Najważniejsza rada dla przyszłych restauratorów – nie urządzajcie restauracji tylko według własnego gustu. To nie wam ma się ona podobać, ale klientom. Dlatego lepiej jej aranżację powierzyć fachowcom.
Karol Okrasa
Poniedziałek
13.06.2016
– Nie otwierajcie restauracji tylko dlatego, że lubicie jeść. Lepiej pieniądze odłożone na ten biznes przeznaczcie na podróże i dalej beztrosko cieszcie się radością z jedzenia – mówi Karol Okrasa, restaurator.
 

Czy ktoś, kto lubi dobrze zjeść, ale niespecjalnie zna się na gotowaniu, ma szansę z sukcesem prowadzić restaurację?
Oczywiście, szczególnie jeśli ma duży zmysł menedżerski. A każdy dobry menedżer wie, że określone zadania trzeba zlecać odpowiednim osobom. Właściciel restauracji musi zatrudnić dobrego szefa kuchni, i co niezmiernie ważne szczególnie w takim przypadku, dać mu władzę prawie że absolutną. Czyli to szef ma decydować, co będzie serwował w restauracji, a jej właściciel powinien skupić się tylko na dbaniu o finanse. Jeśli w restauracji pracuje dobry kucharz, menedżer sali i sommelier, to jest ona skazana na sukces.

W jakich miejscach najlepiej otwierać restauracje? A może lokalizacja nie ma większego znaczenia i dobra kuchnia się sama obroni?
Myślę, że obroni się dobry pomysł. Dzisiaj już sama kuchnia, nawet bardzo dobra, nie wystarczy, żeby dobrze zarabiać. Najważniejsze, żeby w okolicy restauracji można było zaparkować. Bo jeżeli takiej możliwości nie będzie, to zazwyczaj jest to gwóźdź do trumny biznesu. Wybierając lokal na restaurację, musimy brać pod uwagę jego otoczenie. Jeśli wokół są biura, a my chcemy prowadzić knajpę, do której ludzie mają przychodzić głównie na lunch, to jest to idealna lokalizacja. Przed podpisaniem umowy najmu lokalu trzeba przeanalizować wszystkie czynniki, które ja dzielę na zewnętrzne i wewnętrzne. Do tych pierwszych zaliczam konkurencję, która działa w okolicy. Należy sprawdzić, co inni serwują, zastanowić się, jak możemy się od nich odróżnić. Z kolei do czynników zewnętrznych zaliczam te operacyjne, czyli ilu mamy ludzi, czy  jesteśmy w stanie pokryć nimi jedną, dwie, trzy zmiany, ile dni, godzin restauracja powinna być otwarta w tygodniu itp.

Wychodzę z założenia, że dobry koncept z dobrą kuchnią powinien wszędzie się sprawdzić. Ja cały czas zastanawiam się, czy lokalizacja mojej restauracji jest dobra, czy zła. Z jednej strony idealna, bo znajduje się w centrum Warszawy. Z drugiej ograniczająca, bo mieści się w hotelu i to na dodatek na jego pierwszym piętrze. Poza tym wnętrze jest mało urokliwe, bo przypomina wystrój hotelowy. Dlatego stawiam na wyśmienitą kuchnię, doskonałą obsługę i życzliwe podejście do gościa. Mieścimy się w hotelu, ale chcemy pokazać, że nie jesteśmy typową restauracją hotelową. Oczywiście, lokalizacja restauracji w topowym miejscu, np. na starówce miasta, może pomóc przyciągnąć gości, ale nie musi. Jest mnóstwo świetnych restauracji, które są w kiepskich lokalizacjach, a jednak działają.

Wystrój restauracji musi być spójny z serwowaną kuchnią – to oczywiste. Co jeszcze trzeba wziąć pod uwagę, planując aranżację lokalu?
Najważniejsza rada dla przyszłych restauratorów – nie urządzajcie restauracji tylko według własnego gustu. To nie wam ma się ona podobać, ale klientom. Dlatego lepiej jej aranżację powierzyć fachowcom. Tym bardziej że w restauracji ważny jest każdy element, np. to czy krzesło jest wygodne, czy stół jest miękki, czyli pokryty specjalnym materacem ukrytym pod obrusem. Wystrój restauracji musi być spójny i z kuchnią, i z wnętrzem, i z lokalizacją – po prostu z całym konceptem.

