Zyski z elektromobilności
Z Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego i Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych wynika, że w maju tego roku po polskich drogach jeździło ponad 115 tys. samochodów o napędzie elektrycznych (całkowicie elektrycznych oraz hybrydowych). Ten sam licznik wskazuje, że mamy w kraju 6,9 tys. punktów ładowania dla tychże samochodów.
– Obserwujemy epokową transformację technologiczną w motoryzacji, której nie da się zatrzymać – uważa Michał Suska, prezes zarządu Elomoto.eco, operatora ogólnopolskiej sieci stacji ładowania pojazdów elektrycznych. – W Europie elektromobilność rozwija się najszybciej po Chinach. Polska jest jednak w tyle, zarówno pod względem sprzedaży aut elektrycznych, jak i rozwoju infrastruktury. W Holandii jest 120 tys. publicznych stacji ładowania, a w Niemczech i Francji odpowiednio po 106 i 120 tys. Udział w pełni elektrycznych samochodów w całości sprzedaży nowych aut w Polsce wynosi 4 proc. Średnia unijna to 14 proc., a w Chinach 30 proc. Ale trzeba podkreślić, że dynamika wzrostu sprzedaży w Polsce jest imponująca.
Najpierw infrastruktura
Jak mówi prezes zarządu Elomoto.eco, pomysł na biznes pojawił się właśnie z obserwacji rynku.
– Kierowcy nie kupują aut elektrycznych, bo nie ma ich gdzie ładować. A z drugiej strony infrastruktura, jeśli chodzi o punkty ładowania, nie rozwija się, bo jest mało „elektryków” – komentuje Michał Suska. – Kraje Europy Zachodniej najpierw budowały infrastrukturę. Sądzę, że Polska powinna pójść tą samą drogą.
Elomoto chce właśnie zbudować ogólnopolską sieć stacji ładowania pojazdów elektrycznych, we współpracy z franczyzobiorcami. Jest kilka opcji do wyboru. Pierwsza – kiedy franczyzobiorca dysponuje lokalizacją oraz budżetem do zainwestowania. Centrala dostarcza całą infrastrukturę, urządzenia, załatwia projekt i potrzebne zgody. Serwisuje ładowarkę i na bieżąco nią zarządza. W zamian pobiera określony procent od przychodu – reszta jest zarobkiem franczyzobiorcy. Druga opcja współpracy – gdy franczyzobiorca ma budżet na sprzęt, ale nie ma własnej lokalizacji. Centrala znajduje atrakcyjne miejsce, przedstawia je inwestorowi, buduje tam stację i zarządza nią, a franczyzobiorca zarabia na usługach łądowania. Ponosi przy tym koszty dzierżawy miejsc parkingowych i zarządzania urządzeniem. Trzecia opcja – gdy partner ma dobrą lokalizację, ale nie ma pieniędzy na inwestycję. Udostępnia miejsce Elomoto, otrzymując czynsz za dzierżawę (umówione wynagrodzenie ryczałtowe lub udział w dochodach generowanych przez stację). Elomoto z własnych środków buduje infrastrukturę, ponosi koszty bieżące, serwisuje i nią zarządza.
– Warto zauważyć, że nasz partner ma dodatkowe korzyści z umieszczenia stacji Elomoto na jego terenie: zwiększa się wartość nieruchomości, pojawiają się nowi klienci (np. w hotelach, restauracjach, klubach sportowych, centrach handlowych), a obecni są bardziej lojalni – dodaje Michał Suska. – Z kolei w biurowcach czy osiedlach mieszkaniowych po prostu kierowcy upominają się o ładowarki.
Jest jeszcze czwarta możliwość.
– Można zarabiać też na wyszukiwaniu dla nas lokalizacji, za co płacimy prowizję – wyjaśnia Michał Suska. - Zapewniamy szkolenia, materiały oraz opiekę w terenie.
Lokalizacja robi biznes
Stacje ładowania mogą być na prąd zmienny (AC) lub stały (DC). Ta pierwsza wiąże się z inwestycją rzędu 40-50 tys. zł, druga 200-250 tys. zł. Powierzchnia potrzebna pod dwustanowiskową stację to 36-37 mkw., przy czym w jednej lokalizacji możemy zbudować kilka ładowarek AC i DC (tzw. Hub).
Franczyzobiorca zarabia na różnicy między ceną kupna i sprzedaży energii, wykorzystywanej do ładowania.
– Mamy 15-letnie doświadczenie na rynku energetycznym. Potrafimy pozyskiwać energię w korzystnej niskiej cenie, a jak wiemy stopa zwrotu z tej inwestycji jest zależna od różnicy między stawką za kWh sprzedaną i kupioną – zapewnia Michał Suska. – Dzięki naszemu doświadczeniu możemy zwiększyć zyskowność ładowarki i całego biznesu naszego partnera, bo skutecznie optymalizujemy koszty funkcjonowania ładowarki (np. kupując prąd w 100 proc. z Odnawialnych Źródeł Energii bezpośrednio od wytwórcy).
Ile więc można zarobić w tym biznesie?
– Przy stacji AC, zakładając, że klienci korzystają z niej 100 godzin w miesiącu, czystego zysku miesięcznie mamy 1,5 tys. zł – wylicza Michał Suska. – Stacje DC mają większą moc i ładują szybciej, a więc usługa jest droższa. Po odliczeniu kosztów miesięczny zysk może wynieść 15 tys. zł.
