Zyski z elektromobilności
Z Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego i Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych wynika, że w maju tego roku po polskich drogach jeździło ponad 115 tys. samochodów o napędzie elektrycznych (całkowicie elektrycznych oraz hybrydowych). Ten sam licznik wskazuje, że mamy w kraju 6,9 tys. punktów ładowania dla tychże samochodów.
– Obserwujemy epokową transformację technologiczną w motoryzacji, której nie da się zatrzymać – uważa Michał Suska, prezes zarządu Elomoto.eco, operatora ogólnopolskiej sieci stacji ładowania pojazdów elektrycznych. – W Europie elektromobilność rozwija się najszybciej po Chinach. Polska jest jednak w tyle, zarówno pod względem sprzedaży aut elektrycznych, jak i rozwoju infrastruktury. W Holandii jest 120 tys. publicznych stacji ładowania, a w Niemczech i Francji odpowiednio po 106 i 120 tys. Udział w pełni elektrycznych samochodów w całości sprzedaży nowych aut w Polsce wynosi 4 proc. Średnia unijna to 14 proc., a w Chinach 30 proc. Ale trzeba podkreślić, że dynamika wzrostu sprzedaży w Polsce jest imponująca.
Najpierw infrastruktura
Jak mówi prezes zarządu Elomoto.eco, pomysł na biznes pojawił się właśnie z obserwacji rynku.
– Kierowcy nie kupują aut elektrycznych, bo nie ma ich gdzie ładować. A z drugiej strony infrastruktura, jeśli chodzi o punkty ładowania, nie rozwija się, bo jest mało „elektryków” – komentuje Michał Suska. – Kraje Europy Zachodniej najpierw budowały infrastrukturę. Sądzę, że Polska powinna pójść tą samą drogą.
Elomoto chce właśnie zbudować ogólnopolską sieć stacji ładowania pojazdów elektrycznych, we współpracy z franczyzobiorcami. Jest kilka opcji do wyboru. Pierwsza – kiedy franczyzobiorca dysponuje lokalizacją oraz budżetem do zainwestowania. Centrala dostarcza całą infrastrukturę, urządzenia, załatwia projekt i potrzebne zgody. Serwisuje ładowarkę i na bieżąco nią zarządza. W zamian pobiera określony procent od przychodu – reszta jest zarobkiem franczyzobiorcy. Druga opcja współpracy – gdy franczyzobiorca ma budżet na sprzęt, ale nie ma własnej lokalizacji. Centrala znajduje atrakcyjne miejsce, przedstawia je inwestorowi, buduje tam stację i zarządza nią, a franczyzobiorca zarabia na usługach łądowania. Ponosi przy tym koszty dzierżawy miejsc parkingowych i zarządzania urządzeniem. Trzecia opcja – gdy partner ma dobrą lokalizację, ale nie ma pieniędzy na inwestycję. Udostępnia miejsce Elomoto, otrzymując czynsz za dzierżawę (umówione wynagrodzenie ryczałtowe lub udział w dochodach generowanych przez stację). Elomoto z własnych środków buduje infrastrukturę, ponosi koszty bieżące, serwisuje i nią zarządza.
– Warto zauważyć, że nasz partner ma dodatkowe korzyści z umieszczenia stacji Elomoto na jego terenie: zwiększa się wartość nieruchomości, pojawiają się nowi klienci (np. w hotelach, restauracjach, klubach sportowych, centrach handlowych), a obecni są bardziej lojalni – dodaje Michał Suska. – Z kolei w biurowcach czy osiedlach mieszkaniowych po prostu kierowcy upominają się o ładowarki.
Jest jeszcze czwarta możliwość.
– Można zarabiać też na wyszukiwaniu dla nas lokalizacji, za co płacimy prowizję – wyjaśnia Michał Suska. - Zapewniamy szkolenia, materiały oraz opiekę w terenie.
Lokalizacja robi biznes
Stacje ładowania mogą być na prąd zmienny (AC) lub stały (DC). Ta pierwsza wiąże się z inwestycją rzędu 40-50 tys. zł, druga 200-250 tys. zł. Powierzchnia potrzebna pod dwustanowiskową stację to 36-37 mkw., przy czym w jednej lokalizacji możemy zbudować kilka ładowarek AC i DC (tzw. Hub).
Franczyzobiorca zarabia na różnicy między ceną kupna i sprzedaży energii, wykorzystywanej do ładowania.
– Mamy 15-letnie doświadczenie na rynku energetycznym. Potrafimy pozyskiwać energię w korzystnej niskiej cenie, a jak wiemy stopa zwrotu z tej inwestycji jest zależna od różnicy między stawką za kWh sprzedaną i kupioną – zapewnia Michał Suska. – Dzięki naszemu doświadczeniu możemy zwiększyć zyskowność ładowarki i całego biznesu naszego partnera, bo skutecznie optymalizujemy koszty funkcjonowania ładowarki (np. kupując prąd w 100 proc. z Odnawialnych Źródeł Energii bezpośrednio od wytwórcy).
Ile więc można zarobić w tym biznesie?
