Dużo się dzieje we franczyzie
W minionym tygodniu liderzy franczyzy spotkali się na dziewiątej już konferencji Best Franchise. Przedstawiciele około stu konceptów franczyzowych mieli okazję wysłuchać wykładów dotyczących różnych aspektów prowadzenia biznesu, m.in. z zakresu profesjonalnego influencer marketingu, jak zarządzać rentownością biznesu, czym motywowane są zachowania zakupowe klientów. Odbył się także okrągły stół, czyli wspólna dyskusja franczyzobiorców i franczyzodawców nad kondycją i przyszłością franczyzy. Organizowana przez Polską Organizację Franczyzodawców impreza była też okazją do podsumowania ostatniego roku działalności POF.
Kolejna kawiarnia So Coffee
Należąca do Lagardère Travel Retail sieć So Coffee świętuje premierę kolejnej kawiarni. Została otwarta w Katowicach i jest prowadzona przez franczyzobiorców, którzy do tej pory mieli już dwa lokale marki. Wszystkie ich kawiarnie działają na terenie aglomeracji śląskiej.
– To nasz rodzinny biznes. Uzupełniamy się w obowiązkach. Ja zajmuję się dokumentacją, żona rekrutacją, szkoleniami i pracą za barem. W tym roku do grona zarządzających dołączyła nasza córka, która jest odpowiedzialna m.in. za marketing internetowy. Mamy też kilku pracowników, którzy są z nami, od kiedy siedem lat temu wyruszyliśmy w podróż z So Coffee. Dziś z pełną świadomością mogę ocenić, że to była dobra decyzja. Lagardère Travel Retail wspiera nas na wielu płaszczyznach. Doceniamy to i mamy do naszych partnerów pełne zaufanie – mówi Marek Bucki, franczyzobiorca So Coffee.
Franczyza ma odgrywć coraz istotniejszą rolę w sieci So Coffee.
– Większość naszych kawiarni działa w systemie ajencyjnym, ale chcemy też rozwijać i promować model franczyzowy. Na razie w sieci So Coffee, która liczy dzisiaj 49 lokali, działa sześć kawiarni prowadzonych przez franczyzobiorców. Przygotowujemy ich kompleksowo do zarządzania kawiarnią, dajemy pełne wsparcie na start, a potem pomagamy operacyjnie przez cały okres trwania umowy. Oferujemy też działania marketingowe i współpracę ze sprawdzonymi dostawcami. Co więcej, kawiarnie franczyzowe uczestniczą w naszym programie lojalnościowym, który łączy ofertę ze wszystkich naszych brandów i sprawia, że są bardziej atrakcyjne dla klientów – wyjaśnia Grzegorz Łyczak, kierownik ds. projektu sieci franczyzowej w Lagardère Travel Retail Polska.
Rebranding na stacjach
Intermarché planuje rebranding przysklepowych stacji paliw. Dodatkowo marka zaoferuje dofinansowania dla przedsiębiorców zainteresowanych przeprowadzeniem takiej zmiany wizerunku.
Rebranding – jak wyjaśnia firma – wynika z chęci odświeżenia wizerunku, modernizacji, uspójnienia z identyfikacją wizualną sieci, a przede wszystkim dostosowania do obecnych potrzeb i oczekiwań klientów. Każda z odnowionych stacji będzie się wyróżniać kolorystyką nawiązującą do podstawowych barw Intermarché – czarnego i czerwonego z elementami bieli, w kontrze do wcześniej dominujących szarości. Zmiany obejmą każdorazowo: otok wiaty, obudowę słupów wiaty, pylon cenowy i otok budynku danego sklepu.
Każdy przedsiębiorca prowadzący działalność pod szyldem Intermarché może liczyć na wsparcie finansowe od sieci w przypadku chęci przeprowadzenia zmian własnej stacji paliw. – Zachęcamy obecnie wszystkich niezależnych przedsiębiorców prowadzących działalność w ramach Intermarché do przeprowadzenia rebrandingu swoich stacji paliw. Dzięki wsparciu finansowemu ze strony sieci, taka operacja nie będzie aż tak kosztowna. Zakładamy, że do końca roku swój wizerunek odświeży dziesięć stacji – mówi Benjamin Ferte, prezes zarządu SCA Petrole Polska, spółki zajmującej się handlem paliwami w Grupie Muszkieterów.
