Licencja na salon optyczny
Sieć salonów optycznych Kodano Optyk w ubiegłym roku otworzyła 25 nowych placówek, dzięki czemu teraz ma ich w sumie 112. Na licencji franczyzowej działa 37 z nich. Od kilkunastu miesięcy marka mocno stawia na franczyzę i to się nie zmieni.
– W perspektywie czterech, pięciu lat, zamierzamy mieć około 200-250 salonów Kodano Optyk. W ramach naszej strategii rozwoju proporcja otwierania salonów będzie kształtowała się na poziomie 70-75 procent salony franczyzowe, 25-30 procent salony własne – zapowiada Konrad Kuska, manager ds. franczyzy Kodano Optyk.
Doświadczenie niekonieczne
U kandydatów na franczyzobiorców ani wykształcenie ani doświadczenie w branży optycznej nie jest wymagane. Liczą się umiejętności sprzedażowe i zarządcze.
– Idealnym rozwiązaniem jest jeśli franczyzobiorca osobiście zaangażowany jest w życie swojego salonu, natomiast dopuszczamy aby nasi partnerzy byli inwestorami – wyjaśnia Konrad Kuska. – Jednak warunkiem wtedy jest przejście odpowiedniego szkolenia i poznanie branży optycznej oraz wyznaczenie kierownika, który będzie zarządzał salonem.
Franczyzodawca dodaje, że pracownikiem w salonie również może być każdy, kto chce się uczyć i ma predyspozycje na dobrego sprzedawcę. Potrzebną wiedzą specjalistyczną zdobędzie na szkoleniach, tam nauczy się też technik sprzedażowych.
Salony Kodano Optyk działają aktualnie w miastach, powyżej 15 tys. mieszkańców, ale zdecydowana większość znajduje się w miastach powyżej 100 tys. Tylko w Warszawie i Krakowie salonów jest łącznie 25. Franczyzobiorca może otrzymać wyłączność terytorialną, jednak tylko na mniejsze miasta, po dokładnej analizie rynku. Marka szuka partnerów w całej Polsce.
– Mamy sporą bazę sprawdzonych lokalizacji i możliwości weryfikacji lokali w całej Polsce – zapewnia Konrad Kuska.
Minimalna powierzchnia potrzebna na salon to około 40 mkw. Powinien pomieścić ekspozycję oprawek okularowych, okularów przeciwsłonecznych i oprawek dla najmłodszych „Kodano Kids” oraz gabinet badań. Średnia kwota potrzebna na inwestycję to ok. 250 tys. zł netto. Zawiera się w niej: sprzęt do badań, meble, pełne wyposażenie salonu, elementy marketingowe, pierwsze zatowarowanie oraz remont. Większość wydatków może podlegać leasingowi, w uzyskaniu którego pomaga centrala.
– Ostateczna wysokość inwestycji zależy od lokalizacji salonu, jego stanu wyjściowego, poziomu zatowarowania – podkreśla Konrad Kuska. – Jako franczyzodawca staramy się maksymalnie zoptymalizować koszty dla naszych partnerów.
Wsparcie od centrali
Kodano Optyk nie pobiera opłaty za przystąpienie do sieci. Miesięczna opłata franczyzowa wynosi 800 zł. Wsparcie dla franczyzobiorców zaczyna się już od doradztwa w ocenie potencjału wybranej lokalizacji oraz wynegocjowania korzystnych warunków najmu.
– Następnie salon zaprojektujemy i wyposażymy zgodnie z aranżacją obowiązującą w naszej sieci – wylicza Konrad Kuska. – Lokal zatowarujemy w najlepszych cenach, które mogliśmy wynegocjować dzięki bardzo dużej skali marki Kodano. Takie ceny są nieosiągalne dla mniejszych sieci optycznych. Oferujemy również pełen pakiet szkoleń, które są przeprowadzane przez wykwalifikowanych specjalistów. Zapewniamy najnowocześniejszą szlifiernię centralną oraz najnowocześniejsze w Polsce laboratorium produkujące soczewki okularowe. Dzielimy się również najnowocześniejszą technologią jeśli chodzi o sprzęt do badań. Ostatni rok pracowaliśmy nad własnym automatycznym sprzętem do badań, do którego sami stworzyliśmy oprogramowanie. Obecnie jest to jeden z najbardziej niezawodnych i dopracowanych sprzętów na polskim rynku.
W trakcie prowadzenia biznesu partnerzy mogą liczyć na pomoc dwóch opiekunów: operacyjnego, marketingowego oraz regionalnego kierownika salonów franczyzowych.
Marża dla franczyzobiorcy
Wiele placówek Kodano Optyk osiąga rentowność już od pierwszego miesiąca funkcjonowania. Duży wpływ na to ma organizowane przez sieć wielkie otwarcie salonu franczyzowego i promocja z tym związana.
