Bezpieczne dowozy
Według ostatnich danych Głównego Urzędu Statystycznego w Polsce jest prawie 70 tys. placówek gastronomicznych (stałych i sezonowych). Z powodu epidemii koronawirusa wszystkie musiały się zamknąć. Teraz mogą działać wyłącznie w dowozie. Aby rozwiać ewentualne obawy przed skorzystaniem z opcji dowozów eksperci gastro-kurierskiej firmy Stava i Związku Pracodawców HoReCa opracowali rekomendowane standardy bezpiecznej dostawy posiłków.
– To zestaw zaleceń, które pozwolą zachować bezpieczeństwo wszystkich osób zaangażowanych w proces dostawy: obsługę restauracji, kurierów i konsumentów wyjaśnia – Paweł Aksamit, prezes firmy Stava. – Standardy zostały stworzone przy współpracy z konsultantami do spraw bezpieczeństwa żywności i mikrobiologami. Spotkały się też z uznaniem Głównego Inspektoratu Sanitarnego. Celem akcji #bezpiecznedowozy jest edukacja rynku i dzielenie się dobrymi praktykami.
Kodeks dla kuriera
Kodeks dobrych praktyk dla sektora delivery obejmuje wszystkie etapy pracy kurierów, dostarczających posiłki. Pierwszy punkt to obowiązkowa samokontrola stanu zdrowia przed rozpoczęciem pracy: pomiar temperatury, oświadczenie o braku innych objawów infekcji i braku kontaktów z osobami zakażonymi. Kolejny etap to bezkontaktowy odbiór posiłku z restauracji. Według zaleceń obsługa lokalu powinna umieścić posiłek w „strefie buforowej”, czyli w innym pomieszczeniu niż pracuje personel lub w bezpiecznej od niego odległości – w miarę możliwości 4,5 m. Kurier odbiera posiłek ze “strefy buforowej” po jej opuszczeniu przez obsługę.
Eksperci rekomendują też bezkontaktowy – w miarę możliwości – odbiór posiłków przez klientów. Zalecane jest płacenie za zamówienie on-line lub kartą. Kurier zostawia posiłek i terminal płatniczy konsumentowi, następnie oddala się na bezpieczną odległość czekając, aż klient dokona płatności kartą i zabierze posiłek.
– Zalecamy przekazywanie posiłków na zewnątrz budynków, aby uniknąć ryzyka przenoszenia wirusa poprzez przebywanie kurierów z innymi osobami w ciasnych pomieszczeniach, czyli w windach, na klatkach schodowych – dodaje Paweł Aksamit.
Dezynfekcja pojazdów oraz całego wyposażenia kuriera powinna się odbywać przed każdą zmianą, a niektórych elementów, jak np. terminale płatnicze, po każdym kontakcie z klientem. Zalecana jest także częsta dezynfekcja rąk (po każdym kontakcie z takimi powierzchniami jak klamki, terminale).
Dowozy we franczyzie
Rozwijająca się we franczyzie firma Stava zajmuje się dostawami posiłków z lokali gastronomicznych do klientów. Ma obecnie 28 oddziałów i chce rozwijać sieć w miastach liczących powyżej 50 tys. mieszkańców. Według wyliczeń franczyzodawcy, na otwarcie oddziału wystarczy 50 tys. zł, z czego wymagany kapitał własny to 20 tys. zł, reszta może pochodzić z dofinansowania. Wydatki początkowe to przede wszystkim zakup pojazdów oraz wyposażenia dla kierowców, m.in. smartfonów, terminali płatniczych, toreb termicznych. Jednak franczyzobiorca nie musi kupować samochodów – może skorzystać z opcji najmu długoterminowego.