Obecnie w całej Polsce funkcjonuje niemal 70 stacji paliw przy sklepach Intermarché.
Od ponad dwóch lat, od 1 lutego 2021 roku, w ramach sieci Intermarché działa spółka SCA Petrole Polska, centrala zakupowa paliw dla Grupy Muszkieterów w Polsce. Od tego samego roku działa też specjalny Fundusz Stacji Paliw. Jest to oddolna inicjatywa, w całości stworzona i zarządzana przez franczyzobiorców. Za cel ma wspieranie rozwoju sieci handlowej Intermarché w zakresie finansowania budowy nowych stacji paliw.
Nowy hipermarket Carrefour
Carrefour otworzył nowy hipermarket w Warszawie. Mieści się w pasażu handlowym Plac Unii przy ulicy Puławskiej. Oferuje ponad 18 tys. produktów z różnych kategorii dostępnych na stałe w asortymencie. Klienci zyskają również dostęp do nowoczesnych rozwiązań, takich jak kasy samoobsługowe czy usługa Scan & Go, która umożliwia wprowadzanie zakupów do koszyka i opłacanie ich bez konieczności wyjmowania przy kasie.
– Lokalizacja nowego hipermarketu Carrefour w Placu Unii jest wyjątkowa z wielu powodów. To między innymi kultowe miejsce, w którym rozpoczęła się transformacja handlu w czasach PRL-u. Nowy hipermarket Carrefour w Placu Unii pozwoli na tanie, kompleksowe zakupy w centrum miasta. To duża oszczędność czasu dla okolicznych mieszkańców – mówi Paulina Pacholczak, dyrektor nowego hipermarketu Carrefour w Warszawie.
Hipermarket przy ul. Puławskiej ma m.in. strefę Targ Świeżości z różnorodną ofertą produktów świeżych, w tym dostarczanych codziennie od pobliskich rolników warzyw i owoców, pieczywa od lokalnych piekarzy czy świeżo wędzonych wędlin oraz ryb. Jest też autorska strefa różnych diet, z gamą ponad 2 tys. artykułów bio, vege, bezglutenowych, bez cukru czy bez laktozy. W nowym hipermarkecie zaprojektowane zostały również specjalne strefy tematyczne, które mają ułatwić logistykę i podnieść komfort zakupów. Klienci znajdą w sklepie między innymi strefę sezonową, z asortymentem dopasowanym do aktualnego sezonu. Specjalna strefa Outlet zapewnia z kolei dostęp do okazji zakupowych. Na terenie hipermarketu stworzony został również punkt zakupów Food To Go, ze świeżymi kanapkami, przekąskami czy kawą.
CDRL zmniejsza stratę
Grupa CDRL, właściciel marek Coccodrillo, Buslik oraz MOKIDA, w I kwartale 2023 roku zmniejszyła stratę netto do 8 mln zł, względem 11,1 mln zł rok wcześniej. W sezonowo słabszym okresie roku, Grupa osiągnęła 89,9 mln zł przychodów (8 proc. mniej r/r) oraz 5 mln zł straty operacyjnej. W I kwartale obniżyła się również wartość zobowiązań grupy CDRL z tytułu dostaw i usług o 10 proc. w stosunku do grudnia 2022 roku oraz zobowiązania związane z leasingiem.
– Warunki, w jakich przyszło nam prowadzić biznes są wymagające. Mamy jednak wrażenie, że sytuacja społeczno-gospodarcza powoli się stabilizuje, co ma również odzwierciedlenie w wynikach naszej spółki. W I kwartale 2023 roku zmniejszyliśmy stratę netto r/r. W przeciwieństwie do pierwszego kwartału 2022 roku oraz całego 2022 roku, Grupa CDRL w omawianym okresie wygenerowała dodatnie przepływy pieniężne z działalności operacyjnej i ujemne przepływy z działalności finansowej. Jest to potwierdzenie, że ogólna sytuacja finansowa Grupy jest stabilna, a spółki terminowo regulują wymagalne zobowiązania – komentuje Tomasz Przybyła, wiceprezes CDRL.
