Nieruchomości 2014
Rok 2014 przyniósł spore zmiany na rynku nieruchomości. Przedstawiciele branży jednomyślnie wskazują, że jednym z najważniejszych wydarzeń było uwolnienie zawodu pośrednika w obrocie nieruchomościami. Wcześniej sprzedażą nieruchomości mogła zajmować się wyłącznie osoba, która miała wyższe wykształcenie kierunkowe w zakresie pośrednictwa obrotu nieruchomościami i co najmniej sześciomiesięczną praktykę zawodową. Od początku tego roku nieruchomości może sprzedawać każdy. To z jednej strony otwiera drogę do zawodu wielu osobom, które dotychczas nie miały na to najmniejszych szans, ale niesie za sobą również zagrożenia wynikające z braku odpowiednich kompetencji. Jednak przedstawiciele firm z branży twierdzą, że wpuszczenie świeżej krwi nie obniży poziomu świadczonych przez nich usług, bo zamierzają utrzymać wysokie standardy doboru franczyzobiorców i ich pracowników. Franczyzodawcy zapowiadają również zwiększenie zakresu szkoleń dla nowych partnerów, aby podnosić poziom prowadzenia partnerskich biur nieruchomości.
– Klienci oczekują profesjonalnych usług i kompleksowej obsługi, a to gwarantuje im znana marka. Wiedzą o tym doskonale niezależni pośrednicy w obrocie nieruchomości, którzy zaczynają szukać solidnej marki i wyrażają chęć współpracy w ramach sprawdzonego, rozpoznawalnego systemu, w którym nadal jednak można działać niezależnie i na własny rachunek, nie tracąc własnej tożsamości, a jednocześnie korzystając ze wszystkich narzędzi oferowanych w sieci – mówi Ewa Zbrzeżna, dyrektor regionalny RE/MAX Polska.
Drugim wydarzeniem, które niepokoiło całą branżę nieruchomości, było ponowne uruchomienie programu Mieszkanie dla Młodych. Pośrednicy obawiali się, że wpłynie on na spadek zainteresowania mieszkaniami z rynku wtórnego.
– Na początku roku z pewnym niepokojem obserwowaliśmy następstwa wprowadzenia na rynek programu Mieszkanie dla Młodych, czyli dopłat do zakupów mieszkań od deweloperów. Jednak jak do tej pory, nasze obawy okazały się bez pokrycia – mówi Piotr Jarosz, dyrektor sprzedaży sieci franczyzowej Metrohouse. – Należy też podkreślić, że po raz pierwszy wprowadzono obligatoryjny obowiązek posiadania wkładu własnego do kredytów udzielanych na zakup nieruchomości. Na razie jest to 5 proc., choć docelowo ma to być 20 proc. Ten fakt prowadzi do większego zainteresowania rynkiem mieszkań w tym roku, ponieważ z roku na rok kredytobiorca będzie musiał posiadać coraz większe oszczędności.
Konkurencja i konsolidacja
Przez ostatnie 20 lat kształtowania się rynku pośrednictwa w obrocie nieruchomościami w Polsce ugruntował się model tworzenia kilkuosobowych, często rodzinnych biur nieruchomości specjalizujących się w obsłudze klientów z pobliskich okolic.. Jednak branża powoli zaczyna się konsolidować, a biura działające na lokalną skalę chcą działać na większym obszarze. Skłaniają je, a raczej zmuszają do tego zmiany, które miały miejsce w ostatnich latach, m.in. zwiększenie liczby pośredników i nowo powstających, małych biur, nadpodaż ofert nieruchomości, korekta cen czy zaostrzenie polityki banków hipotecznych.
– Dziś na rynku utrzymują się głównie te biura, które miały już silną, ugruntowaną, lokalną markę i zdolność reagowania na zachodzące zmiany – wyjaśnia Ewa Zbrzeżna. – Wiele firm, szczególnie tych małych, musiało wycofać się z rynku. Nie były one w stanie podołać kosztom prowadzenia biznesu w trudnych czasach. Ogromna część kilkuosobowych przedsiębiorstw albo zbankrutowała, albo zrezygnowała z prowadzenia biznesu.