Często restauracja tuż po otwarciu radzi sobie dobrze. Ludzie są jej ciekawi, przychodzą skosztować serwowanych w niej dań. Ale po jakimś czasie się nią nudzą, nawet jak jedzenie jest dobre. Można coś na to poradzić?
Przede wszystkim trzeba cały czas zaskakiwać gości, wprowadzać nowinki. Nawet najlepsze danie, jeśli jemy je często, w końcu się przecież nudzi. Według mnie restauracja swojego głównej stylu nigdy nie powinna zmieniać. Bo jeśli do tej pory było się staropolską karczmą, to jak nagle można stać się włoską knajpą? Powinno się zmieniać menu, iść z duchem czasu, ale styl kuchni powinien zostać taki sam, bo tylko wtedy jesteśmy wiarygodni, dobrzy w tym, co robimy. Ale z drugiej strony jak w tym kontekście rozpatrywać fenomen restauracji sushi? Które się nie zmieniają, nie zmienia się też menu, a mimo to my i tak do nich ciągle chodzimy...?

Jaka jest idealna karta menu?
Nie powinno być w niej zbyt wiele pozycji. Krótkie karty są lepsze, bo są czytelniejsze, łatwiejsze w utrzymaniu jakości i też do zmiany. Są restauracje, które w menu mają tylko cztery dania. Odchodzimy od modelu, gdy w karcie było niemalże wszystko. Kilka rodzajów mięs, żeby każdy znalazł coś dla siebie itd. No nie! To my dyktujemy warunki! To my mówimy światu, że u nas się zje np. tylko jagnięcinę. Ale robimy ją naprawdę perfekcyjnie i my z tej jagnięciny potrafimy zrobić przystawkę, zupę, danie główne, pierożki  i jeszcze nie wiadomo co. Komunikujemy wówczas gościom: jeśli chcesz zjeść dobrą jagnięcinę, to musisz nas odwiedzić. Uważam, że im mniej pozycji w karcie menu, tym lepiej. I tym bardziej nam się to opłaca. Bo jeśli będzie miała ona sto pozycji, to przecież trzeba będzie kupić mnóstwo towaru, najpewniej go zamrozić, a tym samym i pieniądze. Poza tym gość bardzo często nie jest w stanie przebrnąć przez nawet dwie kartki menu. A nawet jeśli doczyta do końca, to już nie pamięta, co było wcześniej. A na koniec i tak zazwyczaj pada pytanie do kelnera: „A co pan/pani poleca?”. Sprzedajemy więc i tak de facto to, co chcemy.

Jakość dania zależy od talentu kucharza oraz jakości produktów użytych do jego przygotowania. Gdzie szukać dobrych dostawców?
To jest wiedza, którą wszyscy restauratorzy starają się posiąść. Niezwykle trudno jest znaleźć dobrych dostawców, tak zorganizować cały system logistyki, żeby dostawy docierały na czas, a  produkty były tej samej jakości. Moim zdaniem dobrym pomysłem jest studiowanie regionalnej kuchni, która bardzo często wyznacza określone produkty. Na stronie internetowej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi mamy wypisane produkty regionalne wszystkich regionów w Polsce. To obowiązkowa lektura każdego restauratora. Dobrych dostawców mięsa, ryb trzeba pozyskiwać cały czas. Warto szukać też dostawców produktów, np. określonego gatunku ryby, które nie są serwowane w żadnej okolicznej restauracji. Wówczas z pozyskaniem klientów nie powinniśmy mieć problemu. Bo daną rzecz będzie można zjeść tylko w naszej restauracji.

Rozmawiała Anna Smolińska

Fragment wywiadu opublikowanego w numerze 1/2016 miesięcznika "Własny Biznes FRANCHISING".


