Kto nie ryzykuje, nie pije szampana
„W ciągu dwóch lat Paweł otworzył trzy kawiarnie pod szyldem Cofix i wiemy, że to nie koniec” – napisał franczyzodawca marki Cofix w uzasadnieniu zgłoszenia Pawła Kamińskiego do konkursu na TOP Franczyzobiorcę 2023, w kategorii multibiorca.
Zanim jednak Paweł Kamiński został franczyzobiorcą Cofix, przez sześć lat prowadził saloniki prasowe. Miał ich sporo, bo aż pięć. – Ale ten biznes trochę się już wypalił, był słabo rentowny – nie ukrywa Paweł Kamiński. Szukał więc jakiejś możliwości zmiany w życiu biznesowym. Markę Cofix znał, bo odwiedzał jej lokal na warszawskim Dworcu Wileńskim. – Smakowała mi kawa i inne produkty, których w ofercie Cofix jest naprawdę sporo – opowiada Paweł Kamiński. – Z ciekawości wszedłem na stronę internetową marki i znalazłem ofertę dla franczyzobiorców.
Był 2021 rok. Cofix stawiał wówczas pierwsze kroki na polskim rynku. Choć za granicą miał ponad 300 lokali, to w Polsce był jeszcze nieznaną marką. Ale to nie zniechęciło Pawła Kamińskiego. – Przyznaję, że było to z mojej strony trochę ryzykowne posunięcie. Cofix wówczas dopiero zaczynał budowę sieci na polskim rynku. Ale kto nie ryzykuje, ten nie pije szampana – uśmiecha się franczyzobiorca.
Wszystko na tak
Paweł Kamiński umówił się na spotkanie z przedstawicielem sieci. – I wszystko mi się spodobało – nie ukrywa. – I warunki współpracy, i produkty, które już po części znałem, i zakres wsparcia franczyzowego.
Jesienią 2021 roku rozpoczęło się poszukiwanie lokalu. – Franczyzodawca szukał dla mnie lokalu, ja też podsuwałem swoje propozycje. A dostępność była duża, bo pandemia zrobiła czystki w warszawskiej gastronomii – wspomina Paweł Kamiński. – Oglądaliśmy je i sprawdzaliśmy pod każdym kątem. Analizowaliśmy konkurencję, natężenie ruchu, warunki najmu... Cofix czuwał nad całym procesem wyboru lokalu, ale to ja podejmowałem decyzję.
Wybór padł na 70-metrowy lokal przy ul. Chałubińskiego. Na pierwszy rzut oka nie wyglądał zachęcająco: powybijane szyby, graffiti na ścianach. – Ale lokalizacja była bardzo dobra – podkreśla franczyzobiorca. – W pobliżu jest uczelnia, szpital, biurowce.
Lokal wymagał większego remontu, który trwał około miesiąca. Kawiarnia ruszyła w styczniu 2022 roku. Wcześniej franczyzobiorca przeszedł szkolenia w innej, działającej kawiarni marki. Poznał każdy aspekt prowadzenia lokalu, od robienia kawy i kanapek, przez składanie zamówień po zamykanie zmiany. – Oceniając realnie sytuację, jaka była wówczas, pierwszych zysków ze swojej kawiarni spodziewałem się po 3-4 miesiącach – nie ukrywa Paweł Kamiński.
Okazało się, że był zbytnim... pesymistą. Skończyła się pandemia, studenci wrócili na uczelnie i po mniej więcej dwóch miesiącach kawiarnia już była na plusie.
Jedna po drugiej
Już latem 2022 roku Paweł Kamiński zaczął myśleć o otwarciu kolejnej kawiarni. Franczyzodawca wypatrzył dla niego miejsce na Dworcu Centralnym. Ta kawiarnia jest w formacie wyspy handlowej, mieści się na głównej hali dworca. – Lokalizacja była dla mnie atrakcyjna także z tego względu, że obie kawiarnie znajdują się niedaleko od siebie, w razie potrzeby można łatwo rotować personelem w obu miejscach – zauważa franczyzobiorca.
Tutaj oczekiwanie na rentowność trwało dłużej. Obroty odczuwalnie rosły z miesiąca na miesiąc, ale ostatecznie zyski przyszły mniej więcej po pół roku.
Rok później, w sierpniu 2023 roku, Paweł Kamiński otworzył swoją trzecią kawiarnię. Tym razem jego wybór padł na zupełnie inną część Warszawy, a mianowicie tzw. Miasteczko Wilanów. Tutaj, przy alei Rzeczpospolitej, mieści się 70-metrowy lokal. – To trochę spokojniejsza okolica – ocenia franczyzobiorca. – Owszem, jest spora konkurencja, ale widzimy, że wielu klientów do nas wraca. Chwalą dobrą kawę i atmosferę.
To nie ostatnie słowo
Jak mówi franczyzobiorca Cofix, każda z jego kawiarni ma własną specyfikę. Przy Chałubińskiego w trakcie roku akademickiego dominują studenci, którzy wpadają na kawę w przerwach między zajęciami. Ale w czasie wakacji kawiarnia też nie narzeka na brak gości, bo zaglądają tu osoby idące do szpitala czy pobliskich urzędów. Dworzec to wiadomo – stały duży przepływ podróżnych. Na Wilanowie tempo jest spokojniejsze, klienci przychodzą do kawiarni ze swoimi laptopami, aby popracować, wstępują na kawę i coś na ząb po spacerze.
Paweł Kamiński przyznaje, że lubi dużo pracować, dlatego od początku współpracy z Cofix zakładał, że poprowadzi kilka kawiarni. W zarządzaniu biznesem pomaga mu partnerka. – Lubimy kontakt z pracownikami, klientami, staramy się chociaż raz w tygodniu być w każdym z lokali – podkreśla franczyzobiorca. – Chętnie obsługujemy gości, robimy dla nich kawę.
Franczyzobiorca podkreśla, że w każdej sytuacji może liczyć na pomoc centrali. – Wsparcie ze strony franczyzodawcy czuję na bieżąco. Mogę liczyć na pomoc w rozwiązaniu każdego problemu, czy są to sprawy techniczne, czy szkolenia dla pracowników, czy pomoc w interpretacji zmieniających się przepisów – zapewnia Paweł Kamiński. I faktycznie myśli o otwarciu kolejnej kawiarni.
WIZYTÓWKA MARKI COFIX
COFIX to międzynarodowa sieć kawiarni z ponad 400 lokalami w pięciu krajach. Sieć działa od 2013 roku i jest obecna na polskim rynku od 2020 roku.
- kwota inwestycji: od 250 do 450 tys. zł
- opłaty franczyzowe – 6% od obrotu
- opłata marketingowa – 2% od obrotu