Duża konkurencja na rynku sprawia, że firmy z branży nieruchomości coraz większą wagę przykładają do marketingu. Franczyzodawcy dbają, aby ich partnerzy mogli w atrakcyjny sposób przedstawić wystawione na sprzedaż nieruchomości, pamiętają też o promocji samej marki. Dlatego nikogo nie dziwią szeroko zakrojone działania marketingowe prowadzone na portalach społecznościowych, jednak marki zaznaczają swoją obecność również w niespotykany dotąd sposób, np. stosując product placement w filmach bądź serialach.
Jak podaje „Raport o franczyzie w Polsce 2014”, w ubiegłym roku w Polsce działały 23 firmy franczyzowe świadczące szeroko pojęte usługi w branży nieruchomości, które skupiały w swoich szeregach blisko 360 biur. W ubiegłym roku nie było spektakularnego wzrostu liczby placówek franczyzowych, wszystko wskazuje jednak na to, że 2014 okaże się dla branży o wiele łaskawszy. Świadczą o tym chociażby informacje, jakie płyną od największych franczyzodawców w branży. Zapowiadają oni, że do końca roku ich sieci na pewno powiększą się o kilka, a nawet kilkanaście nowych placówek, a w przyszłym roku liczby nowych franczyzowych biur nieruchomości mają iść w dziesiątki.
Magdalena Krocz
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
To, że poszedłeś pracować na etat, nie oznacza, że całe życie tak musi być. Kup listopadowy numer "Własny Biznes FRANCHISING", odważ się i zmień swoje życie zawodowe.
Sylwia Żynda porzuciła korporację dla franczyzy Freedom Nieruchomości. Jak rozkręciła swój biznes?
– Osiągniemy bardzo dobry wynik pomimo konkurencji i chaosu związanego z niepewnością co do wejścia w życie rządowego programu dopłat do kredytów – mówi Leszek Michniak, prezes Grupy WGN.
Sieć agencji nieruchomości Express House pozyskuje nowych franczyzobiorców i współorganizuje studia dla osób, które chcą pracować w obrocie nieruchomościami.
Sieć biur nieruchomości co miesiąc wybiera dwóch nowych partnerów, ale w ostatnim czasie dołączyło do niej aż dziewięć osób.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Rozważasz otwarcie firmy? Najpierw zainwestuj w subskrypcję magazynu "Własny Biznes FRANCHISING" i sprawdź, jaki biznes się opłaca! Tego nie przeczytasz w internecie!
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
Franczyzobiorczyni Tax Safe z Krakowa dba o work-life balance, ale klientów cały czas jej przybywa. Jak sobie radzi?
La Mancha szuka partnerów szczególnie w Białymstoku i Szczecinie. Dlaczego to dobry moment na nawiązanie współpracy?
POPULARNE NA FORUM
Greathouse gwarancją wsparcia biznesowego i sukcesu
Jeśli ktoś chce porozmawiać o założeniu biura pod naszym brandem to zapraszam na spotkanie lub kontakt mailowy/tel mail: mariusz@greathouse.pl tel: 690 550 273 Na forum...
WGN selekcjonuje partnerów
Nieruchomości zawsze były w obrocie, pośrednictwo to dobry fach na przyszłość.
Od agenta do właściciela
Z WGN współpracuje od lat, wiele nieruchomości powierzyłem w ręce agentów. Polecam każdemu.
WGN idzie na rekord
Gratulacje! To zaskakujący wynik. WGN jest znaną marką i przyciąga klientów.
Od agenta do właściciela
Odpowiednia osoba na odpowiednim stanowisku! WGN ma znakomitych i profesjonalnych partnerów
WGN idzie na rekord
Bardzo ciekawy artykuł. Warto przyjrzeć się Grupie WGN jako pomysł na biznes.
Od agenta do właściciela
Brawo Panie Tomaszu! Widać, że nieruchomości to Pana pasja. Ciekawa franczyza, może sama zainteresuje się tematem.
Nowa franczyza w nieruchomościach
Dobrze rozumiem, że oprócz agencji nieruchomości mogę zarabiać dodatkowo na poleceniach usług, jak kredyt i ubezpieczenie tak? Pozdrawiam, Krzysztof