Kontynuując rozwój własnych platform internetowych, w I kwartale, Grupa CDRL w porozumieniu z lokalnym dystrybutorem uruchomiła sklep internetowy Coccodrillo w Ukrainie. Ponadto na ukończeniu jest jego kolejna wersja językowa przeznaczona dla klientów w Armenii.
W minionym kwartale Grupa koncentrowała się na dalszej optymalizacji sieci sprzedaży w Polsce, ograniczając sieć sklepów własnych, na rzecz rozwoju sieci salonów franczyzowych. W rezultacie otwarto dwa nowe salony agencyjne w Miastku i Pleszewie.
W odniesieniu do rynków zagranicznych, w dalszym ciągu we współpracy z lokalnymi partnerami, prowadzona jest ekspansja na Bałkanach, w ramach której powstał nowy sklep Coccodrillo typu shop in shop w Kosowie.
Komentarza wymaga również sytuacja spółki zależnej na Białorusi, która przyczyniła się do spadku przychodów Grupy CDRL. Konsumenci w niestabilnym otoczeniu polityczno-gospodarczym ograniczają swoje wydatki. Obserwowana jest również emigracja młodej i wykwalikowanej części społeczeństwa, stanowiącej grupę docelowych konsumentów sieci Buslik. W tych trudnych warunkach, przychody ze sprzedaży marek własnych, znajdujących się w portfolio Grupy CDRL na tym rynku są stabilne, natomiast obserwowany jest spadek sprzedaży innych kategorii towarowych. W związku z powyższym, spółka białoruska prowadzi działania mające na celu przebudowę matrycy asortymentowej i optymalizację sieci stacjonarnej.
Równolegle, spółka rozwija nową markę MOKIDA, która dzięki niższym cenom skierowana jest do nowych grup odbiorców. Sklep internetowy spotkał się z bardzo pozytywnym odbiorem klientów, dlatego też cały czas jest udoskonalany: w minionym kwartale wdrożono pliki wideo, co pozwala na lepszy odbiór prezentowanych produktów i ułatwia klientom podejmowanie decyzji zakupowych. Spółka planuje otwarcia sklepów stacjonarnych pod szyldem MOKIDA już jesienią br.
W Sfinksie lepiej
Restauracje sieci należących do Sfinks Polska wypracowały w I kwartale 2023 roku przychody ze sprzedaży gastronomicznej w wysokości 44,22 mln zł wobec 36,13 mln zł rok wcześniej. W ujęciu skonsolidowanym Sfinks osiągnął na koniec I kwartału przychody ze sprzedaży o wartości 26,65 mln zł, tj. o 23 proc. wyższe niż w I kwartale 2022 roku. Jednocześnie grupa zanotowała też dodatni wynik EBITDA, który w I kwartale 2023 roku wzrósł do 5,37 mln zł – z 3,39 mln zł w analogicznym okresie zeszłego roku
Wzrost przychodów gastronomicznych w pierwszych trzech miesiącach roku to w największym stopniu zasługa lokali SPHINX, których obroty wzrosły o blisko 24 proc. r/r. Sieć odnotowała wzrost mimo mniejszej liczby lokali – na koniec marca 2023 roku działało 69 restauracji pod tym szyldem, a rok wcześniej było ich 76.
– Początek roku, mimo że w gastronomii nie jest to wysoki sezon, pokazał pozytywne trendy sprzedażowe. Odbudowujemy sprzedaż poprzez doskonalenie oferty restauracji, systemu jakości i obsługi w lokalach, ale dużą siłą napędową dla sprzedaży jest nasz program lojalnościowy, Aperitif. Korzysta z niego już ponad 550 tysięcy gości naszych restauracji. Daje on dostęp do różnego rodzaju promocji i ofert specjalnych. W efekcie zainteresowanie tym programem stale rośnie, a co za tym idzie rośnie liczba zamówień i wartość obrotów realizowanych dzięki Aperitif – komentuje Sylwester Cacek, prezes Sfinks Polska.
