Bezpieczna dostawa
Gastrokurierska firma Stava już wiosną zainicjowała akcję #bezpiecznedowozy i wspólnie z przedstawicielami branży gastronomicznej oraz ekspertami ds. bezpieczeństwa żywności opracowała Kodeks Dobrych Praktyk, który został zaaprobowany przez Główny Inspektorat Sanitarny. Dzisiaj, gdy gastronomia znów może pracować tylko w kanale delivery, te zasady warto przypomnieć.
Najpierw dezynfekcja
Zasady bezpiecznej dostawy posiłków kurierzy najpierw poznają na szkoleniu.
– Przed rozpoczęciem pracy kurierzy przechodzą szczegółowy, specjalistyczny kurs, który przygotowuje ich do działania w obecnie panujących warunkach. Zakres przekazywanych dostawcom informacji obejmuje przede wszystkim zachowanie wszelkich procedur bezpieczeństwa i higieny transportu posiłków z restauracji do miejsca docelowego – wyjaśnia Paweł Aksamit, prezes firmy Stava.
Kurierzy otrzymują wiedzę m.in. na temat dezynfekcji biura, narzędzi pracy i samochodu.
Jak ich praca wygląda obecnie w praktyce? Przed rozpoczęciem zmiany dostawcy myją ręce, zakładają rękawiczki ochronne, mierzą temperaturę i wypełniają odpowiedni formularz na temat swojego stanu zdrowia.
– Wszystkie te czynności mają zapewnić maksymalne bezpieczeństwo osobom, które podczas pracy dostawcy będą miały z nim kontakt – podkreśla Paweł Aksamit.
Pobierając sprzęt do pracy, kurierzy zwracają uwagę na to, czy był wcześniej zdezynfekowany – posiada wówczas specjalną naklejkę. W razie potrzeby dostawca samodzielnie dokonuje dezynfekcji, np. za pomocą ozonatora.
– Każdego dnia proces dezynfekcji powinno przechodzić całe wyposażenie biura, szczególnie przedmioty, które mają najczęstszy kontakt z pracownikami m.in. terminale płatnicze, klamki, długopisy, karty paliwowe, dokumenty i telefony (również te prywatne) – dodaje Paweł Aksamit. – Pełna dezynfekcja przeprowadzana jest także w samochodach: kluczyki, kierownica i pasy, ale również mniej oczywiste miejsca, takie jak korek wlewu paliwa i gazu, hamulec ręczny, lewarek skrzyni biegów, czy przełączniki światła lub klimatyzacji, to tylko niektóre z elementów, które odkażają kurierzy.
Bezpieczny odbiór...
W zachowaniu bezpieczeństwa, kluczowe jest też odpowiednie przeprowadzenie dwóch podstawowych procesów w dowozie posiłku – bezkontaktowego odbioru jedzenia z restauracji i bezkontaktowej dostawy do konsumenta.
– Odpowiedzialne firmy kurierskie działają według procedur wypracowanych i zweryfikowanych pod kątem nowego zagrożenia wirusem SARS-Cov-2 w ramach systemu HACCP. Przeglądy systemu pozwoliły na wprowadzenie zwiększonego reżimu higienicznego i dopracowanie procedur. Jednym z elementów jest bezkontaktowa dostawa z restauracji do klienta polegająca na ograniczeniu do minimum kontaktu kuriera z klientem, przy zachowaniu reżimu higienicznego – informuje Joanna Terelak-Subramanian, ekspert bezpieczeństwa żywności i mikrobiolog, twórczyni platformy HACCP Online.
Bezkontaktowy odbiór polega na przekazaniu posiłku do transportu w taki sposób, by uniknąć bezpośredniej styczności obu stron realizujących zamówienie. Restauracje biorące udział w akcji #bezpiecznedowozy, stworzyły specjalne strefy buforowe do wydawania posiłków, znajdujące się w innym pomieszczeniu niż obsługa restauracji lub w bezpiecznej odległości od miejsca, w którym przebywają jej pracownicy. Pracownik lokalu zanosi zamówione jedzenie do wyznaczonej strefy. Kiedy tylko osoba przekazująca przesyłkę oddali się od tego miejsca, kurier odbiera posiłek, umieszczając go w zdezynfekowanej torbie, która ma za zadanie nie tylko utrzymać odpowiednią temperaturę dania, ale także zabezpieczyć higienicznie. Dzięki tej procedurze kurier nie ma bezpośredniej styczności z obsługą restauracji.
