Wiedza w parze z doświadczeniem

Eliza Orepiuk-Szymura
Jak Pani ocenia rozwój rynku spożywczego i branży „dom i ogród”?
Rynek spożywczy należy do najbardziej dynamicznych w Polsce. Mimo że przez ostatnią dekadę liczba niezależnych sklepów spadła o 30 proc., przybywa placówek zrzeszonych w sieciach. W ciągu ostatnich 10 lat zanotowały aż trzykrotny wzrost. Oznacza to, że duzi gracze zyskują coraz większą przewagę nad niezależnym handlem. Według prognoz, wartość rynku spożywczego osiągnie na koniec 2015 roku ok. 240 mld dol., czyli o mniej więcej 2,1 proc. więcej niż w roku ubiegłym. Prawdopodobnie najbliższe lata będą równie dobre. Podobne prognozy dotyczą branży „dom i ogród”. Sektor zatacza coraz szersze kręgi, obejmując stopniowo mniejsze miejscowości. Nic dziwnego zresztą. Jest ich o wiele więcej, niż dużych miast. Ponadto cechuje je większy popyt ze względu na wciąż ograniczony dostęp do artykułów budowlanych, wyposażenia wnętrz i urządzania ogrodów. Jest więc nisza, którą chcemy wypełnić. Nie oznacza to, że duże miasta tracą na wartości. Mija właśnie 10 lat od boomu mieszkaniowego w Polsce. Ci, którzy kupili mieszkania przed laty, przymierzają się do ich remontu. Poza tym na rynku wciąż pojawiają się nowe mieszkania, co bezpośrednio przekłada się na wzrost obrotów w branży wyposażenia wnętrz i tworzy miejsce na nowe placówki.
Jak będzie wyglądać rozwój Grupy Muszkieterów w ciągu kolejnych lat?
Do końca 2020 roku zamierzamy otworzyć łącznie blisko 450 supermarketów – 270 pod szyldem Intermarché i ponad 170 Bricomarché.
Wszystko brzmi bardzo optymistycznie. Czy rzeczywiście jest tak różowo?
Im więcej sklepów wielkopowierzchniowych, tym większe zapotrzebowanie na specjalistów, którzy będą nimi zarządzać. Co prawda „handel” to jeden z najpopularniejszych kierunków szkolnictwa wyższego. Niestety temat traktowany jest nazbyt ogólnie. Studia nie gwarantują wiedzy praktycznej, którą nabywa się dopiero na polu walki, czyli w pracy, już po odebraniu dyplomu. Tymczasem pierwsze kroki w biznesie przyszła kadra menedżerska powinna stawiać już w czasie studiów. Utrudnia to brak współpracy szkół, nawet tych o profilu gospodarczym, z biznesem. Na szczęście zaczyna się to powoli zmieniać. Zarówno uczelnie, jak i firmy dostrzegają konieczność połączenia sił. Podjęliśmy już działania z Uniwersytetem Ekonomicznym w Poznaniu i prowadzimy cykl otwartych wykładów „Nowoczesne metody zarządzania w handlu”.
Jaki zakres wiedzy obejmują wykłady?
Zajęcia prowadzą m.in. eksperci Grupy, przybliżając studentom takie zagadnienia jak e-commerce, logistyka, negocjacje, marketing, czy Public Relations. Wiedza obejmuje teorię i praktykę. Studenci mogą wziąć udział w płatnym stażu w centrali Grupy, w dowolnie wybranym przez siebie dziale. Bliska współpraca z biznesem to działania praktykowane przez najlepsze uniwersytety na świecie. Mam nadzieję, że dzięki tej rozpoczętej właśnie w Poznaniu młodzi ludzie będą lepiej przygotowani do swoich pierwszych zawodowych zadań. Chcemy by już na etapie studiów poznali zasady funkcjonowania rynku i potrafili odnaleźć się w biznesie.
