Jak skutecznie reklamować nowy biznes?
Każdy biznes potrzebuje odpowiedniej promocji. Kiedy i jak powinna zacząć się reklamować nowa restauracja, sklep spożywczy i szkoła świadcząca usługi dla dzieci? Dla każdej z wymienionych działalności optymalne formy reklamy będą nieco inne.
Najpierw reklama, potem start
Krzysztof Gilowski, specjalista ds. marketingu w agencji marketingowej i reklamowej Owocni, radzi, żeby niezależnie od branży, w której rozpoczynamy działalność, z marketingiem ruszyć jeszcze przed startem.
– Dzięki temu stworzymy zainteresowanie i zbudujemy świadomość marki, zanim zacznie ona działać. W idealnym scenariuszu to klienci czekają na otwarcie, a nie firma na klienta, dopiero startując z marketingiem – tłumaczy Krzysztof Gilowski.
Dzięki temu potencjalni klienci restauracji mogą już wcześniej zapoznać się z godzinami otwarcia, menu czy zdjęciami remontowanych wnętrz. Sklepy odzieżowe mogą zaznaczyć swoją obecność na wizytówce Google, zachęcając do oczekiwania na otwarcie.
– Natomiast sklepy spożywcze mogą pokazać swoją odrębność od konkurencji i reklamować się lokalnie – mówi Michał Bednarczyk, head of performance & automation w firmie Green Parrot.
Nie warto jednak przesadzić ze zbyt wczesnym startem kampanii promocyjnej.
– Miesiąc przed otwarciem sklepu czy też restauracji powinien okazać się wystarczający. Miej na uwadze, że obecni użytkownicy sieci coraz szybciej tracą koncentrację i zaangażowanie. Dlatego zbyt długie promowanie miejsca, w którym jeszcze przez długi czas nie będzie można skorzystać z zapowiadanych usług, może przynieść więcej zniechęcenia niż oczekiwania – uważa Damian Kaczmarek, new business team leader w Semcore.
Wyjątkiem są jednak placówki świadczące usługi edukacyjne dla dzieci. W tym przypadku o promocji należy myśleć dużo wcześniej, ponieważ rodzice i dzieci często szukają dla siebie ofert ze sporym wyprzedzeniem.
– Jeśli ze swoimi usługami chcesz ruszyć na początku nowego roku szkolnego, to dobrze będzie, jeśli twoje strona internetowa zacznie działać już w lutym albo marcu. O wiele większe znaczenie będzie miała też kampania Google Ads, która pozwoli dotrzeć do szukających konkretnej oferty edukacyjnej, w momencie kiedy twoja strona nie będzie jeszcze odpowiednio wypozycjonowana w kanale organicznym – mówi Damian Kaczmarek.
Dobry research
Zanim firma zacznie podejmować jakiekolwiek działania reklamowe, powinna zbadać swoją grupę docelową.
– Odpowiedz sobie na pytania: kim jest twój potencjalny klient, czym się zajmuje, jak spędza czas wolny, kiedy i gdzie szuka informacji, jak korzysta z technologii, jakie ma wyzwania, jak możesz mu pomóc. Dopiero odpowiedzi na te i wiele innych pytań pozwolą ci zaprojektować odpowiednie działania marketingowe – tłumaczy Michał Bednarczyk.
Zgadza się z nim Krzysztof Gilowski, który podkreśla, że przed wyborem działań reklamowych dobrze poznać też rynek, konkurencję i docelowych odbiorców.
– Im lepiej poznamy odbiorców, tym łatwiej będzie nam trafiać w ich potrzeby, oczekiwania i problemy. Reklamy mają ograniczoną przestrzeń, ważne, żeby ją mądrze wykorzystać – mówi Krzysztof Gilowski.
Dla wszystkich przedsiębiorców prowadzących działalność e-commerce, Google Ads, pozycjonowanie
i obecność w mediach społecznościowych to podstawa.