...i dostawa
Kurierzy, w celu zachowania bezpieczeństwa nie powinni wchodzić do budynku – najlepiej, żeby klient wyszedł na zewnątrz i odebrał posiłek z umówionego z kurierem miejsca. Chodzi o to, żeby nie musieli przebywać w windach i klatkach schodowych. Życie pisze jednak różne scenariusze i zdarza się, że kurierzy będą musieli wchodzić do budynków. Zawsze są jednak wyposażeni w maseczki ochronne oraz odpowiednie rękawiczki.
W przypadku zamówienia opłaconego online, dostawa przebiega w pełni bezkontaktowo i bezpiecznie, dlatego też taka forma regulowania rachunku jest najbardziej wskazana. Jeśli jednak płatność odbywa się przy odbiorze, najlepiej byłoby, aby zamawiający płacił kartą. Terminale płatnicze są dezynfekowane przed każdą transakcją i po jej zakończeniu. Jeśli klient płaci jednak gotówką, ona też zostanie odpowiednio zdezynfekowana.
Portal franchising.pl jest partnerem medialnym akcji #bezpiecznedowozy.

PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Stava wycenia rynek dowozów jedzenia, a Xtreme Fitness Gyms podpisuje Kodeks Dobrych Praktyk dla rynku franczyzy. Przegląd tygodnia 20-27 kwietnia.
Styczniowy numer miesięcznika "Własny Biznes FRANCHISING" już w sprzedaży!
Targi Franczyza tuż tuż. Wśród licznych wystawców, obecnych 19-21 października w Pałacu Kultury i Nauki, najliczniej reprezentowaną branżą – jak co rok – będzie gastronomia.
W październikowym numerze miesięcznika "Własny Biznes FRANCHISING" prezentujemy topowe franczyzy 2023. Poza tym przedstawiamy pomysły na biznes idealne dla kobiet. Do czasopisma dodajemy też prezent – bilet na Targi Franczyza.
Stava proponuje nowy model współpracy – dla inwestorów, którzy wolą mniej angażować się w prowadzenie biznesu.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

Emotka – sieć edukacyjna oferująca zajęcia dla dzieci – rozwija się w modelu franczyzowym i poszukuje nowych partnerów. Firma specjalizuje się w programach uczących dzieci radzenia sobie z emocjami i budowania relacji społecznych.
Najlepsze rozwiązania rodzą się z potrzeby. Nie inaczej było w przypadku robota Fidi. Polskie rozwiązanie ma szansę podbić międzynarodowy rynek medyczny.
Plenti oferuje dostęp do innowacji za ułamek ich ceny. Ma też propozycje dla franczyzobiorców.
Agencja Wirtualna to koncept franczyzowy, który pozwala rozpocząć własną działalność w marketingu internetowym bez doświadczenia i dużych inwestycji.
– Większość podłóg i drzwi sprzedaje się wraz z usługą montażu, dlatego ekipy montażowe to bardzo ważna część mojego biznesu – mówi Radosław Chabowski, franczyzobiorca DDD Dobre Dla Domu.
POPULARNE NA FORUM
Biznes, który bije rekordy
Niestety jako osoba która ma bezpośrednie doświadczenie z ta franczyza, nie moge polecic wspolpracy z nimi. Te artykuly maja na celu tylko nabijanie kolejnych klientow.
Biesiadowo
Tak patrzę i biesiadowo pisze że ma 119 lokali. Ale na ich stronie nie ma nawet 50
Kawiarnie Cafe Nescafe
Nie chciałabym tej franczyzy
McDonalds opinie o franczyzie
Ja bym pomyślała o tej franczyzie
Doświadczenia z Bafra Kebab
Witam wszystkich, zastanawiam się nad otwarciem punktu Bafry Kebab. Czytając komentarze w internecie mam mieszane odczucia. Czy ktoś się tym interesował? Otworzył? Jakie...
Własny, mobilny punkt gastronomiczny lody, gofry, granita - sprzedaż
Dzień dobry, Noszę się z zamiarem sprzedaży przyczepy (cesja leasingu) po franczyzie znanej jako Lodolandia. Jeśli jest ktoś zainteresowany to zachęcam do...
Sushi we franczyzie - przegląd sprawdzonych pomysłów na bines
Pytanie do Redakcji: Dlaczego na pasku reklamowym pojawiają się reklamy franczyzodawców którzy działają na granicy prawa, zawierają w umowach klauzule abuzywne, są...
Ile kosztuje McDonald's?
Ciekawe że budujesz restauracje za własne pieniądze ale zostaję własnością centrali