Borys Szyc: Teatr jednego start-upu

Jak pan wpadł na stworzenie TheMuBa? Teatr Telewizji już nie ma takiej siły, jak kilka lat temu, więc uznał pan, że to doskonały czas na coś nowego?
Borys Szyc.: Kilka lat temu, na strychu w domu, zapisywałem na tablicy różnorodne pomysły. Jednocześnie obserwowałem stopniowy upadek Teatru Telewizji, a z drugiej strony wzrost zainteresowania treściami w internecie. Te wątki zaczęły mi się układać w jedno i tak powstała „TheMuBa”.
Skąd ta nazwa?
B.S.: To pierwsze sylaby od słów „Theatre”, „Music”, „Ballet”, bo takie produkcje chcemy pokazywać na platformie.
Wydaje się, że nazwisko Szyc otwiera sporo drzwi. Tymczasem chętnych do udziału w projekcie nie było łatwo znaleźć. Jak udało się panu zdobyć potrzebne pieniądze?
B.S.: Pokazywałem projekt w różnych gremiach, ale przy każdej współpracy musi pojawić się oprócz oczywistych spraw formalnych, rodzaj chemii między ludźmi.
Trio: Borys Szyc, Jarosław Kuźniar i Marek Maślanka to kombinacja doświadczeń artystycznych, znajomości nowych technologii oraz biznesu. Jak wam się współpracuje? Czego się od siebie uczycie? Jak dzielicie się obowiązkami?
Marek Maślanka: Borys odpowiada za kwestie artystyczne, Jarek – za nowe technologie i komunikację, ja spinam projekt pod względem biznesowym. Założyliśmy, że do końca 2018 roku będziemy na etapie testów, jak w każdym start-upie. Chcemy sprawdzić formułę nie tylko naszej współpracy, ale także oczekiwań odbiorców, teatrów i instytucji współpracujących – wtedy odpowiemy sobie na strategiczne pytania.
Spółka zawsze niesie za sobą pewne ryzyko. Nie obawiacie się, że na pewnym etapie może dojść do poróżnień?
Jarosław Kuźniar: Oczywiście, mamy tego świadomość. Tym bardziej że rynek internetu, odbioru treści „on demand” (na żądanie – przyp. red.) zmienia się bardzo dynamicznie, więc i my musimy elastycznie podchodzić do wielu decyzji, które podejmujemy.
Sam proces założenia platformy internetowej nie jest prosty. Jak wyglądały etapy przygotowań?
M.M.: Równolegle rozmawialiśmy z teatrami na temat współpracy, wykorzystania praw autorskich, możliwości terminowych. Do tego doszło przygotowanie techniczne platformy, wybór operatora, a także promocja, komunikacja, dotarcia do odbiorców. Kilka miesięcy wytężonej pracy zespołu, aby 4 września 2018 roku Borys mógł ogłosić start TheMuBa.
Bilet to spory koszt?
M.M.: Obecnie to 24,90 zł przy wersji LIVE i 19,90 zł przy odtworzeniach, za dostęp 72h.
Jak zamierzacie zarobić? Subskrypcjami czy też biletami na każdy spektakl?
M.M.: Do końca roku ustaliliśmy system „pay per view”, czyli od emisji LIVE materiał nagrany jest dostępny przez 72h na platformie. I tak jeden raz w miesiącu. Obecnie zastanawiamy się nad różnymi formami abonamentowymi i pay per view. To też wiąże się z inną konstrukcją umów o prawa autorskie i wykonawcze, więc musimy rozważać wielu aspektów przy podejmowaniu decyzji o zmianie modelu.
Porozmawiajmy o ryzyku... Nie boicie się zarzutów, że „kanibalizujecie” teatr? Komentarzy, że udostępniacie widzom narzędzie, które nie dostarczy głębokich emocji?