– Przy stacji AC, zakładając, że klienci korzystają z niej 100 godzin w miesiącu, czystego zysku miesięcznie mamy 1,5 tys. zł – wylicza Michał Suska. – Stacje DC mają większą moc i ładują szybciej, a więc usługa jest droższa. Po odliczeniu kosztów miesięczny zysk może wynieść 15 tys. zł.
Franczyzodawca Elomoto podkreśla, że współpraca z firmą to świetny sposób na czerpanie pasywnego dochodu.
– Zamiast kupować mieszanie na wynajem, akcje, obligacje czy kruptowaluty warto zainwestować w stację ładowania – namawia Michał Suska.
Jak podkreśla nasz rozmówca, kluczowym czynnikiem, który decyduje o powodzeniu przedsięwzięcia jest lokalizacja.
– Oceniamy potencjał miejsca, zanim zdecydujemy się na postawienie stacji – mówi franczyzodawca Elomoto. – Dobre lokalizacje to duże miasta z zabudową wielorodzinną, miejscowości turystyczne, osiedla mieszkaniowe wielorodzinne, hotele i restauracje, kluby sportowe (np. tenisowe, siłownie, itp.), parki rozrywki, centra i parki handlowe, biurowce, parki logistyczne, ale również miejsca położone przy drogach ekspresowych i autostradach. Stacje przy biurowcach, hotelach, restauracjach, i siłowniach nie tylko generują przychód, ale także przyciągają klientów do głównego biznesu.
WIZYTÓWKA ELOMOTO.COM
Operator ogólnopolskiej sieci stacji ładowania samochodów elektrycznych. Oprócz rozwoju własnej infrastruktury dostarcza też kompleksowe rozwiązania w zakresie elektromobilności do klientów zewnętrznych m.in. doradztwo, projektowanie, sprzedaż i montaż, pomiary elektryczne, serwis, zarządzanie. Autoryzowany dystrybutor i instalator 15 producentów ładowarek AC i DC.
- 14 działających stacji
- 60 lokalizacji w przygotowaniu
- 4 opcje współpracy
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Wrześniowy numer magazynu "Własny Biznes FRANCHISING" już w sprzedaży! Sprawdź, o czym w nim przeczytasz.
Zanim Michał Peksa został franczyzobiorcą LucArt, sam robił w sklepach tej sieci zakupy. Jak ocenia markę patrząc na nią z drugiej strony lady?
Franczyzodawca Handlarzyki.pl zapewnia, że minimalna marża na sprzedaży używanego auta to 2-3 tys. zł, a czasem nawet dwa razy więcej.
Franczyzodawca Blinkee.city zapewnia, że inwestycja w jego biznes zwraca się przeważnie w jeden sezon.
Polacy coraz chętniej zamiast kupować samochód, decydują się na jego wynajem. Trend ten zamierza wykorzystać firma Rentis, która szuka partnerów zainteresowanych uruchomieniem nowoczesnej wypożyczalni samochodów.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Rozważasz otwarcie firmy? Najpierw zainwestuj w subskrypcję magazynu "Własny Biznes FRANCHISING" i sprawdź, jaki biznes się opłaca! Tego nie przeczytasz w internecie!
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
Franczyzobiorczyni Tax Safe z Krakowa dba o work-life balance, ale klientów cały czas jej przybywa. Jak sobie radzi?
La Mancha szuka partnerów szczególnie w Białymstoku i Szczecinie. Dlaczego to dobry moment na nawiązanie współpracy?
POPULARNE NA FORUM
Opłacalność franczyzy PKN Orlen
jeśli myślisz o wejściu w biznes z franczyzą Orlenu, to pewnie warto zacząć od jakiegoś researchu. Spróbuj skontaktować się bezpośrednio z przedstawicielami Orlenu,...
Ankieta dla posiadaczy stacji franczyzowej PKN Orlen SA
Dzień dobry, uprzejmie proszę o pomoc i wypełnienie ankiety dotyczącej opłacalności franczyzy stacji paliw PKN Orlen SA. Z góry dziękuję za poświęcony czas...
Opłacalność franczyzy PKN Orlen
Czy jest ktoś właścicielem franczyzy Orlenu i byłby w stanie mniej więcej podać jakich zysków można się spodziewać? Albo może ktoś posiada takie informacje?
Pieniądze z moto-sklepu
Rzeczywiście jest to forma biznesu która może zaciekawić wiele osób, a szczególnie warto połączyć ją np. jak ktoś ma z warsztatem samochodowym gdzie klienci na pewno...
Pieniądze z moto-sklepu
Zgadzam się, że dobrze działający biznes w branży motoryzacyjnej to LucArt który moim zdaniem jest świetną alternatywą dla osób które się tym interesują. Dają...
Pieniądze z moto-sklepu
Warto pójść w stronę franczyzy. W branży motoryzacyjnej najkorzystniejsza jest franczyza z Lucart Automotive. Wiem z doświadczenia :)
Pieniądze z moto-sklepu
To prawda wygląda bardzo obiecująco też sobie sprawdzę jak ta sieć się rozwija i jak klienci też są zadowoleni to będę miał trudne przemyślenia czy nie pójść...
Pieniądze z moto-sklepu
Chyba będę musiał sam się co do nich przekonać i sprawdzić jak to dokładnie wszystko działa i co najważniejsze czy ceny są rzeczywiście tak konkurencyjne względem...