ZOBACZ W KATALOGU




























































































PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Koncept Mniami Ice Cream uruchomi w tym sezonie więcej nowych lodziarni, niż wcześniej było w planach.
Berlin Döner Kebap rozwija nowy format lokali, z niższą kwotą inwestycji.
W trakcie wieloletniej stagnacji w obszarze stricte ofert franczyzowych na polskim rynku franczyzowym w segmencie gastronomicznym, postanowiliśmy dokładnie zrewidować naszą ofertę.
Rex Concepts, masterfranczyzobiorca marki Burger King, w tym roku planuje otworzyć w Polsce cztery lokale z tym szyldem. Czy indywidualni franczyzobiorcy będą mogli skorzystać z licencji na biznes Burger Kinga?
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których możemy się zwrócić w każdej chwili – mówi Ewelina Ciapała, franczyzobiorczyni Lviv Croissants.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

Sieć Xtreme Fitness Gyms rozwija nowy model ekspansji. Oprócz lokali komercyjnych interesują ją również grunty pod budowę własnych obiektów. Spółka pozyskała też nowego inwestora.
Emotka – sieć edukacyjna oferująca zajęcia dla dzieci – rozwija się w modelu franczyzowym i poszukuje nowych partnerów. Firma specjalizuje się w programach uczących dzieci radzenia sobie z emocjami i budowania relacji społecznych.
Agencja Wirtualna to koncept franczyzowy, który pozwala rozpocząć własną działalność w marketingu internetowym bez doświadczenia i dużych inwestycji.
Najlepsze rozwiązania rodzą się z potrzeby. Nie inaczej było w przypadku robota Fidi. Polskie rozwiązanie ma szansę podbić międzynarodowy rynek medyczny.
Plenti oferuje dostęp do innowacji za ułamek ich ceny. Ma też propozycje dla franczyzobiorców.
POPULARNE NA FORUM
Biznes, który bije rekordy
Niestety jako osoba która ma bezpośrednie doświadczenie z ta franczyza, nie moge polecic wspolpracy z nimi. Te artykuly maja na celu tylko nabijanie kolejnych klientow.
Biesiadowo
Tak patrzę i biesiadowo pisze że ma 119 lokali. Ale na ich stronie nie ma nawet 50
Kawiarnie Cafe Nescafe
Nie chciałabym tej franczyzy
McDonalds opinie o franczyzie
Ja bym pomyślała o tej franczyzie
Doświadczenia z Bafra Kebab
Witam wszystkich, zastanawiam się nad otwarciem punktu Bafry Kebab. Czytając komentarze w internecie mam mieszane odczucia. Czy ktoś się tym interesował? Otworzył? Jakie...
Własny, mobilny punkt gastronomiczny lody, gofry, granita - sprzedaż
Dzień dobry, Noszę się z zamiarem sprzedaży przyczepy (cesja leasingu) po franczyzie znanej jako Lodolandia. Jeśli jest ktoś zainteresowany to zachęcam do...
Sushi we franczyzie - przegląd sprawdzonych pomysłów na bines
Pytanie do Redakcji: Dlaczego na pasku reklamowym pojawiają się reklamy franczyzodawców którzy działają na granicy prawa, zawierają w umowach klauzule abuzywne, są...
Ile kosztuje McDonald's?
Ciekawe że budujesz restauracje za własne pieniądze ale zostaję własnością centrali