ZOBACZ W KATALOGU

Am Am Kebab
Atelier Herosima
Bafra Kebab
Berlin Döner Kebap
Beza Krówka Lody rzemieślnicze
Bike Café
Browar Korona
BuBu Bubble Tea
Cafe Słodziak
Candy Pop
Carat Kebab
Chinkalnia
Cochise Burger
Cofix Poland
Crazy Bubble
Cudo Vegan Sushi
Cukiernia Sowa
Cukrem i Solą
Da Grasso
DG Restauracje
Dobra Pączkarnia
Domino’s Pizza
Donuterie
Doskoi
Express Pizza American Style
FABBRICA Italian Comfort Food
Falla
Felix Chicken
Fit Cake
Good Chicken
Gorąco Polecam. Smaki z Piekarni
Grande Pizza
Gruby Benek
Hotdogzna
Japanos
Kashka
KawoWiniarnia
Kiss Kim Chi
Koku Sushi
Krowa Mać Burgers
Kurcze Pieczone
Langos
Le Pain Quotidien
Lodolandia & Kołacz
Lody Bonano
Lody Lida
Lviv Croissants
Maxipizza
McDonald’s
Meron
Ministerstwo Śledzia i Wódki
Mniami Ice Cream
Mr. Kebab
New York Hot Dog
New York Pizza Department
Niewinni Czarodzieje Trzyzero
Night Burger
Pączkownia Smak Sprzed Lat
Pijalnia Wódki i Piwa
Pijalnie Czekolady E.Wedel
Pizza Factory
Pizza Hut
Pizzeria Stopiątka
Prosiak Polski Kebab & Fast Food
Przybij Piątaka
Ramen Shop by Sushi Kushi
Sahar Kebab
Salsiccia Pizzeria Napoletana
Sayuri Sushi
So Coffee
Stava
Steiku Haoss
Subway
Sulaiman Kebab
Sushi Bistro
Sushi Burrito
Sushi Kushi
Sushiroll Bistro – restauracje sushi
Szaszłykowo
Taco Bar
Tawerna Pepe Verde
The White Bear Coffee
Totti Pizza Rzymska
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich
United Chicken
Wendy’s
Willisch
Young Burger
Yum Yum Kebab
ZapieCKanki
Zapiekankarnia – Zapiekanki, Bajgle, Pizza, Pasta
ŻarWok

POPULARNE NA FORUM

Biznes, który bije rekordy

Niestety jako osoba która ma bezpośrednie doświadczenie z ta franczyza, nie moge polecic wspolpracy z nimi. Te artykuly maja na celu tylko nabijanie kolejnych klientow.

1 wypowiedzi
ostatnia 15.10.2024
Biesiadowo

Tak patrzę i biesiadowo pisze że ma 119 lokali. Ale na ich stronie nie ma nawet 50

1 wypowiedzi
ostatnia 29.01.2024
Kawiarnie Cafe Nescafe

Nie chciałabym tej franczyzy

6 wypowiedzi
ostatnia 29.04.2023
McDonalds opinie o franczyzie

Ja bym pomyślała o tej franczyzie

3 wypowiedzi
ostatnia 29.04.2023
Doświadczenia z Bafra Kebab

Witam wszystkich, zastanawiam się nad otwarciem punktu Bafry Kebab. Czytając komentarze w internecie mam mieszane odczucia. Czy ktoś się tym interesował? Otworzył? Jakie...

1 wypowiedzi
ostatnia 25.04.2023
Własny, mobilny punkt gastronomiczny lody, gofry, granita - sprzedaż

Dzień dobry, Noszę się z zamiarem sprzedaży przyczepy (cesja leasingu) po franczyzie znanej jako Lodolandia. Jeśli jest ktoś zainteresowany to zachęcam do...

1 wypowiedzi
ostatnia 06.03.2023
Sushi we franczyzie - przegląd sprawdzonych pomysłów na bines

Pytanie do Redakcji: Dlaczego na pasku reklamowym pojawiają się reklamy franczyzodawców którzy działają na granicy prawa, zawierają w umowach klauzule abuzywne, są...

1 wypowiedzi
ostatnia 02.02.2023
Ile kosztuje McDonald's?

Ciekawe że budujesz restauracje za własne pieniądze ale zostaję własnością centrali

1 wypowiedzi
ostatnia 24.12.2022