Zakład wulkanizacyjny: Biznes z piskiem opon

Złota polska jesień przerwana nocnymi przymrozkami i pierwszymi opadami śniegu. Dla wielu to znak, że zima tuż-tuż, a dla właścicieli wulkanizacji gorący okres, który generuje najwyższe przychody w ciągu roku.
– Nagły atak zimy oznacza dla wulkanizacji nagły najazd klientów. Zwykle kierowcy pojawiają się falami, po każdej większej śnieżycy lub mrozach. Kolejki ustawiają się głównie w soboty, bo w tygodniu klienci pracują – mówi Piotr Dudek, właściciel wulkanizacji w Tomaszowie Mazowieckim.
Sytuacja powtarza się wiosną. Wtedy jednak nikt już nie spieszy się z wymianą. Bywają nawet tacy klienci, którzy na letnie opony przerzucają się dopiero w czerwcu. Niektóre punkty wulkanizacji zarabiają także na przechowywaniu opon.
Praktyka czyni mistrza
Piotr Dudek po raz pierwszy z biznesem wulkanizacyjnym zetknął się 17 lat temu. Przez dwa lata pracował w zakładzie swojego wujka. Po tym czasie postanowił przejść na swoje. Swój punkt prowadzi przy drodze wylotowej w kierunku Spały.
– Nie jest to najlepsza lokalizacja, ale klienci przez lata utrwalili sobie, że u mnie mogą wymienić opony w atrakcyjnej cenie. To właśnie cena decyduje o liczbie klientów. U mnie za wymianę płaci się od 50 zł do 70 zł. Wszystko zależy od rodzaju felgi – wymiana blaszanej jest tańsza, bo zajmuje mnie czasu niż na przykład aluminiowa. Na cenę wpływ ma także rodzaj samochodu. W przypadku busa zapłacimy 70 zł – wyjaśnia Dudek.
Za najlepszą lokalizację wulkanizacji uznaje się osiedla. W okolicy mieszka tysiące zmotoryzowanych mieszkańców, którzy mogą w każdej chwili dojechać do serwisu. Inną opcją jest prowadzenie punktu na przedmieściach, co będzie umożliwiało wymianę ogumienia w ciężarówkach i tirach. Taka usługa jest droższa, ale właściciele wolą obsługiwać większą liczbę małych samochodów niż mniejszą dużych pojazdów.
Wulkanizację trzeba wyposażyć w montażownicę i wyważarkę – to łączny koszt około 15 tys. zł. Do tego dochodzi kilka mniejszych sprzętów, takich jak pistolet do pompowania, wózek do kół oraz akcesoria i chemię warsztatową: rękawice, szlifierkę, klej, płyn uszczelniający.
Na zużytych oponach nie da się za dużo zarobić. Te odbierane są przez specjalne firmy, które odstawiają je najczęściej do cegielni. Kominy cegielni wyposażone są w filtry, co umożliwia im spalanie gumy dającej wysoką temperaturę w piecach.
Na dwa fronty
Na polskim rynku działa ok. 20 tys. warsztatów samochodowych. Nie wiadomo dokładnie, ile z nich zajmuje się wymianą i naprawą opon. Jak mówi Piotr Dudek, w samym Tomaszowie Mazowieckim tego typu punktów jest aż 30, dlatego głównym czynnikiem przyciągających klientów jest cena. Wielu przedsiębiorców łączy wulkanizację z inną działalnością, aby poza sezonem wiosennym i jesiennym generować przychody z innych źródeł. – Wkrótce uruchomię stanowisko do naprawy amortyzatorów i klocków hamulcowych, dzięki temu będę miał klientów przez okrągły rok – dodaje właściciel wulkanizacji.
Jednym ze sposobów na dywersyfikację działalności jest połączenie jej z serwisem wymiany szyb. Potrzebne jest oczywiście miejsce w już działającym warsztacie albo jego rozbudowa. Taką możliwość przewiduje NordGlass, franczyzowa sieć serwisów wymiany szyb.
– W Wolsztynie działa nasz franczyzobiorca, który oprócz tego, że jest dealerem francuskich aut, prowadzi także punkt naprawy szyb pod naszym szyldem oraz oferuje usługi wulkanizacyjne. Uważamy, że szersza oferta, czyli w tym przypadku naprawa, wymiana i pielęgnacja szyb oraz wulkanizacja, jest dobrą okazją do rozwoju prowadzonego biznesu. Łączenie poszczególnych usług dla zmotoryzowanych to także możliwość pozyskania nowych klientów – twierdzi Michał Zawadzki, kierownik działu marketingu i rozwoju NordGlass.
Przedsiębiorca, który prowadzi wulkanizację, posiada już pewną bazę klientów i zna lokalny rynek. Wie zatem, jakie inne usługi może włączyć do swojego portfolio. Nie musi przy tym inwestować w całą warsztatową infrastrukturę od początku.
Właściciele warsztatów zarabiają także na pośrednictwie w sprzedaży opon. Najlepiej, ze względu na niską cenę, schodzą używane, dlatego tylko największe zakłady zamrażają gotówkę, kupując nowe opony. Ofertę można wtedy uzupełnić o śruby, kołpaki i inne części związane z podwoziem.
W tym biznesie większość klientów pozyskuje się dzięki pozytywnym rekomendacjom. Jedyne działania marketingowe ograniczają się do niewielkiej reklamy w lokalnej prasie – najlepiej przed sezonem wymiany opon. Poza tym warto zainwestować w dobrze widoczny z ulicy szyld oraz obecność w lokalizatorach internetowych takich jak Zumi i Targeo.