– Nie ma cię na Facebooku lub LinkedIn, nie da się odnaleźć cię w Google, nie istniejesz. Tutaj nikt nie wejdzie przypadkowo z wirtualnej „ulicy” skuszony nowym szyldem, bez digital marketingu nikt nie zobaczy twojej nowej, dopieszczonej „witryny” – tłumaczy Damian Kaczmarek.
Nie jest to jednak tak oczywiste w przypadku wciąż licznej grupy przedsiębiorców, którzy ze swoimi biznesami działają lokalnie, a produkty czy też usługi świadczą twarzą w twarz, nie zaś za pośrednictwem internetu.
Michał Bednarczyk wymienia sześć działań reklamowych, które warto wdrożyć w nowo otwartej firmie. Pierwsza z nich to zadbanie o wizytówkę w Google.
– Google to jedno z pierwszych miejsc, w które wpisujemy frazy związane z poszukiwanym miejscem, produktem lub usługą. Bez wizytówki, która pokazuje możliwości, uwiarygadnia firmę, a także prezentuje rekomendacje, trudno będzie wejść na wyższy poziom marketingu – tłumaczy Michał Bednarczyk.
Kolejna sprawa to stworzenie strony internetowej, która będzie sprzedawać. Warto też zwrócić, na to, żeby posługiwać się językiem klienta.
– Nie pisz o produktach, tylko o tym, co te produkty mogą zrobić w życiu klienta. Jak mogą usprawnić jego pracę, ułatwić życie. Odpowiadaj na pytania, wątpliwości klientów – radzi Michał Bednarczyk.
Jego zdaniem warto też uruchomić kampanię reklamową. Reklamy w mediach społecznościowych to wciąż ważne źródło informacji o nowych miejscach, produktach czy usługach. Podobnie jest z Google Ads. Dzięki odpowiedniemu targetowaniu można dotrzeć do konkretnej grupy odbiorców.
– Poza tym bądź tam, gdzie jest twoja grupa docelowa: Facebook, Instagram, Twitter, TikTok, Youtube, Pinterest czy Tinder – mówi Michał Bednarczyk.
Można też zgromadzić odbiorców kampanii e-mail marketingowej. E-mail marketing nadal jest jednym z najskuteczniejszych narzędzi do nawiązywania kontaktów z klientami, budowania relacji czy zwiększania sprzedaży. Poza tym tworząc nowe miejsce, warto najpierw dać coś od siebie, a później wymagać działania.
– Zachęć promocją, daj rabat na pierwszy zakup, zaproponuj program lojalnościowy, przekaż ebook związany z wykorzystaniem twojego produktu lub zaproś do zamkniętej grupy dyskusyjnej – mówi Michał Bednarczyk.
Co dla kogo
To jednak zasady ogólne. Co sprawdzi się najlepiej przy konkretnych działalnościach? Krzysztof Gilowski wymienia, że w przypadku restauracji podstawa to atrakcyjna strona internetowa, Google My Business i profile w mediach społecznościowych. Warto też inwestować w kampanie reklamowe Google Ads i w media społecznościowe, ukierunkowane na lokalną społeczność. Influencer marketing i promocje otwarcia również się tu dobrze wpisują.
– W większych miastach odpowiednim krokiem będzie umieszczenie swojej oferty w aplikacjach takich jak Uber Eats, Wolt, Glovo czy też innych. To pozwoli dość szybko dotrzeć do nowych klientów, aplikacje te oferują też możliwość reklamowania się w ich wewnętrznym środowisku. Trzeba jednak podzielić się częścią zysku z firmą odpowiedzialną za aplikację, a także przebić się wśród wielu restauracji działających już dłuższy czas w tej formule – mówi Damian Kaczmarek.
Nie zaleca on budowy strony i jej pozycjonowania wszystkim restauracjom, tylko tym, których oferta wyróżnia się na tle lokalnego rynku albo oprócz usług stricte gastronomicznych proponują np. organizację eventów.
Z kolei w przypadku sklepu spożywczego najlepiej zainwestować w lokalne SEO i marketing w mediach społecznościowych. – Specjalne oferty otwarcia i wysokiej jakości zdjęcia produktów pomogą przyciągać klientów do sklepu. Sprawdza się też reklama tradycyjna, np. billboardy – uważa Krzysztof Gilowski.
