Sukces, który nie przyszedł od razu

Ewa Błędniak, franczyzobiorczyni Biesiadowo / "W Legionowie, gdzie mieszkam, był już lokal Biesiadowa. Rozejrzałam się więc w pobliskich miastach. Najbliższym, w którym jeszcze nie było tej sieci, okazał się Wołomin. Upatrzyłam sobie tam lokal i umówiłam się z franczyzodawcą".
Wtorek
17.11.2020
Ponad pięć lat temu Ewa Błędniak – jak sama mówi – porwała się z motyką na słońce i otworzyła pizzerię Biesiadowo. Jak potoczyły się losy jej biznesu?
 

Ewa Błędniak próbowała swoich sił w różnych branżach.
Pracowałam na etacie jako graficzka. Później postanowiłam przejść na swoje i zajęłam się stylizacją paznokci – opowiada Ewa Błędniak. – Ale po kilku latach wypaliłam się. Chciałam spróbować czegoś nowego, podjąć jakieś wyzwanie.
Jej wybór padł na gastronomię. – Pomyślałam sobie, że przecież ludzie jeść będą zawsze. Ale o tej branży nie wiedziałam wówczas nic – przyznaje nasza rozmówczyni. – Nie spodziewałam się przede wszystkim, że wymaga tak ciężkiej pracy.

Dobrze przygotowana

Wchodząc w obcą sobie branżę, Ewa Błędniak postanowiła skorzystać z pomocy franczyzodawcy. Przeglądała różne oferty, aż w końcu jej wybór padł na Biesiadowo.
Warunki, jakie proponował ten koncept, wydały mi się po prostu najlepsze – uzasadnia swój wybór franczyzobiorczyni. – Spróbowałam ich pizzy, porozmawiałam z jednym z franczyzobiorców i podjęłam decyzję.

Na spotkanie z przyszłym licencjodawcą poszła przygotowana – miała już wybrany lokal na pizzerię. 
W Legionowie, gdzie mieszkam, był już lokal Biesiadowa. Rozejrzałam się więc w pobliskich miastach. Najbliższym, w którym jeszcze nie było tej sieci, okazał się Wołomin. Upatrzyłam sobie tam lokal i umówiłam się z franczyzodawcą – mówi Ewa Błędniak.

Rozmowa poszła dobrze. Umowa franczyzowa została podpisana, a zaraz później umowa najmu lokalu. Od razu ruszył też remont, który okazał się nie lada wyzwaniem.
Lokal mieści się w centrum Wołomina, ma 120 m2 – opisuje Ewa Błędniak. – Dawno temu działała tam gastronomia, ale później bardzo długo pomieszczenia stały puste. Były zdewastowane. Trzeba było m.in.: wymienić okna, wszystkie instalacje, zamontować nowe ogrzewanie, postawić ścianki działowe.
Remont trwał około trzech miesięcy. – Kosztowało mnie to wiele pracy, pomagała też rodzina. Poza tym wydatki były niemałe. Część finansowałam z własnych oszczędności, część z kredytu – relacjonuje nasza rozmówczyni. – Pod koniec byłam już wykończona, ale udało się. Pizzeria ruszyła na początku lutego 2015 roku.

Właścicielka wołomińskiego Biesiadowa wspomina ze śmiechem, że otwarcie było huczne – nowy pizzerman spalił pizzę i zadymił cały lokal. Na szczęście, obyło się bez większych szkód.

Warto być wytrwałym

Niestety, początki działalności okazały się trudne. 

To był czas, gdy na rynku zaczęły się już problemy z pracownikami – wspomina Ewa Błędniak. – Personel więc ciągle się zmieniał, a poza tym klientów przychodziło bardzo mało. Wołomin to nieduże miasto, niezbyt bogate, a konkurencja jest spora. Pizzerii przybywało też po otwarciu naszego lokalu. Bywało, że konkurencja stosowała wobec nas nieuczciwe chwyty, np. zaniżając nam oceny w social mediach. Pierwszy rok był bardzo ciężki. Przyznam, że myślałam nawet o zamknięciu biznesu.

Jednak przetrwała, a w drugim roku działalności coś zaczęło się zmieniać. 

