfikuje każdą lokalizację pod względem rentowności i profilu klienta. To zbiór kilkuset danych, analizowanych i przetwarzanych przez system, na podstawie których wybierane są najlepsze miejsca. Przyszły franczyzobiorca może dokonać wyboru spośród kilku oferowanych mu lokalizacji sklepu. Na tym etapie kandydat poznaje również potencjał sprzedażowy danych punktów. Są ulice, które z łatwością pomieszczą kilka sklepów. Bardzo często np. sklepy na przeciwległych stronach tej samej ulicy obsługują różnych klientów. Takie zróżnicowanie wynika np. z bliskiej lokalizacji szkoły, biur czy budynków mieszkalnych z placem zabaw. Sieć zawsze stara się wskazywać potencjał nowych lokalizacji, obliczony na podstawie algorytmów oraz doświadczenia i benchmarku do istniejących lokalizacji.
– Pierwsze dwa sklepy otworzyłam w lutym i w marcu 2018 r., a trzeci w maju 2019 r. Mogłam wybrać lokalizacje każdej z tych placówek. Wszystkie sklepy od początku działalności były w pełni wyposażone, a czynsz opłacony przez sieć, co jest ogromnym ułatwieniem, szczególnie dla początkującego przedsiębiorcy, jakim byłam dwa lata temu – dodaje Ewa Jasińska.

Gotowi do zarządzania

Rekrutacja nowych franczyzobiorców składa się z trzech etapów: spotkania z kandydatem, podczas którego prezentowany jest koncept franczyzowy, kilkunastodniowego szkolenia w wybranym sklepie Żabka zakończonego egzaminem oraz przekazania do analizy umowy franczyzowej. Tylko pozytywny wynik egzaminu decyduje o podpisaniu umowy, co następuje w trzecim etapie procesu rekrutacji. Bezpłatne szkolenia – teoretyczne i praktyczne - mają przygotować franczyzobiorców do samodzielnego zarządzania sklepem.
– Przyszli franczyzobiorcy zdobywają podstawowe umiejętności handlowe, menadżerskie oraz poznają ogólne zasady funkcjonowania sklepu. Program szkolenia skonstruowany jest na bazie uzupełniających się modułów, poświęconych m.in. finansom, aspektom pracowniczym, informatycznym czy technikom sprzedaży, które pokazują zasady nowoczesnego zarządzania placówką handlową. Natomiast współpracujący już z nami franczyzobiorcy biorą udział w konferencjach, warsztatach, czy programach szkoleniowych, obejmujących również platformy e-learningowe – wylicza Sebastian Bielawski.

Od kandydatów na franczyzobiorców nie jest wymagane doświadczenie.
– Przede wszystkim zwracamy uwagę na nastawienie przyszłego franczyzobiorcy do naszego biznesu. Oceniamy jego aktywność i gotowość do prowadzenia własnego sklepu. To najistotniejsze cechy niezbędne w tym biznesie – dodaje Sebastian Bielawski.

Zgodnie z umową, franczyzobiorca prowadzi indywidualną działalność gospodarczą. W ramach umowy o współpracy z firmą Żabka Polska jest odpowiedzialny za zarządzanie sklepem i jako przedsiębiorca odpowiada za kontrolę kosztów, prowadzenie administracji swojej działalności gospodarczej, realizację zobowiązań podatkowych, ZUS oraz kwestie pracownicze. Jak każdy przedsiębiorca, jest również zobowiązany do bieżącej oceny swoich dochodów.

Po podpisaniu umowy obie strony obowiązuje 30-dniowy okres wypowiedzenia. Franczyzobiorca może w każdej chwili zakończyć współpracę bez żadnych konsekwencji.

Aktualnie na rynku funkcjonuje ponad 6,2 tys. sklepów Żabka, które prowadzi ponad 4,7 tys. franczyzobiorców. Od momentu wprowadzenia nowych zasad współpracy franczyzowej firma podpisała blisko 300 nowych umów.

 

WIZYTOWKA MARKI ŻABKA

Sieć sklepów spożywczych

  • ponad 6,2 tys. sklepów
  • inwestycja po stronie franczyzobiorcy ok. 5 tys. zł
  • gwarantowane 16 tys. zł przychodu przez pierwsze 12 miesięcy współpracy

 


Tania inwestycja / Koszt inwestycji franczyzobiorcy w pojedynczy sklep Żabka wynosi 5 tys. zł.
doradca we franczyzie

POPULARNE NA FORUM

Franczyza Odido w nowym wydaniu: Odido Elevator

Witam. ja w tym roku podpisałem umowę na 5 punktów 2 mam już zrealizowane niestety pozostałe trzy jeszcze nie, niewiem kiedy to nastapi bo pojawia się coraz więcej...

2 wypowiedzi
ostatnia 30.07.2024
Carrefour Express - supermarket na licencji

Dzień dobry. Szukam chętnych prowadzących sklepy Carrefour do podjęcia współpracy w zakresie umieszczenia na terenie sklepu małego automatu paczkowego. Może być w...

20 wypowiedzi
ostatnia 22.07.2024
sklepy spożywcze

Pozycjonowanie lokalne to kluczowa strategia dla firm pragnących zwiększyć swoją widoczność wśród lokalnej społeczności. Proces ten skupia się na optymalizacji...

7 wypowiedzi
ostatnia 25.03.2024
Franczyzodawca otwarty na osoby z niepełnosprawnościami

Jestem osobą niepełnosprawną ostatnio umiarkowanym czy jest szansa żebym mogła wejść we franczyznę i jako osoba niepełnosprawna

1 wypowiedzi
ostatnia 24.03.2024
Franczyza Odido w nowym wydaniu: Odido Elevator

Witam, Czy ktoś może zdecydował się na współpracę z zOdido w ramach Odido Elevator i może podzielić się doświadczeniami? Chodzi o twardszą franczyzę / wyposażenie...

2 wypowiedzi
ostatnia 30.09.2023
Nagrodzeni franczyzobiorcy

Należałoby zostawić sobie te nagrodę na spłatę powstających lawinowo długów franczyzobiorców, którzy przez kanibalizacje lokalizacji padają po kilku miesiącach....

1 wypowiedzi
ostatnia 03.02.2023
sklepy spożywcze

Polecam Franczyzę sklepów Cortez szybko rozwijająca się marka.

7 wypowiedzi
ostatnia 29.03.2022
Jubileuszowy sklep

Pani Julito proszę uciekać z sieci póki jeszcze dług nie urósł do niebotycznych rozmiarów

1 wypowiedzi
ostatnia 09.03.2022