Ważne transakcje mimo obostrzeń
Żabka Polska oraz właściciele firmy cateringowej Maczfit poinformowali o podpisaniu umowy, której następstwem będzie włączenie spółki w strukturę tworzącej się Grupy Żabka. Żabka zostanie większościowym udziałowcem firmy, ze wsparciem jej twórcy Macieja Lubiaka w roli prezesa.
– Włączenie spółki Maczfit do Grupy Żabka to element naszej długofalowej strategii rozwoju w obszarze convenience, która zapewni nam skuteczne odpowiadanie na potrzeby milionów klientów. Nowa struktura organizacyjna, o której poinformowaliśmy na początku roku, pozwoli nam poszerzać zakres działalności o kolejne obszary biznesowe, m.in. takie jak catering dietetyczny, w ramach którego funkcjonuje Maczfit – mówi Tomasz Suchański, prezes zarządu, CEO Grupy Żabka.
– Systematycznie rozbudowujemy nasze kompetencje i usługi w obszarze cyfrowych rozwiązań dla konsumentów, który jest przyszłością, a właściwie już teraźniejszością handlu. Oferta Maczfitu jest komplementarna wobec istniejącego ekosystemu Żabki opartego na modelu modern convenience, w którego DNA jest bliskość i wygoda oraz dopasowanie rozwiązań do oczekiwań klientów – komentuje Tomasz Blicharski, wiceprezes zarządu, dyrektor zarządzający Żabka Future.
Umowa o włączeniu spółki Maczfit do Grupy Żabka została podpisana 5 marca br. Nabycie udziałów ma nastąpić od jej dotychczasowych właścicieli: Resource Partners oraz Macieja Lubiaka, twórcy marki i jej dotychczasowego prezesa. Zgodnie z obowiązującymi regulacjami, transakcja zostanie sfinalizowania po spełnieniu wszelkich wymogów związanych z prawem antymonopolowym.
Nowa franczyza na rynku
Sieć sklepów z alkoholem marki Cortez rozpoczyna rozwój poprzez franczyzę. Na razie w tym modelu działają cztery sklepy i kolejne cztery przygotowywane są do otwarcia. W sumie w Polsce działa 27 sklepów marki. Franczyzobiorca zainteresowany otwarciem sklepu Cortez powinien mieć co najmniej 100 tys. zł na inwestycję. Franczyzodawca zapewnia: wsparcie w znalezienie lokalizacji na sklep, pomoc w negocjacji warunków z dostawcami, ustaleniu właściwego poziomu zatowarowania, rekrutacji i selekcji pracowników, a także opiekę prawną i księgową, szkolenia branżowe (sprzedażowe i produktowe), system sprzedażowo-kasowy oraz pełne wsparcie opiekuna. Właściciel marki twierdzi, że każdy sklep Cortez generuje minimum 30 tys. zł przychodów miesięcznie.
Eurocash realizuje plan
Eurocash zawarł umowę inwestycyjną, na podstawie której nabędzie 49 proc. (a docelowo 50 proc.) udziałów w spółce Arhelan prowadzącej ponad 100 sklepów detalicznych w północno-wschodniej Polsce.
Inwestycja w Arhelan wpisuje się w strategię rozwoju Grupy Eurocash w segmencie detalicznym, która zakłada stworzenie największej w Polsce sieci supermarketów w oparciu o sklepy własne oraz franczyzowe. Dzięki tej transakcji Eurocash zyskuje partnera do wspólnego rozwoju sieci detalicznej w północno-wschodniej Polsce, docelowo w ramach struktur franczyzowych Delikatesy Centrum pod logo Polskie Sklepy Arhelan oraz Delikatesy Centrum.
– Arhelan to nasz ważny partner biznesowy w tym regionie Polski. Dzięki wieloletniej współpracy w zakresie zaopatrzenia hurtowego mieliśmy okazję poznać filozofię pracy tej sieci. Mamy ogromny szacunek dla osób, które stworzyły tę organizację od podstaw i z sukcesami zarządzają nią na bardzo konkurencyjnym rynku. Doceniając wieloletnie doświadczenie oraz znajomość lokalnej specyfiki, postanowiliśmy zaangażować się w jej dalszy rozwój – komentuje Jacek Owczarek, członek zarządu Grupy Eurocash.
Arhelan to jedna z największych regionalnych sieci supermarketów w Polsce, działająca na terenie województw podlaskiego, mazowieckiego, lubelskiego i warmińsko-mazurskiego. Firma Arhelan działa na rynku od 1991 roku i zatrudnia prawie 2000 pracowników. Jej przychody ze sprzedaży w 2020 roku przekroczyły 500 mln zł.
Zawarta przez strony umowa inwestycyjna przewiduje, że w późniejszym terminie Eurocash nabędzie dodatkowo 1 proc. udziałów w Arhelanie, zwiększając tym samym swoje zaangażowanie do 50 proc. Umowa określa również zasady współpracy Arhelanu z Grupą Eurocash, w tym docelowego funkcjonowania Arhelanu w ramach struktur franczyzowych sieci Delikatesy Centrum pod logo Polskie Sklepy Arhelan oraz Delikatesy Centrum.
Transakcja uzależniona jest od spełnienia szeregu warunków, w szczególności uzyskania przez Eurocash zgody prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów na przejęcie kontroli nad Arhelanem.