Przez cały czas trzymaliśmy się zasady, aby jak najlepiej robić swoje. Ustabilizowała się sytuacja z personelem, dzięki nabywanemu doświadczeniu robiliśmy coraz lepszą pizzę, mieliśmy coraz sprawniejszą obsługę, coraz szybsze dowozy – wylicza franczyzobiorczyni Biesiadowa. – Klienci to docenili. Zadziałała poczta pantoflowa i marketing szeptany. Drugi rok okazał się przełomowy.

Dzisiaj, choć konkurencja gastronomiczna w Wołominie jest spora, tutejsze Biesiadowo nie narzeka na brak klientów. Około połowy wszystkich zamówień realizuje w dowozach.

Owszem, bywają słabsze dni, ale po tylu latach doświadczenia wiem, że miną – śmieje się Ewa Błędniak. – Przychodzą do nas ludzie w różnym wieku, mamy swoich stałych klientów, niektórzy rezerwują stoliki na spotkania towarzyskie, urodziny.

Najlepszy czas pod względem obrotów to wakacje, sprzedaż znacznie rośnie też w okresach przedświątecznych, w sylwestra czy Nowy Rok.
Ewa Błędniak zatrudnia sześciu pracowników, sama jest w pizzerii codziennie. Zna pracę na każdym stanowisku. 

Właściciel musi umieć zrobić wszystko – podkreśla franczyzobiorczyni Biesiadowa. – Upiec pizzę też. Dzięki temu w razie potrzeby będzie w stanie zastąpić brakującego pracownika. I będzie też wiedział, czego wymagać od osób na konkretnych stanowiskach.  

Do odważnych świat należy

Patrząc z perspektywy czasu, Ewa Błędniak śmieje się, że wchodząc w gastronomię trochę porwała się z motyką na słońce. 

– Myślałam, że będzie łatwiej – nie ukrywa. – A to jest bardzo ciężka praca, także fizyczna. Lokal jest otwarty przez siedem dni w tygodniu, pracuje się po wiele godzin na dobę. Personel wiadomo, na zmiany, ale właściciela nie obowiązuje ośmiogodzinny dzień pracy. Zawsze jest najdłużej, zawsze musi być w gotowości. Jednak mam satysfakcję, że przetrwałam najtrudniejsze, że dałam sobie radę i dziś mogę się chwalić swoim biznesem.

Wojciech Goduński, franczyzodawca marki Biesiadowo, podkreśla, że założenie i prowadzenie własnej firmy to duże wyzwanie.

– Wymaga przede wszystkim odwagi i zaangażowania (również finansowego), mobilizacji. Ale w zamian daje duże szanse na samorealizację i większe zyski – mówi Wojciech Goduński. – Przejście na swoje to ważna decyzja, oznacza nowe wyzwania i obowiązki, ale też nowe szanse: na poszerzenie wiedzy, zdobycie nowych doświadczeń i kompetencji. Kiedy otwierałem pierwszą pizzerię, nie pracowałem nigdy wcześniej w gastronomii i nie miałem dużego doświadczenia w tej branży. Nie spodziewałem się, że lokal w stylu góralskiej chaty o nazwie „Biesiadowo” osiągnie taki sukces. W tamtym czasie był największą pizzerią w Polsce. Dzisiaj mam wieloletnie doświadczenie w gastronomii i franczyzie i cieszę się, że mogę się nim dzielić ze swoimi partnerami biznesowymi, którzy decydują się na współpracę z PPHU Wojtex. Dzięki franczyzie przedsiębiorca, stawiający swoje pierwsze kroki na rynku, nie jest sam. Na każdym etapie współpracy może liczyć na wsparcie i zaangażowanie specjalistów. To pozwala przetrwać trudne chwile, które przecież mogą pojawić się w każdym biznesie.


Test wypadł pomyślnie / Wchodząc w obcą sobie branżę, Ewa Błędniak postanowiła skorzystać z pomocy franczyzodawcy. Przeglądała różne oferty, aż w końcu jej wybór padł na Biesiadowo. Zanim zadzwoniła do centrali firmy, skosztowała pizzy z pizzerii Biesiadowo.