Ważna jest też aktualna wizytówka Google. – Warto zauważyć, że największym problemem
w dotarciu nowych klientów do lokalnego sklepu np. z owocami i warzywami wcale nie jest lepsza cena w marketach czy też szerszy wybór produktów. Sęk w tym, że większość lokalnych punktów nie jest widoczna na mapach Google, a godziny ich otwarcia czy też numer kontaktowy nie są dostępne w sieci, w przeciwieństwie do dyskontów czy też marketów w centrach handlowych – uważa Damian Kaczmarek.
Sklep odzieżowy powinien zainwestować w platformy wizualne, np. Instagram i Pinterest. Warto też stworzyć stylizowane zdjęcia produktów i kampanie z udziałem influencerów modowych.
– Dodatkową zachętą mogą być oferty specjalne dla pierwszych klientów, które mogą zostać udostępnione za pośrednictwem mediów społecznościowych i e-mail marketingu – tłumaczy Krzysztof Gilowski.
Tutaj warto też pomyśleć o stronie internetowej. – Będzie to okno na ewentualną ekspansję w kierunku sprzedaży online – mówi Damian Kaczmarek.
Natomiast w przypadku placówki edukacyjnej priorytetem jest budowanie zaufania i wiarygodności. – Spotkania informacyjne, otwarte dni w szkole i warsztaty dają potencjalnym klientom możliwość przekonania się, co ich czeka po wybraniu danej placówki i poznania kadry osobiście. Warto prezentować kwalifikacje pracowników i bezpieczeństwo placówki na stronie internetowej oraz w mediach społecznościowych – mówi Krzysztof Gilowski.
Przyda się też takiej placówce strona internetowa. – Buduje ona większe poczucie zaufania niż względnie anonimowy fanpage w mediach społecznościowych. Jeśli chcemy pokazać naszą szkołę jako nowoczesną
i przystępną dzieciom oraz młodzieży, to postawmy też na obecność mediach społecznościowych – mówi Damian Kaczmarek.
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Fiskus walczy z tzw. fikcyjnym samozatrudnieniem, traktując umowy B2B jako unikanie opodatkowania.
Przedsiębiorcy zbyt nisko wyceniają produkty i usługi ze strachu przed utratą klienta. Tymczasem mądrze skalkulowana cena nie tylko przynosi zyski, lecz także pomaga w budowaniu prestiżu marki.
Franczyza to sprawdzona metoda współpracy, z której korzystają tysiące przedsiębiorców na całym świecie. Na czym polega ten model biznesowy?
Warto zacząć od prewencji, aby nie wpaść w spiralę zadłużenia. Co robić, jeśli pomimo tego problemy się pojawią?
Ile można zarobić na wynajmie mieszkań? I jak się do tego zabrać, żeby maksymalizować korzyści i minimalizować ryzyka?
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Rozważasz otwarcie firmy? Najpierw zainwestuj w subskrypcję magazynu "Własny Biznes FRANCHISING" i sprawdź, jaki biznes się opłaca! Tego nie przeczytasz w internecie!
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
Franczyzobiorczyni Tax Safe z Krakowa dba o work-life balance, ale klientów cały czas jej przybywa. Jak sobie radzi?
La Mancha szuka partnerów szczególnie w Białymstoku i Szczecinie. Dlaczego to dobry moment na nawiązanie współpracy?
POPULARNE NA FORUM
Co sądzicie o Oskrobie?
Witam, Z calego serca odradzam jakąkolwiek wspolprace z ta firma. Okolo 2 miesiące temu zglosilam sie do Oscroby bedac zainteresowana franczyza ich sieci. Wyslalam do nich...
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?
Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...
Oszukani przez franczyzodawcę
Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?
Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...
piszę pracę na temat franchisingu :)
hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché
przeciez to złodzieje
piszę pracę na temat franchisingu :)
Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu
Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...