Franczyzowy PR - najczęściej zadawane pytania
Co jest tańsze: kampania PR czy kampania reklamowa?
Zwykle kampania reklamowa wymaga większych nakładów. Poza tym Polacy uodpornili się na przekaz reklamowy – podchodzą do treści reklamy sceptycznie. PR jest bardziej wiarygodny, pozwala szerzej poznać zagadnienie.
Kupując reklamy mamy pełną kontrolę nad jej treścią, a kiedy decydujemy się na PR poddajemy się krytyce dziennikarzy.
Dzięki temu PR jest bardziej wiarygodny. Dobry PR rzetelnie prezentuje prawdziwe atuty firmy.
Do tej pory nasza firma sama kontaktowała się z prasą. Dlaczego mielibyśmy zatrudnić agencję PR?
Dopóki firma jest zadowolona z rezultatów własnych działań, nie musi zatrudniać agencji. Od pewnego etapu rozwoju firmy, może być trudne dotarcie do wszystkich mediów, które mogą być zainteresowane firmą. Wtedy warto skupić się na formułowaniu celów strategicznych i kontroli działań, a codzienną pracę zlecić specjalistom.
Ile kosztuje marketing systemu franchisingowego?
Wydatki na marketing są uzależnione od wielkości przychodów firmy. Większość sieci franchisingowych nie stać na drogie kampanie. Jednak pomysłową kampanię można prowadzić przy małych nakładach. Dlatego warto korzystać z wykonawców znających problematykę franchisingową.
Jakie media powinny brać pod uwagę sieci franchisingowe w swoich kampaniach marketingowych?
Wszelkie zajmujące się problematyką ekonomiczną. Polecamy również pisma branżowe, choć nie tylko tej z branży, w której działa franchisodawca. W Polsce jak dotąd powstało tylko jedno medium zajmujące się całkowicie tematyką franchisingową – Polski Portal Franchisingowy. We własnym interesie każda firma franchisingowa powinna tam być obecna i dbać o przekazywanie informacji o wydarzeniach w jej sieci.
Jak przekonać dziennikarzy do zainteresowania się firmą?
Dziennikarzy przekonuje dobrze opracowana informacja o wydarzeniach w sieci, o jej sposobie działania, etc. Trzeba pamiętać, że dziennikarze otrzymują każdego dnia wiele nieistotnych, a czasami bzdurnych informacji o firmach. Dlatego dobra informacja musi zawierać w sobie interesującą historię, wartościowe dane i solidnie opracowane tło, na którym dane wydarzenie zaistniało. Oprócz profesjonalizmu, pomaga oczywiście sympatyczne podejście do dziennikarzy.
Kiedy wysłaliśmy informację o firmie do pisma odesłano nas do działu reklamy. Jak tego uniknąć?
Często firmy podchodzą bezkrytycznie wobec informacji o sobie. Np. piszą: „jesteśmy wiodącym producentem na rynku, który oferuje wyśmienite warunki współpracy swoim franchisodawcom”. Specjalista PR koncentruje się na faktach i zbuduję z nich interesującą historię o firmie.
Czy można zbadać skuteczność kampanii PR?
O ile istnieje wiele metod weryfikowania skuteczności kampanii reklamowych, to stosowane dotąd badania skuteczności kampanii PR są mało przekonujące, w głównej mierze dlatego, że stanowią proste odwzorowanie badań nad reklamą. Niektóre agencje oceniają skuteczność PR przeliczając powierzchnie artykułów lub czas programu według cenników reklamy. W przypadku kampanii PR dla firm franchisingowych stwierdzenie skuteczności kampanii jest łatwiejsze – przekłada się ona na obserwowalny wzrost zainteresowania nabyciem licencji franchisingowej. Jednak każda kampania PR przynosi zauważalne rezultaty dopiero po pewnym czasie (minimum po 3 miesiącach).
Czy PR należy łączyć z kampaniami reklamowymi?
Tak jest najkorzystniej. Szczególnie polecamy reklamę w tych mediach, gdzie liczba czytelników - potencjalnych biorców zainteresowanych przystąpieniem do sieci franchisingowej jest duża (najczęściej w mediach specjalistycznych). Warto też mieć przygotowane materiały reklamowe opisujące sieć, takie jak foldery opisujące firmę jako produkt franchisingowy na sprzedaż oraz należy zadbać o reklamę we własnych punktach sieci.
Czy sieci franchisingowe wykorzystują możliwości jakie daje im PR?
Istnieje kilka interesujących sieci, które mogą liczyć na przychylność mediów ze względu na interesujący profil działalności, popularność marki lub wysokość obrotów. Jednak i one muszą samodzielnie wyjść naprzeciw wyzwaniu, jakim jest uświadomienie klientom i potencjalnym biorcom, że są franchisodawcą, z którym warto się związać.
Dyrektor PROFIT system
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
„Rynek mówi sprawdzam. Polacy wciąż ufają franczyzie” – to główne tezy raportu o rynku franczyzy przygotowanego przez Polską Organizację Franczyzodawców i portal Franchising.pl.
Franczyza to obecnie jeden z najważniejszych i najstabilniejszych sektorów polskiej gospodarki.
Polacy kupują coraz więcej licencji na biznes. Liczba placówek franczyzowych w 2017 roku wzrosła o ponad 4,3 tys.
Poszukiwacze pomysłów na biznes mogą wybierać już spośród blisko 1,2 tys. konceptów franczyzowych.
Według raportu „Rynek franczyzy 2016” firmy doradczej PROFIT system i portalu Franchising.pl na polskim rynku działa 1 114 systemów franczyzowych, w ramach których funkcjonuje 68,4 tys. sklepów i punktów usługowych.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Rozważasz otwarcie firmy? Najpierw zainwestuj w subskrypcję magazynu "Własny Biznes FRANCHISING" i sprawdź, jaki biznes się opłaca! Tego nie przeczytasz w internecie!
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
Franczyzobiorczyni Tax Safe z Krakowa dba o work-life balance, ale klientów cały czas jej przybywa. Jak sobie radzi?
La Mancha szuka partnerów szczególnie w Białymstoku i Szczecinie. Dlaczego to dobry moment na nawiązanie współpracy?
POPULARNE NA FORUM
Co sądzicie o Oskrobie?
Witam, Z calego serca odradzam jakąkolwiek wspolprace z ta firma. Okolo 2 miesiące temu zglosilam sie do Oscroby bedac zainteresowana franczyza ich sieci. Wyslalam do nich...
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?
Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...
Oszukani przez franczyzodawcę
Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?
Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...
piszę pracę na temat franchisingu :)
hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché
przeciez to złodzieje
piszę pracę na temat franchisingu :)
Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu
Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...