Rozmawiała Magda Kurda
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Zostaw etat, postaw na siebie! Nowy numer „Własny Biznes FRANCHISING” to konkretne pomysły na biznes, sprawdzone modele franczyzowe i inspirujące historie przedsiębiorców.
Franczyzodawcy kilkudziesięciu konceptów czekają na Ciebie! 14 marca do godz. 16:00 na Targach Franczyza na PGE Narodowym dowiesz się, jak otworzyć biznes we franczyzie.
Poznaj kilkadziesiąt sprawdzonych pomysłów na biznes na Targach Franczyza 13-14 marca na PGE Narodowym! Śledź relację na żywo i znajdź inspirację dla siebie!
Zbudowanie biznesu od podstaw to duże wyzwanie, dlatego warto rozważyć sprawdzony model – franczyzę. Już 13-14 marca 2025 na PGE Narodowym w Warszawie odbędą się Targi Franczyza, podczas których poznasz gotowe pomysły na dochodowy biznes.
Marzysz o własnym biznesie, ale obawiasz się ryzyka? Franczyza to sprawdzony sposób na dochodowy interes pod silną marką. Przyjdź 13-14 marca na Targi Franczyza na PGE Narodowym i poznaj najlepsze koncepty franczyzowe!
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

Najlepsze rozwiązania rodzą się z potrzeby. Nie inaczej było w przypadku robota Fidi. Polskie rozwiązanie ma szansę podbić międzynarodowy rynek medyczny.
Sieć Przybij Piątaka przyciąga już wrocławskich studentów, a teraz chce otwierać franczyzowe puby w całej Polsce.
– Większość podłóg i drzwi sprzedaje się wraz z usługą montażu, dlatego ekipy montażowe to bardzo ważna część mojego biznesu – mówi Radosław Chabowski, franczyzobiorca DDD Dobre Dla Domu.
Kupujący zwlekają, sprzedających przybywa. W obliczu zmiennego rynku nieruchomości rośnie rola pośrednika. O trendach i sile franczyzy mówi Marek Szubzda, współwłaściciel Express House.
– Nie wystarczy usiąść, zamieścić jakieś tam bukiety w internecie i czekać na klienta. Trzeba jak najbardziej poszerzać zakres działalności – mówi Jacek Dybowski, właściciel kwiaciarni Kffiaty.
POPULARNE NA FORUM
Franczyza Odido w nowym wydaniu: Odido Elevator
Witam. ja w tym roku podpisałem umowę na 5 punktów 2 mam już zrealizowane niestety pozostałe trzy jeszcze nie, niewiem kiedy to nastapi bo pojawia się coraz więcej...
Carrefour Express - supermarket na licencji
Dzień dobry. Szukam chętnych prowadzących sklepy Carrefour do podjęcia współpracy w zakresie umieszczenia na terenie sklepu małego automatu paczkowego. Może być w...
sklepy spożywcze
Pozycjonowanie lokalne to kluczowa strategia dla firm pragnących zwiększyć swoją widoczność wśród lokalnej społeczności. Proces ten skupia się na optymalizacji...
Franczyzodawca otwarty na osoby z niepełnosprawnościami
Jestem osobą niepełnosprawną ostatnio umiarkowanym czy jest szansa żebym mogła wejść we franczyznę i jako osoba niepełnosprawna
Franczyza Odido w nowym wydaniu: Odido Elevator
Witam, Czy ktoś może zdecydował się na współpracę z zOdido w ramach Odido Elevator i może podzielić się doświadczeniami? Chodzi o twardszą franczyzę / wyposażenie...
Nagrodzeni franczyzobiorcy
Należałoby zostawić sobie te nagrodę na spłatę powstających lawinowo długów franczyzobiorców, którzy przez kanibalizacje lokalizacji padają po kilku miesiącach....
sklepy spożywcze
Polecam Franczyzę sklepów Cortez szybko rozwijająca się marka.
Jubileuszowy sklep
Pani Julito proszę uciekać z sieci póki jeszcze dług nie urósł do niebotycznych rozmiarów