ZOBACZ W KATALOGU


















PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Firma szuka partnerów z branży finansowej, którzy mają umiejętności menedżerskie. Czego od nich oczekuje?
– Nie było Targów Franczyza, po których nie podpisalibyśmy umowy franczyzowej – mówi Jolanta Czyżewska, dyrektor zarządzający marki Quick.
Marka Rentabox24 działa na rynku self storage i proponuje biznes, który może dawać praktycznie pasywny dochód.
La Mancha szuka partnerów szczególnie w Białymstoku i Szczecinie. Dlaczego to dobry moment na nawiązanie współpracy?
Polacy coraz częściej sięgają po e-papierosy. Sklep z elektronicznymi papierosami można otworzyć we franczyzie. Czy to się opłaca?
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

– Większość podłóg i drzwi sprzedaje się wraz z usługą montażu, dlatego ekipy montażowe to bardzo ważna część mojego biznesu – mówi Radosław Chabowski, franczyzobiorca DDD Dobre Dla Domu.
Xtreme Fitness Gyms otwiera kolejne kluby, ale to nie liczby przyciągają uwagę. Co sprawia, że franczyzobiorcy zostają na dłużej i rozwijają się razem z siecią?
Platforma Tribeware to inteligentny pośrednik między menedżerem a pracownikami. Wskazuje im drogę do przyjętych celów, nagradza za wykonane zadania i wylicza, co udało się dzięki nim zyskać.
Robert Podleś, właściciel firmy Cobi, zaczynał prowadzić biznes w trudnej komunistycznej rzeczywistości. Dzisiaj jego firma sprzedaje swoje produkty do ponad 40 krajów świata. Ale gdyby nie mama, kto wie jak potoczyłyby się jego losy...
Rafał Jaźwiński od trzech lat prowadzi placówkę franczyzową pod marką Northgate Logistics. Specyfika biznesu pozwala obsługiwać klientów na całym świecie.
POPULARNE NA FORUM
Punkt przesyłek kurierskich
Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...
Broker Kurierski
Do Koszałka Można coś więcej o ship center
Interes pompowany helem
Warto zajrzeć do KRS i posprawdzać z jakimi spółkami jest ten Pan powiązany - KPCG SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ...
Myjnia samochodowa z dojazdem do klienta?
Znajomi z Myjnia samochodowa Warszawa przyjeżdżają do mnie za małą dopłatą. Myślę, że jeśli zapytasz to i przyjadą do cb
Punkt przesyłek kurierskich
Ja tam jestem w miare zadowolona z franczyzy Pakersów. Są szkolenia, materiały marketingowe. Na początku jak jeszcze tego potrzebowałam zawsze mogłam zadzwonić na...
Punkt przesyłek kurierskich
To ja dodam coś od siebie. Nigdy się nie dorobicie i nie zarobicie otwierając taki biznes z pośrednikiem.
Punkt przesyłek kurierskich
O kurczę, dobrze, że mówicie jak jest. Ja w sumie też się zastanawiałam, ale finalnie wybrałam Pakersów i wszystko śmiga jak narazie. Udało mi się szybko to...
Punkt przesyłek kurierskich
O kurczę, dobrze, że mówicie jak jest. Ja w sumie też się zastanawiałam, ale finalnie wybrałam Pakersów i wszystko śmiga jak narazie. Udało mi się szybko to...