Lockdown się rozszerza
Rząd ogłosił, że wprowadza lockdown w kolejnych województwach. Bardziej restrykcyjne obostrzenia będą obowiązywać w województwie mazowieckim, pomorskim i lubuskim oraz zostają utrzymane również w warmińsko-mazurskim. W tych regionach zamknięte zostają galerie handlowe (za wyjątkiem znajdujących się w nich sklepów spożywczych, aptek i drogerii, salonów prasowych, księgarni, sklepów zoologicznych i z artykułami budowlanymi. W centrach handlowych nadal będą mogły działać m.in. salony fryzjerskie, optyczne, pralnie czy placówki bankowe). Swoją działalność zawiesić muszą także baseny, sauny, kasyna, solaria, salony odchudzające, kina, teatry, muzea, galerie sztuki, kluby fitness i siłownie. Obiekty sportowe mogą działać wyłącznie na potrzeby sportu zawodowego i bez udziału publiczności.
Uczniowie klas I-III będą uczyć się w trybie hybrydowym.
Zdecydowany sprzeciw
Przedstawiciele firm zrzeszonych w Związku Polskich Pracodawców Handlu i Usług stanowczo sprzeciwiają się kolejnym obostrzeniom, które wprowadzają lokalnie czwarty lockdown i w konsekwencji zamykają wybiórczo sklepy zlokalizowane na terenie centrów handlowych. Na razie obostrzenia obowiązywać będą tylko w wybranych województwach, ale zagrożenie pełnego ogólnokrajowego zamrożenia rośnie.
Zarząd ZPPHiU ponownie ostro wskazuje na dramatyczne konsekwencje decyzji rządu o zamknięciach sklepów w centrach handlowych.
– Centra handlowe działają, a zamyka się w nich wybrane sklepy. W czasie kiedy salony specjalistyczne są zamknięte odzież, obuwie, zabawki, kwiaty czy artykuły papiernicze można kupić w marketach wielkopowierzchniowych. Na podstawie jakich kryteriów rząd podejmuje decyzje o zamknięciu jednych sklepów i pozostawia otwarte wybrane, gdy wszystkie znajdują się w tym samym obiekcie handlowym i oferują zbliżony asortyment? Ponadto firmy, które się dyskryminuje uniemożliwiając działanie, nie dostają wsparcia, pozwalającego im na pokrycie stałych kosztów. Co więcej – od grudnia ubiegłego roku analogiczny lockdown paraliżuje przedsiębiorstwa handlowe za naszą południową i zachodnią granicą. Czy spowodowało to spadek zachorowań? Nie, wręcz przeciwnie. Czemu służą takie bezcelowe ruchy? Dlaczego nie bierzemy pod uwagę doświadczeń Czech, Słowacji i Niemiec, w których lockdowny nie doprowadziły do żadnych pozytywnych skutków jeśli chodzi o spadek zachorowań? – pyta Zofia Morbiato, dyrektor generalna ZPPHiU.
Zdaniem Zarządu ZPPHiU brak logicznego klucza w przyznawaniu możliwości prowadzenia działalności gospodarczej podczas lockdownu dla wybranych oraz odbieranie tego prawa innym przedsiębiorcom to dyskryminacja.

PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło swój sklep. W tym roku liczba jego uczestników będzie jeszcze większa.
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też ponad 1,1 tys. sklepów.
Jaki biznes ma szansę powodzenia w obecnych realiach rynkowych? Oto kilka pomysłów ze świata franczyzy.
Franczyzodawcy kilkudziesięciu konceptów czekają na Ciebie! 14 marca do godz. 16:00 na Targach Franczyza na PGE Narodowym dowiesz się, jak otworzyć biznes we franczyzie.
Poznaj kilkadziesiąt sprawdzonych pomysłów na biznes na Targach Franczyza 13-14 marca na PGE Narodowym! Śledź relację na żywo i znajdź inspirację dla siebie!
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

Emotka – sieć edukacyjna oferująca zajęcia dla dzieci – rozwija się w modelu franczyzowym i poszukuje nowych partnerów. Firma specjalizuje się w programach uczących dzieci radzenia sobie z emocjami i budowania relacji społecznych.
Najlepsze rozwiązania rodzą się z potrzeby. Nie inaczej było w przypadku robota Fidi. Polskie rozwiązanie ma szansę podbić międzynarodowy rynek medyczny.
Plenti oferuje dostęp do innowacji za ułamek ich ceny. Ma też propozycje dla franczyzobiorców.
Agencja Wirtualna to koncept franczyzowy, który pozwala rozpocząć własną działalność w marketingu internetowym bez doświadczenia i dużych inwestycji.
– Większość podłóg i drzwi sprzedaje się wraz z usługą montażu, dlatego ekipy montażowe to bardzo ważna część mojego biznesu – mówi Radosław Chabowski, franczyzobiorca DDD Dobre Dla Domu.
POPULARNE NA FORUM
Co sądzicie o Oskrobie?
Witam, Z calego serca odradzam jakąkolwiek wspolprace z ta firma. Okolo 2 miesiące temu zglosilam sie do Oscroby bedac zainteresowana franczyza ich sieci. Wyslalam do nich...
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?
Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...
Oszukani przez franczyzodawcę
Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?
Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...
piszę pracę na temat franchisingu :)
hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché
przeciez to złodzieje
piszę pracę na temat franchisingu :)
Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu
Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...