Franczyzodawca Elomoto podkreśla, że współpraca z firmą to świetny sposób na czerpanie pasywnego dochodu.
– Zamiast kupować mieszanie na wynajem, akcje, obligacje czy kruptowaluty warto zainwestować w stację ładowania – namawia Michał Suska.
Jak podkreśla nasz rozmówca, kluczowym czynnikiem, który decyduje o powodzeniu przedsięwzięcia jest lokalizacja.
– Oceniamy potencjał miejsca, zanim zdecydujemy się na postawienie stacji – mówi franczyzodawca Elomoto. – Dobre lokalizacje to duże miasta z zabudową wielorodzinną, miejscowości turystyczne, osiedla mieszkaniowe wielorodzinne, hotele i restauracje, kluby sportowe (np. tenisowe, siłownie, itp.), parki rozrywki, centra i parki handlowe, biurowce, parki logistyczne, ale również miejsca położone przy drogach ekspresowych i autostradach. Stacje przy biurowcach, hotelach, restauracjach, i siłowniach nie tylko generują przychód, ale także przyciągają klientów do głównego biznesu.
WIZYTÓWKA ELOMOTO.COM
Operator ogólnopolskiej sieci stacji ładowania samochodów elektrycznych. Oprócz rozwoju własnej infrastruktury dostarcza też kompleksowe rozwiązania w zakresie elektromobilności do klientów zewnętrznych m.in. doradztwo, projektowanie, sprzedaż i montaż, pomiary elektryczne, serwis, zarządzanie. Autoryzowany dystrybutor i instalator 15 producentów ładowarek AC i DC.
- 14 działających stacji
- 60 lokalizacji w przygotowaniu
- 4 opcje współpracy

PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Wrześniowy numer magazynu "Własny Biznes FRANCHISING" już w sprzedaży! Sprawdź, o czym w nim przeczytasz.
– Na handlu używanymi samochodami nadal można zarobić – przekonuje Dawid Błachucki, franczyzodawca marki Handlarzyki.pl.
Zanim Michał Peksa został franczyzobiorcą LucArt, sam robił w sklepach tej sieci zakupy. Jak ocenia markę patrząc na nią z drugiej strony lady?
Franczyzodawca Handlarzyki.pl zapewnia, że minimalna marża na sprzedaży używanego auta to 2-3 tys. zł, a czasem nawet dwa razy więcej.
Franczyzodawca Blinkee.city zapewnia, że inwestycja w jego biznes zwraca się przeważnie w jeden sezon.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

– Większość podłóg i drzwi sprzedaje się wraz z usługą montażu, dlatego ekipy montażowe to bardzo ważna część mojego biznesu – mówi Radosław Chabowski, franczyzobiorca DDD Dobre Dla Domu.
Najlepsze rozwiązania rodzą się z potrzeby. Nie inaczej było w przypadku robota Fidi. Polskie rozwiązanie ma szansę podbić międzynarodowy rynek medyczny.
Wendy's, międzynarodowa sieć restauracji szybkiej obsługi z siedzibą w Stanach Zjednoczonych, ogłosiła niedawno plany ekspansji na kilka rynków europejskich, które obejmują także Polskę.
Legendarny amerykański brand wchodzi do Polski i otwiera rynek dla inwestora z ambicją i kapitałem. Do wzięcia masterfranczyza, która może stać się jedną z największych sieci gastronomicznych w kraju.
Northgate Logistics notuje szybki przyrost sieci i nie zamierza tego zmieniać. W ubiegłym roku otworzyła siedem placówek.
POPULARNE NA FORUM
Opłacalność franczyzy PKN Orlen
jeśli myślisz o wejściu w biznes z franczyzą Orlenu, to pewnie warto zacząć od jakiegoś researchu. Spróbuj skontaktować się bezpośrednio z przedstawicielami Orlenu,...
Ankieta dla posiadaczy stacji franczyzowej PKN Orlen SA
Dzień dobry, uprzejmie proszę o pomoc i wypełnienie ankiety dotyczącej opłacalności franczyzy stacji paliw PKN Orlen SA. Z góry dziękuję za poświęcony czas...
Opłacalność franczyzy PKN Orlen
Czy jest ktoś właścicielem franczyzy Orlenu i byłby w stanie mniej więcej podać jakich zysków można się spodziewać? Albo może ktoś posiada takie informacje?
Pieniądze z moto-sklepu
Rzeczywiście jest to forma biznesu która może zaciekawić wiele osób, a szczególnie warto połączyć ją np. jak ktoś ma z warsztatem samochodowym gdzie klienci na pewno...
Pieniądze z moto-sklepu
Zgadzam się, że dobrze działający biznes w branży motoryzacyjnej to LucArt który moim zdaniem jest świetną alternatywą dla osób które się tym interesują. Dają...
Pieniądze z moto-sklepu
Warto pójść w stronę franczyzy. W branży motoryzacyjnej najkorzystniejsza jest franczyza z Lucart Automotive. Wiem z doświadczenia :)
Pieniądze z moto-sklepu
To prawda wygląda bardzo obiecująco też sobie sprawdzę jak ta sieć się rozwija i jak klienci też są zadowoleni to będę miał trudne przemyślenia czy nie pójść...
Pieniądze z moto-sklepu
Chyba będę musiał sam się co do nich przekonać i sprawdzić jak to dokładnie wszystko działa i co najważniejsze czy ceny są rzeczywiście tak konkurencyjne względem...