Licencjobiorcy Stavy mogą też liczyć na kompleksowe szkolenia. Poznają na nich zasady funkcjonowania oddziału i uczą się, jak wygląda praca na poszczególnych stanowiskach: dostawcy, koordynatora, sprzedaż usług. Wspólnie z licencjodawcą odbywają też spotkania z restauratorami w swoim mieście i podpisują pierwsze umowy. Później już samodzielnie muszą dbać o poszerzanie liczby kontrahentów. Stava udostępnia im oprogramowanie, na bazie którego opiera się praca kurierów, przyjmowanie i realizacja zamówień. Wraz z rozbudową bazy klientów franczyzobiorca powinien inwestować w rozwój swojego oddziału – powiększenie floty i liczby kurierów.
WIZYTÓWKA FIRMY STAVA
Sieć franczyzowa z branży gastro-kurierskiej.
- 28 oddziałów
- kwota wejscia w biznes: 50 tys. zł

PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Stava wycenia rynek dowozów jedzenia, a Xtreme Fitness Gyms podpisuje Kodeks Dobrych Praktyk dla rynku franczyzy. Przegląd tygodnia 20-27 kwietnia.
Styczniowy numer miesięcznika "Własny Biznes FRANCHISING" już w sprzedaży!
Targi Franczyza tuż tuż. Wśród licznych wystawców, obecnych 19-21 października w Pałacu Kultury i Nauki, najliczniej reprezentowaną branżą – jak co rok – będzie gastronomia.
W październikowym numerze miesięcznika "Własny Biznes FRANCHISING" prezentujemy topowe franczyzy 2023. Poza tym przedstawiamy pomysły na biznes idealne dla kobiet. Do czasopisma dodajemy też prezent – bilet na Targi Franczyza.
Stava proponuje nowy model współpracy – dla inwestorów, którzy wolą mniej angażować się w prowadzenie biznesu.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

Emotka – sieć edukacyjna oferująca zajęcia dla dzieci – rozwija się w modelu franczyzowym i poszukuje nowych partnerów. Firma specjalizuje się w programach uczących dzieci radzenia sobie z emocjami i budowania relacji społecznych.
Agencja Wirtualna to koncept franczyzowy, który pozwala rozpocząć własną działalność w marketingu internetowym bez doświadczenia i dużych inwestycji.
Marka Quiosque do końca tego roku otworzy 20 nowych salonów. Jakie warunki trzeba spełnić, aby zostać się franczyzobiorcą marki?
Najlepsze rozwiązania rodzą się z potrzeby. Nie inaczej było w przypadku robota Fidi. Polskie rozwiązanie ma szansę podbić międzynarodowy rynek medyczny.
Plenti oferuje dostęp do innowacji za ułamek ich ceny. Ma też propozycje dla franczyzobiorców.
POPULARNE NA FORUM
Biznes, który bije rekordy
Niestety jako osoba która ma bezpośrednie doświadczenie z ta franczyza, nie moge polecic wspolpracy z nimi. Te artykuly maja na celu tylko nabijanie kolejnych klientow.
Biesiadowo
Tak patrzę i biesiadowo pisze że ma 119 lokali. Ale na ich stronie nie ma nawet 50
Kawiarnie Cafe Nescafe
Nie chciałabym tej franczyzy
McDonalds opinie o franczyzie
Ja bym pomyślała o tej franczyzie
Doświadczenia z Bafra Kebab
Witam wszystkich, zastanawiam się nad otwarciem punktu Bafry Kebab. Czytając komentarze w internecie mam mieszane odczucia. Czy ktoś się tym interesował? Otworzył? Jakie...
Własny, mobilny punkt gastronomiczny lody, gofry, granita - sprzedaż
Dzień dobry, Noszę się z zamiarem sprzedaży przyczepy (cesja leasingu) po franczyzie znanej jako Lodolandia. Jeśli jest ktoś zainteresowany to zachęcam do...
Sushi we franczyzie - przegląd sprawdzonych pomysłów na bines
Pytanie do Redakcji: Dlaczego na pasku reklamowym pojawiają się reklamy franczyzodawców którzy działają na granicy prawa, zawierają w umowach klauzule abuzywne, są...
Ile kosztuje McDonald's?
Ciekawe że budujesz restauracje za własne pieniądze ale zostaję własnością centrali