– Zapewniamy naszym partnerom gwarancję marży ze sprzedaży na poziomie min. 60 proc., co daje obraz tego jak dochodowy jest to biznes – podkreśla Konrad Kuska. – Sprzedawany towar należy do ekskluzywnej branży i co ważne nie może się przeterminować. Po otwarciu salonu bardzo dużo zależy więc od sprzedawców i ich zaangażowania.
Kodano Optyk planuje intensywny rozwój na rynku polskim, ale myśli też o wyjściu za granicę. Już teraz marka prowadzi sprzedaż internetową w Rumunii, Czechach, Słowacji, Węgrzech i Litwie, a chce rozwinąć na zagranicznych rynkach także sprzedaż stacjonarną. Na realizację tego celu pozyskała 40 mln zł od zarządzanego przez Vinci S.A. funduszu Vinci Da Gama.
– Pozyskane środki planujemy przeznaczyć na rozwój sieci salonów stacjonarnych na wybranych rynkach w regionie CEE, a także na rozszerzenie sprzedaży produktów w modelu e-commerce w krajach europejskich – komentuje Mateusz Matula, CEO grupy Kodano.
WIZYTÓWKA KODANO OPTYK
Sieć salonów optycznych.
- liczba placówek: 112
- kwota inwestycji ok. 250 tys. zł netto
- miesięczna opłata franczyzowa 800 zł

PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Zostaw etat, postaw na siebie! Nowy numer „Własny Biznes FRANCHISING” to konkretne pomysły na biznes, sprawdzone modele franczyzowe i inspirujące historie przedsiębiorców.
Kodano Optyk to dynamicznie rozwijająca się polska sieć salonów optycznych, oferująca unikalny system franczyzowy.
Jaki biznes otworzyć w dużym albo średnim mieście? Franczyza daje odpowiedź i na takie pytanie.
Zainspiruj się sukcesami i poznaj sprawdzone pomysły na biznes! Grudniowy numer „Własny Biznes FRANCHISING” pełen praktycznych porad i historii przedsiębiorców już w sprzedaży!
Rynek okularów i soczewek jest jednym z najdynamiczniej rozwijających się obszarów gospodarki.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

Zabezpieczenie antykorozyjne pojazdów to praca, przy której trzeba się napocić, ale nagrodą są wysokie marże. Jak wejść w ten biznes?
Przejście z pracy na etacie do prowadzenia własnej działalności to decyzja wymagająca odwagi. Kasper Serafiński, właściciel sklepu Powered by Kramp, długo zastanawiał się, czy jest gotowy.
Homla chce powiększyć swoją sieć. Szuka franczyzobiorców zainteresowanych otwarciem sklepu marki w miastach powyżej 30 tys. mieszkańców.
O tym, dlaczego Xtreme Fitness Gyms stawia na wolnostojące kluby, opowiada Filip Puchalski, Commercial Director marki.
O wygodę i dyskrecję najłatwiej na własnym podwórku. Dlatego Laser On The Way szybko zyskuje zwolenników. Na czym polega ten koncept?
POPULARNE NA FORUM
Apteka we franczyzie?
Rzeczywiście, jeśli chodzi o franczyzę aptek to teoria na niewiele sie tu przyda. Dlatego też jeśli jesteście nadal zainteresowani tym tematem to zapraszam po kontakt....
Apteka we franczyzie?
Jestem za nawet w małych nadmorskich miejscowościach...
Apteka we franczyzie?
This article you have shared here's incredible. I like and recognize work. The factors you have talked about in this specific article are helpful. I should try to seek after...
Otwarcie sklepu "medycyna chińska"
Jak sądzicie,czy u nas by się przyjął sklep z produktami,suplementami medycyny chińskiej? Mam tu na myśli różne kremy,plastry,banki... Czy nasze społeczeństwo...
Prywatna przychodnia lekarska: Popyt na zdrowie
witam, ostatnio miałam dość poważy wypadek... jadąc na rowerze zderzyłem się z drugim rowerzystą... długo dochodziłem do siebie, w końcu postanowiłem skorzystać z...
Sklep z ziołami
W Greenport mają franczyzę gdzie oferują pełne wsparcie z zakresu prowadzenia sklepu zielarsko-medycznego. Szkolenia wewnętrzne, wsparcie w rozwoju biznesu – wszystkie...
Wyspa handlowa z suplementami diety (G-Supplements)
Popyt na suplementy raczej będzie, bo społeczeństwo jest coraz grubsze no a coraz bardziej liczy się wygląd... jednocześnie trochę zwiększa się świadomość wśród...
Prywatna przychodnia lekarska: Popyt na zdrowie
Teraz korzystam z pakietu w prywatnej przychodni i to jest tak wygodne! Nie wiem, czy kiedykolwiek zdołam się z powrotem przestawić na NFZ, jeśli zrezygnuję z pracy i...