Bricomarché świętuje i przyspiesza

Ćwierć wieku / Bricomarché to sieć sklepów z branży "dom i ogród", obecna w Olsce od 25 lat.
Piątek
12.09.2025
Sieć Bricomarché świętuje 25 lat obecności w Polsce i zapowiada przyspieszenie rozwoju. Do 2030 roku planuje podwojenie obrotów, zdobycie 20 proc. udziału w rynku i rozbudowę sieci do 400 sklepów.
 

Pierwszy w Polsce sklep Bricomarché został otwarty ćwierć wieku temu, w Żarach. Dziś jest to ogólnopolska sieć, która liczy 221 placówek. Jak podkreśla Grupa Muszkieterów, która jest właścicielem marki, kamieniami milowymi w jej rozwoju w Polsce były m.in. otwarcie nowej siedziby i centrum dystrybucyjnego w Swadzimiu w 2015 roku i drugiego magazynu w Sosnowcu w 2022 roku czy uruchomienie 200. sklepu w Świebodzinie w 2024 roku.

– Obroty Bricomarché w 2005 roku, czyli po pięciu latach działalności, wynosiły 300 mln zł, by w 2025 roku osiągnąć prognozowany pułap 4,5 mld zł. To najlepszy dowód na siłę naszego modelu franczyzowego i determinację właścicieli sklepów. Ale to dopiero początek. W 2028 roku planujemy przekroczyć poziom 5,8 mld zł i przygotowujemy sieć do kolejnego etapu rozwoju, który obejmuje ambitne inwestycje w logistykę, technologie i nowe formaty –  zapowiada Marek Sawa, prezes sieci Bricomarché w Polsce.

Plan na 2030 rok zakłada rozbudowę sieci do 400 sklepów.

–  Obchodząc 25-lecie, z dumą patrzymy na drogę, jaką przeszło Bricomarché –  od jednego sklepu w Żarach do ogólnopolskiej sieci, która w ostatniej dekadzie potroiła skalę działania. To dowód na siłę naszego modelu franczyzowego i determinację właścicieli sklepów. Teraz czas na kolejny rozdział – 400 sklepów, podwojenie obrotów i dalsza cyfrowa transformacja to nasze cele na 2030 rok. Wierzymy, że najlepsze lata Bricomarché dopiero przed nami –  podsumował Sławomir Czarnecki, prezes zarządu Grupy Muszkieterów w Polsce, podczas jubileuszu Bricomarché.

Ekspansja w różnych modelach

W sieci Bricomarché działa dzisiaj 260 przedsiębiorców, w tym 120 kobiet i 140 mężczyzn. 29 proc. właścicieli sklepów to multifranczyzobiorcy, którzy prowadzą więcej niż jedną placówkę, a 10 proc. stanowią dzieci przedsiębiorców, kontynuujący rodzinne biznesy. Średni wiek przedsiębiorcy Bricomarché to 51 lat, a przeciętny czas obecności w sieci wynosi 14 lat. 65 proc. franczyzobiorców angażuje się także w prace na rzecz centrali, wspólnie planując strategię rozwoju sieci. Model biznesowy Grupy Muszkieterów zakłada, że przedsiębiorcy nie tylko prowadzą własne sklepy, ale też mają realny wpływ na kształtowanie polityki całej Grupy i wyznaczanie kierunków jej rozwoju, pełniąc funkcje w strukturach centralnych.

Model franczyzowy Bricomarché stale ewoluuje. Oprócz tradycyjnej franczyzy sieć rozwija model przyłączeniowy, stworzony z myślą o przedsiębiorcach prowadzących już działalność handlową, zarówno pod własną marką, jak i w ramach innych sieci. Zakłada on współpracę z Grupą Muszkieterów poprzez dostosowanie sklepu do standardów operacyjnych i handlowych Bricomarché, przy zachowaniu niezależności właścicielskiej. Współpraca możliwa jest na trzech poziomach, uzależnionych od formuły. Najbardziej zaawansowaną formą współpracy, identyfikującą daną placówkę z marką jest przyłączenie „Pod Znak” Bricomarché i korzystanie z efektu skali sieci. Dziś działa już pięć takich sklepów, a do końca roku planowane są kolejne dwa przyłączenia. W ofercie sieci jest także model „Partner Handlowy” – obecnie w tej formule funkcjonują trzy sklepy, które dzięki takiej kooperacji uzyskują dostęp do konkurencyjnych cen zakupu, logistyki i wybranych działań marketingowych. Trzecią, najprostszą formą współpracy jest formuła zakupowa, umożliwiająca korzystanie z wybranej oferty centrali zakupowej bez integracji brandingowej, w której funkcjonują również trzy placówki.

Logistyka i technologia

Bricomarché równolegle inwestuje w rozwój logistyki. Docelowa struktura obejmie trzy centra dystrybucyjne i osiem składów budowlanych, które zapewnią obsługę planowanych 400 sklepów w całym kraju. Magazyn w Modlinie, którego oficjalne otwarcie odbędzie się w IV kwartale br., ma rezerwę do rozbudowy. W 2027 roku planowane jest powiększenie powierzchni magazynowej na Śląsku, co pozwoli sprostać rosnącemu popytowi, także w kanale e-commerce. Aktualnie sieć posiada sześć składów budowlanych, a w ciągu najbliższych dwóch lat zostaną oddane do użytku dwa nowe obiekty. 

Bricomarché realizuje też największy w swojej historii program modernizacji IT, obejmujący wymianę infrastruktury sieciowej (SD-WAN, Wi-Fi) oraz wdrożenie systemu SAP w sklepach. Równolegle wprowadzane są rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji. W pierwszym kwartale przyszłego roku planowane jest uruchomienie pilotażu narzędzi AI wspierających optymalizację cen, najpierw na poziomie centrali, a następnie testowo w wybranych ośmiu sklepach.

– Inwestujemy w rozwiązania cyfrowe, aby usprawniać procesy wewnętrzne i jednocześnie zapewniać klientom coraz lepsze doświadczenia zakupowe. Rozwiązania omnichannelowe, takie jak aplikacja mobilna, generująca już ponad 20 proc. sprzedaży online, Bricomaty umożliwiające odbiór zamówień 24/7 czy usługa click & collect dostępna we wszystkich sklepach, stają się standardem w naszej sieci –  zaznacza Katarzyna Jańczak-Stefanide, dyrektor generalna sieci Bricomarché w Polsce.

Silnym filarem rozwoju Bricomarché pozostaje e-commerce: w latach 2020-2024 sprzedaż online wzrosła o 391 proc., a w samym 2025 roku, patrząc na dane na koniec sierpnia, o ponad 25 proc. rok do roku.

 

WIZYTÓWKA BRICOMARCHE

Należąca do Grupy Muszkieterów sieć z branży dom i ogród. Obecna na polskim rynku od 25 lat.

  • 221 placówek
  • 260 franczyzobiorców
  • 29 proc. franczyzobiorców prowadzi więcej niż jeden sklep

Marek Sawa, prezes sieci Bricomarché w Polsce / "Przygotowujemy sieć do kolejnego etapu rozwoju, który obejmuje ambitne inwestycje w logistykę, technologie i nowe formaty".