Wiedza to podstawa
Jaki jest w Polsce poziom wiedzy o franczyzie – zarówno, jeśli chodzi o ogół społeczeństwa, jak i przedsiębiorców, którzy działają czy chcą działać w tym modelu biznesowym?
Interesuję się franczyzą od 2003 roku, przeprowadziłam wiele badań na ten temat. Opublikowałam także kilkadziesiąt tekstów, zarówno naukowych, jak i publicystycznych o franczyzie. Niestety muszę przyznać, że poziom wiedzy i kompetencji w zakresie zarządzania, prowadzenia franczyzy jest ogólnie w Polsce dość niski. Nie ma franczyzy w programach edukacyjnych np. szkół ponadpodstawowych na przedmiocie przedsiębiorczość. Nie znajdziemy jej także w programach większości szkół wyższych. Tylko Szkoła Główna Handlowa w Warszawie ma w swojej ofercie taki przedmiot. Od 2010 roku prowadzę zajęcia z zarządzania franczyzą na studiach magisterskich, w całości dotyczące prowadzenia działalności w oparciu o ten model biznesu. I w każdym semestrze cieszą się one dużym zainteresowaniem wśród studentów. Na innych uczelniach studenci kierunków ekonomicznych czy biznesowych słyszą zaledwie tylko kilka słów na temat franczyzy w toku całych studiów. Zatem świadomość czym jest franczyza, czy wiedza, z czym się wiąże bycie franczyzodawcą albo franczyzobiorcą, jest niska i niewystarczająca do budowania trwałych franczyzowych relacji na rynku w Polsce. Niestety, ani przedstawiciele instytucji publicznych, ani pracownicy sektora finansowego także nie mają wystarczającej wiedzy o franczyzie. Rezultatem tego jest wiele niezrozumienia w przestrzeni publicznej i złych założeń, jak i proponowanie niewłaściwych rozwiązań. Choć trzeba zauważyć, że w ostatnim okresie wzrasta poziom świadomości w tym zakresie. Jednak nadal jest wiele do zrobienia.
To dlatego otwarto na SGH podyplomowe studia Zarządzanie franczyzą, których jest pani pomysłodawczynią?
Wzrost świadomości czym jest, a czym nie jest franczyza pozwoli na dalszy rozwój tej formy współpracy, a także przyczyni się do zniwelowania problemów występujących na rynku. Ogólnym celem studiów jest transfer wiedzy z zakresu zarządzania przedsiębiorstwem i systemem franczyzowym w otoczeniu krajowym i międzynarodowym. Uważam, iż umiejętności budowania efektywnych systemów franczyzowych w Polsce są niewystarczające. A dla rozwoju franczyzy i przedsiębiorczości istotne znaczenie ma tworzenie wartościowych i etycznych konceptów.
Należy podkreślić, iż brak świadomości istnienia franczyzy jako modelu biznesu w polskim społeczeństwie może być źródłem wielu niejasności i niewłaściwego zrozumienia na czym polega franczyza, i w jaki sposób można na jej podstawie budować wartość zarówno dla franczyzodawcy, jak i dla franczyzobiorcy. Im wyższa będzie świadomość społeczna w tym zakresie, tym częściej uniknie się nieporozumień i rozczarowań, a także zwiększy liczbę potencjalnych świadomych biorców systemów franczyzowych.
Postulat zwiększania poziomu wiedzy o franczyzie w Polsce ma swoje uzasadnienie również w tym, iż wiele decyzji o przystąpieniu do systemu franczyzowego jest podejmowanych bez wiedzy o tym, z czym wiąże się prowadzenie działalności na licencji, a także bez świadomości jak znaleźć i wybrać rzetelnego franczyzodawcę. Ustawiczna edukacja biorców i potencjalnych biorców pozwoliłaby na zwiększenie dostępności odpowiednich (świadomych, zmotywowanych, zaangażowanych) franczyzobiorców, co jest korzystne zarówno dla franczyzodawców, którzy byliby usatysfakcjonowani ich uczestnictwem w sieci franczyzowej, jak i dla rozwoju przedsiębiorczości w Polsce. Aktualna edycja studiów podyplomowych skierowana jest do obecnych i przyszłych franczyzodawców oraz ich pracowników. Jednak formuła studiów pozwala na zaadresowanie kolejnych edycji także do franczyzobiorców i potencjalnych kandydatów na franczyzobiorców. A tak jak wspomniałam, to edukacja potencjalnych biorców licencji jest kluczem do rozwoju franczyzy w Polsce i wzmocnienia tego modelu współpracy na rynku.
Jak ocenia pani polski rynek franczyzy? Czy jest w pełni dojrzały, czy też wymaga zmian, regulacji?
Polski rynek osiągnął już pewien stopień dojrzałości, przede wszystkim w zakresie liczby systemów i biorców, ale nadal nie jest „pełnoletni” w zakresie budowania efektywnej relacji franczyzodawcy z franczyzobiorcami. Istotnym krokiem w tym obszarze jest Kodeks Dobrych Praktyk dla rynku franczyzy, który wyznacza etyczne zasady współpracy franczyzowej. Może on stanowić przestrzeń do określenia wytycznych, zakresu programowego, zakresu merytorycznego, zakresu walidacji i sposobów weryfikacji osiągniętych kompetencji i umiejętności dla programów edukacyjnych.
Podczas prac nad Kodeksem Dobrych Praktyk franczyzobiorcy zgłaszali, że problemem jest brak informacji na temat współpracy z daną siecią przed podpisaniem umowy. Jestem zwolenniczką rozwiązań polegających na edukowaniu interesariuszy rynku powiązań franczyzowych i promowania dobrych praktyk poprzez zapisy Kodeksu. Samoregulacja została stworzona tak, aby można było ją zmieniać i poprawiać zgodnie z oczekiwaniami rynku. Po wnikliwej analizie efektów regulacji prawnych w krajach, w których uregulowano franczyzę, uważam, iż dla efektywnego rozwoju powiązań franczyzowych, z zyskami dla obu stron (dawcy i biorców), korzystniej jest uczyć, uświadamiać i samoregulować, niż wprowadzać zapisy ustawowe. Obawiam się nadmiernej niedostosowanej do realiów rynkowych i zachodzących zamian regulacji, na której mogą stracić wszyscy, ale przede wszystkim mała przedsiębiorczość, czyli franczyzobiorcy.
Rozmawiała Monika Wojniak-Żyłowska

PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

O tym, dlaczego Xtreme Fitness Gyms stawia na wolnostojące kluby, opowiada Filip Puchalski, Commercial Director marki.
– Większość naszych lokali osiąga rentowność już po pierwszym miesiącu funkcjonowania – zapewnia Robert Chmielewski z Sushi Bistro.
Kupujący zwlekają, sprzedających przybywa. W obliczu zmiennego rynku nieruchomości rośnie rola pośrednika. O trendach i sile franczyzy mówi Marek Szubzda, współwłaściciel Express House.
– Polacy rocznie wydają na składki dotyczące wszystkich ubezpieczeń ponad 70 mld zł. Rynek rośnie co roku o kilka procent – mówi Paweł Gawinecki z ERGO Hestia.
– Niemal co piąty franczyzobiorca VeloBanku prowadzi więcej niż jedną placówkę – mówi Wojciech Olearnik, dyrektor departamentu sieci partnerskiej VeloBanku.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

Zabezpieczenie antykorozyjne pojazdów to praca, przy której trzeba się napocić, ale nagrodą są wysokie marże. Jak wejść w ten biznes?
O wygodę i dyskrecję najłatwiej na własnym podwórku. Dlatego Laser On The Way szybko zyskuje zwolenników. Na czym polega ten koncept?
Homla chce powiększyć swoją sieć. Szuka franczyzobiorców zainteresowanych otwarciem sklepu marki w miastach powyżej 30 tys. mieszkańców.
Przejście z pracy na etacie do prowadzenia własnej działalności to decyzja wymagająca odwagi. Kasper Serafiński, właściciel sklepu Powered by Kramp, długo zastanawiał się, czy jest gotowy.
Plenti oferuje dostęp do innowacji za ułamek ich ceny. Ma też propozycje dla franczyzobiorców.
POPULARNE NA FORUM
Co sądzicie o Oskrobie?
Witam, Z calego serca odradzam jakąkolwiek wspolprace z ta firma. Okolo 2 miesiące temu zglosilam sie do Oscroby bedac zainteresowana franczyza ich sieci. Wyslalam do nich...
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?
Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...
Oszukani przez franczyzodawcę
Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?
Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...
piszę pracę na temat franchisingu :)
hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché
przeciez to złodzieje
piszę pracę na temat franchisingu :)
Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu
Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...