Franczyza w startupie
Stava oferuje lokalom gastronomicznym usługi kurierów, dostarczających posiłki do klientów. Dzięki temu restauracje nie muszą zatrudniać własnych dostawców. Korzystając ze specjalnej aplikacji wpisują tylko swoje zamówienie do systemu. System automatycznie analizuje wszystkie wezwania, segreguje, ustala kolejność realizacji i przyporządkowuje do poszczególnych kurierów. Kurierzy – za pośrednictwem tej samej aplikacji – otrzymują zlecenie. System analizuje też np., które zamówienia można ze sobą połączyć, aby jak najszybciej je zrealizować, ustala optymalną trasę, tak aby dostawca nie tracił czasu i nie nadkładał drogi.
– Stava jest jednym z dowodów na to, że model franczyzowy świetnie nadaje się do startupów technologicznych – mówił Grzegorz Aksamit, wiceprezes firmy Stava, na konferencji Founders Mind, organizowanej przez Founders.pl. – Za naszą marką stoi przede wszystkim technologia, system informatyczny, bez którego nie da się tej firmy prowadzić. Startupy sprzedają oprogramowania. My obudowaliśmy oprogramowanie w model biznesowy i sprzedajemy razem jako pełny koncept. Byliśmy pierwszym lub jednym z pierwszych start-upów, który zdecydował się na rozwój poprzez franczyzę. Ale teraz jest takich przykładów więcej, choćby Blinkeecity, Hop.city, Furgonetka.pl, czy Bolt, który wyrósł z firmy Taxify, rozwijanej na początku w modelu franczyzowym. Franczyza to sprawdzony model biznesowy, z wieloletnią historią, niestety często pomijany przez founderów, którzy myślą o tym, jak rozwijać swoje firmy.
Z franczyzą bezpieczniej
Jak startupy mogą skorzystać na decyzji o wejściu we franczyzowy model rozwoju?
– Dla franczyzodawcy rozwijanie sieci poprzez sprzedać licencji oznacza przede wszystkim szalenie szybki wzrost – podkreślał Grzegorz Aksamit. – W tym roku Żabka otworzyła 500 sklepów franczyzowych. W 2015 roku światowa marka sklepów 7eleven uruchomiła 3123 placówki. Tempo wzrostu sieci dzięki franczyzie jest szalenie szybkie, trudne do powtórzenia w tradycyjnych modelach skalowania biznesu. Przy zerowych nakładach potrzebnych na uruchamianie placówek ze strony franczyzodawcy. Franczyzobiorcy przychodzą bowiem do sieci z własnym kapitałem. To tak jakbyśmy wpuszczali do firmy inwestora – tylko bez oddawania mu udziałów. Poza tym franczyzobiorcy wnoszą opłaty za licencję – co oznacza wzrost salda na koncie firmy. Im szybciej rośnie sieć franczyzowa, tym więcej kapitału pozyskujecie dla swojego startupu.
Jak zauważył wiceprezes spółki Stava, franczyza minimalizuje też ryzyko biznesowe przedsiębiorców, którzy decydują się na zakup licencji. Statystycznie 30 proc. firm upada w pierwszym roku swojej działalności, 70 proc. w pierwszych pięciu latach. Natomiast 80 proc. firm przeżywa pełny okres umowy franczyzowej, który z reguły wynosi minimum 5 lat.
– To jest przepaść jeżeli chodzi o bezpieczeństwo przedsiębiorcy – dodał Grzegorz Aksamit.
Skok rozwojowy
Stava ma obecnie 30 oddziałów w całej Polsce, w I kwartale 2021 roku będzie ich już 37. Od momentu wdrożenia modelu franczyzowego, czyli od 2017 r. do 2019 r. firma urosła o 1270 proc.
– Rok 2020 jest niezwykle pracowity dla całej naszej firmy. Już w październiku zrealizowaliśmy 105 proc. planu sprzedaży na cały 2020 roku, a na koniec listopada sprzedaż w całej sieci przekroczyła 15,4 mln zł – mówi Paweł Aksamit, prezes Stava S.A.
Spółka prowadzi obecnie emisję akcji w modelu crowdfundingowym. Środki pozyskane od inwestorów zostaną przeznaczone na szybki rozwój sieci oddziałów w kraju oraz wejście na rynek niemiecki, co jest planowane na przyszły rok.
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Stava wycenia rynek dowozów jedzenia, a Xtreme Fitness Gyms podpisuje Kodeks Dobrych Praktyk dla rynku franczyzy. Przegląd tygodnia 20-27 kwietnia.
Styczniowy numer miesięcznika "Własny Biznes FRANCHISING" już w sprzedaży!
Targi Franczyza tuż tuż. Wśród licznych wystawców, obecnych 19-21 października w Pałacu Kultury i Nauki, najliczniej reprezentowaną branżą – jak co rok – będzie gastronomia.
W październikowym numerze miesięcznika "Własny Biznes FRANCHISING" prezentujemy topowe franczyzy 2023. Poza tym przedstawiamy pomysły na biznes idealne dla kobiet. Do czasopisma dodajemy też prezent – bilet na Targi Franczyza.
Stava proponuje nowy model współpracy – dla inwestorów, którzy wolą mniej angażować się w prowadzenie biznesu.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Rozważasz otwarcie firmy? Najpierw zainwestuj w subskrypcję magazynu "Własny Biznes FRANCHISING" i sprawdź, jaki biznes się opłaca! Tego nie przeczytasz w internecie!
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
Jeśli marzysz o własnym biznesie, szukasz inspiracji lub chcesz dowiedzieć się więcej o franczyzie – teraz jest idealny moment, by działać!
La Mancha szuka partnerów szczególnie w Białymstoku i Szczecinie. Dlaczego to dobry moment na nawiązanie współpracy?
POPULARNE NA FORUM
Dolci Sapori - Mniami
https://youtu.be/kojfdVGqIY4?si=N1J9rlZC1jf4U-2y
Biznes, który bije rekordy
Niestety jako osoba która ma bezpośrednie doświadczenie z ta franczyza, nie moge polecic wspolpracy z nimi. Te artykuly maja na celu tylko nabijanie kolejnych klientow.
Dolci Sapori - Mniami
Jestem również osobą poszkodowaną przez tą firmę 574 720 428
Biesiadowo
Tak patrzę i biesiadowo pisze że ma 119 lokali. Ale na ich stronie nie ma nawet 50
Kawiarnie Cafe Nescafe
Nie chciałabym tej franczyzy
McDonalds opinie o franczyzie
Ja bym pomyślała o tej franczyzie
Doświadczenia z Bafra Kebab
Witam wszystkich, zastanawiam się nad otwarciem punktu Bafry Kebab. Czytając komentarze w internecie mam mieszane odczucia. Czy ktoś się tym interesował? Otworzył? Jakie...
Własny, mobilny punkt gastronomiczny lody, gofry, granita - sprzedaż
Dzień dobry, Noszę się z zamiarem sprzedaży przyczepy (cesja leasingu) po franczyzie znanej jako Lodolandia. Jeśli jest ktoś zainteresowany to zachęcam do...