ZOBACZ W KATALOGU

Am Am Kebab
Atelier Herosima
Bafra Kebab
Berlin Döner Kebap
Beza Krówka Lody rzemieślnicze
Bike Café
Browar Korona
BuBu Bubble Tea
Cafe Słodziak
Candy Pop
Carat Kebab
Chinkalnia
Cochise Burger
Cofix Poland
Crazy Bubble
Cudo Vegan Sushi
Cukiernia Sowa
Cukrem i Solą
Da Grasso
DG Restauracje
Dobra Pączkarnia
Domino’s Pizza
Donuterie
Doskoi
Express Pizza American Style
FABBRICA Italian Comfort Food
Falla
Felix Chicken
Fit Cake
Good Chicken
Gorąco Polecam. Smaki z Piekarni
Grande Pizza
Gruby Benek
Hotdogzna
Japanos
Kashka
KawoWiniarnia
Kiss Kim Chi
Koku Sushi
Krowa Mać Burgers
Kurcze Pieczone
Langos
Le Pain Quotidien
Lodolandia & Kołacz
Lody Bonano
Lody Lida
Lviv Croissants
Maxipizza
McDonald’s
Meron
Ministerstwo Śledzia i Wódki
Mniami Ice Cream
Mr. Kebab
New York Hot Dog
New York Pizza Department
Niewinni Czarodzieje Trzyzero
Night Burger
Pączkownia Smak Sprzed Lat
Pijalnia Wódki i Piwa
Pijalnie Czekolady E.Wedel
Pizza Factory
Pizza Hut
Pizzeria Stopiątka
Prosiak Polski Kebab & Fast Food
Przybij Piątaka
Ramen Shop by Sushi Kushi
Sahar Kebab
Salsiccia Pizzeria Napoletana
Sayuri Sushi
So Coffee
Stava
Steiku Haoss
Subway
Sulaiman Kebab
Sushi Bistro
Sushi Burrito
Sushi Kushi
Sushiroll Bistro – restauracje sushi
Szaszłykowo
Taco Bar
Tawerna Pepe Verde
The White Bear Coffee
Totti Pizza Rzymska
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich
United Chicken
Wendy’s
Willisch
Young Burger
Yum Yum Kebab
ZapieCKanki
Zapiekankarnia – Zapiekanki, Bajgle, Pizza, Pasta
ŻarWok

POPULARNE NA FORUM

Biznes, który bije rekordy

Niestety jako osoba która ma bezpośrednie doświadczenie z ta franczyza, nie moge polecic wspolpracy z nimi. Te artykuly maja na celu tylko nabijanie kolejnych klientow.

1 wypowiedzi
ostatnia 15.10.2024
Biesiadowo

Tak patrzę i biesiadowo pisze że ma 119 lokali. Ale na ich stronie nie ma nawet 50

1 wypowiedzi
ostatnia 29.01.2024
Kawiarnie Cafe Nescafe

Nie chciałabym tej franczyzy

6 wypowiedzi
ostatnia 29.04.2023
McDonalds opinie o franczyzie

Ja bym pomyślała o tej franczyzie

3 wypowiedzi
ostatnia 29.04.2023
Doświadczenia z Bafra Kebab

Witam wszystkich, zastanawiam się nad otwarciem punktu Bafry Kebab. Czytając komentarze w internecie mam mieszane odczucia. Czy ktoś się tym interesował? Otworzył? Jakie...

1 wypowiedzi
ostatnia 25.04.2023
Własny, mobilny punkt gastronomiczny lody, gofry, granita - sprzedaż

Dzień dobry, Noszę się z zamiarem sprzedaży przyczepy (cesja leasingu) po franczyzie znanej jako Lodolandia. Jeśli jest ktoś zainteresowany to zachęcam do...

1 wypowiedzi
ostatnia 06.03.2023
Sushi we franczyzie - przegląd sprawdzonych pomysłów na bines

Pytanie do Redakcji: Dlaczego na pasku reklamowym pojawiają się reklamy franczyzodawców którzy działają na granicy prawa, zawierają w umowach klauzule abuzywne, są...

1 wypowiedzi
ostatnia 02.02.2023
Ile kosztuje McDonald's?

Ciekawe że budujesz restauracje za własne pieniądze ale zostaję własnością centrali

1 wypowiedzi
ostatnia 24.12.2022