B.S.: Takie rozmowy toczyliśmy z kilkoma dyrektorami teatrów. Obawiali się, że możemy im zabrać widownię. My jesteśmy zdania, że się uzupełniamy, a nawet wzajemnie na siebie pozytywnie wpływamy. Polacy mieszkający za granicą i tak nie mają dostępu do teatru stacjonarnego, chyba że ten przyjedzie z występami gościnnymi. A my umożliwiamy dostęp do kultury osobom z całego świata. Szczególnie że pokazujemy także kulisy, rozmawiamy z aktorami za kulisami itd.
Z myślą o jakiej grupie docelowej postanowiliście założyć serwis?
J.K.: Zależało nam na dotarciu do szerokiego grona odbiorców kultury i sztuki, którzy korzystają z nowych technologii, a także Polaków, którzy obecnie mieszkają za granicą.
Ilu użytkowników założyło już konto w serwisie?
M.M.: Zarówno te dane, jak i dotyczące oglądalności zachowujemy dla siebie i naszych partnerów. Na podsumowanie przyjdzie jeszcze czas.
Rozmawiała Maryla Pałasz
Fragment wywiadu opublikowanego w numerze 1/2019 miesięcznika "FRANCHISING".
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Stworzyli glamping, czyli alternatywną formę wypoczynku zapewniającą bliski kontakt z przyrodą. Ilona Wrońska i Leszek Lichota zapewniają, że ich Forrest Glamp to idealne miejsce, aby nabrać dystansu i zapału do pracy.
– Zainwestowałem w branżę kosmetyczną, ponieważ wiem, jak powinien dbać o siebie prawdziwy facet. Proponuję takie produkty, po które sam sięgnąłbym bez wahania – mówi Artur Szpilka, jeden z czołowych polskich bokserów.
– Od zawsze chciałam być niezależna i mieć swoje pieniądze. W liceum namówiłam koleżankę i zatrudniłyśmy się na pół etatu na poczcie jako sprzątaczki. Niestety, szybko nas wywalili, bo kompletnie nie umiałyśmy sprzątać – mówi Grażyna Wolszczak, aktorka i współwłaścicielka Teatru Garnizon Sztuki.
W The Protocol School of Poland założonej przez dr Irenę Kamińską-Radomską, mentorkę znaną m.in. z programu telewizyjnego „Projekt Lady”, przedsiębiorcy podczas szkoleń dowiadują się, jak dzięki etykiecie biznesowej szybciej osiągnąć zamierzone cele.
– Na sukces w branży muzycznej składa się wiele części składowych. Jedną z nich jest szacunek do pracy, współpracowników i odbiorców – podkreślają Tomasz Szczepanik, lider zespołu Pectus oraz Monika Paprocka-Szczepanik, menedżerka grupy.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

Emotka – sieć edukacyjna oferująca zajęcia dla dzieci – rozwija się w modelu franczyzowym i poszukuje nowych partnerów. Firma specjalizuje się w programach uczących dzieci radzenia sobie z emocjami i budowania relacji społecznych.
Najlepsze rozwiązania rodzą się z potrzeby. Nie inaczej było w przypadku robota Fidi. Polskie rozwiązanie ma szansę podbić międzynarodowy rynek medyczny.
Plenti oferuje dostęp do innowacji za ułamek ich ceny. Ma też propozycje dla franczyzobiorców.
Agencja Wirtualna to koncept franczyzowy, który pozwala rozpocząć własną działalność w marketingu internetowym bez doświadczenia i dużych inwestycji.
– Większość podłóg i drzwi sprzedaje się wraz z usługą montażu, dlatego ekipy montażowe to bardzo ważna część mojego biznesu – mówi Radosław Chabowski, franczyzobiorca DDD Dobre Dla Domu.
POPULARNE NA FORUM
Co sądzicie o Oskrobie?
Witam, Z calego serca odradzam jakąkolwiek wspolprace z ta firma. Okolo 2 miesiące temu zglosilam sie do Oscroby bedac zainteresowana franczyza ich sieci. Wyslalam do nich...
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?
Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...
Oszukani przez franczyzodawcę
Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?
Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...
piszę pracę na temat franchisingu :)
hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché
przeciez to złodzieje
piszę pracę na temat franchisingu :)
Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu
Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...