Rosnące ponad tempo inflacji przychody grupy przełożyły się na wzrost wyników operacyjnych. Wzrósł skonsolidowany zysk operacyjny, który na koniec I kwartału br. wyniósł 1,75 mln zł, wobec -0,26 mln zł straty notowanej na poziomie EBIT przed rokiemGrupa na koniec I kwartału br. poprawiła też o 4,78 mln zł, wynik finansowy netto. W efekcie wyniósł on -0,44 mln zł wobec -4,34 mln zł rok wcześniej
Łącznie na koniec I kwartału sieć Sfinks Polska liczyła 114 restauracji, w tym oprócz 69 lokali SPHINX, także 39 Piwiarni, cztery lokale Chłopskie Jadło oraz po jednym Lepione Pieczone by Chłopskie Jadło i The Burgers. Większość, bo 71 proc. sieci to restauracje prowadzone we franczyzie, a 29 proc. to lokale własne, prowadzone przez operatorów. Sfinks jednak zamierza dalej pogłębiać te proporcje na korzyść rosnącego udziału franczyzy. W tym modelu spółka planuje otwarcie nowego lokalu The Burgers w podwarszawskim Zalesiu Górnym. Oprócz tego Sfinks zapowiedział, że niedługo otworzy nowy lokal franczyzowy we Wrocławiu. Będzie to restauracja SPHINX, wracająca po około rocznej przerwie do dawnej lokalizacji przy Rynku.
– Równolegle do zwiększania sprzedaży i pracy nad rentownością restauracji, dążymy do odbudowy liczebności sieci. Będą to przede wszystkim lokale SPHINX, ale nie tylko. Co nas bardzo cieszy, nasze marki będą wracały do niektórych swoich dawnych lokalizacji, opuszczonych w ostatnich trudnych dla gastronomii latach. W takich przypadkach mogą to być restauracje własne spółki. W większości jednak będziemy opierać nowe otwarcia na współpracy z partnerami franczyzowymi – zapowiada prezes Sfinksa.
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
To już ostatnia okazja w tym roku, aby spotkać się z setką franczyzodawców pod jednym dachem! Przyjdź jeszcze dziś na Targi Franczyza do Pałacu Kultury i Nauki!
24-26 października w Pałacu Kultury i Nauki możesz poznać 100 sprawdzonych pomysłów na biznes we franczyzie. Przeczytaj relację z targów i przyjdź wybrać franczyzę dla siebie!
Od 24 do 26 października w Pałacu Kultury i Nauki można poznać 100 najciekawszych franczyz w Polsce. Przyjdź i wybierz biznes dla siebie. Śledź relację z targów na żywo.
Już w czwartek zaczynają się jesienne Targi Franczyza! Przyjdź i wybierz biznes dla siebie! Franczyzodawcy czekają od 24 do 26 października w Pałacu Kultury i Nauki.
Co zrobić, by dorobić się majątku, prowadząc własną firmę? Ciężka praca, odwaga, elastyczność, wyczucie rynku – może to truizmy, ale to też najlepsza droga do biznesowego sukcesu.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Rozważasz otwarcie firmy? Najpierw zainwestuj w subskrypcję magazynu "Własny Biznes FRANCHISING" i sprawdź, jaki biznes się opłaca! Tego nie przeczytasz w internecie!
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
Franczyzobiorczyni Tax Safe z Krakowa dba o work-life balance, ale klientów cały czas jej przybywa. Jak sobie radzi?
La Mancha szuka partnerów szczególnie w Białymstoku i Szczecinie. Dlaczego to dobry moment na nawiązanie współpracy?
POPULARNE NA FORUM
Co sądzicie o Oskrobie?
Witam, Z calego serca odradzam jakąkolwiek wspolprace z ta firma. Okolo 2 miesiące temu zglosilam sie do Oscroby bedac zainteresowana franczyza ich sieci. Wyslalam do nich...
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?
Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...
Oszukani przez franczyzodawcę
Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?
Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...
piszę pracę na temat franchisingu :)
hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché
przeciez to złodzieje
piszę pracę na temat franchisingu :)
Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu
Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...