Liczna sieć / W sumie Sphinx Polska zarządza 182 lokalami (flagowy koncept to restauracje Sphinx), z czego ponad połowa (54 proc.) działa we franczyzie.
Środa
05.06.2019
Sfinks Polska stawia na franczyzę. Już teraz ponad połowa lokali w jego portfolio działa na licencji, a za trzy lata ma to być nawet 90 proc.
 

Spółka Sfinks Polska zarządza takimi markami gastronomicznymi, jak restauracje Sphinx, Chłopskie Jadło, WOOK, pizzerie Fabryka Pizzy, gastro-puby Piwiarnia Warki, Meta Seta Galareta i Meta Disco. W portfolio ma też pub Bolek w Warszawie oraz jeden lokal nowego konceptu Lepione&Pieczone. W sumie wszystkich lokali jest 182, z czego ponad połowa (54 proc.) działa we franczyzie. Duża w tym zasługa przejętej pod koniec 2017 roku sieci Piwiarnia Warki, która liczyła wówczas prawie 70 lokali franczyzowych. Teraz Sfinks chce jeszcze mocniej postawić na franczyzę.
– Chcemy, aby w tym modelu do 2022 roku działało 70-90 proc. wszystkich lokali – zapowiada Sylwester Cacek, prezes zarządu Sfinks Polska. – W tym roku planujemy zwiększyć udział franczyzy w całej sieci do ponad 60 proc.
Oprócz piwiarni w modelu franczyzowym działa obecnie większość pizzerii Fabryka Pizzy, poza tym spółka prowadzi przekształcenia operatorskich restauracji Sphinx na franczyzę.
– Spośród dziesięciu restauracji z naszego portfolio, które od stycznia do końca marca tego roku wypracowały najwyższe przyrosty sprzedaży, osiem działa we franczyzie. Najlepsza z nich zwiększyła w I kwartale obroty rok do roku o prawie 50 proc., mimo że w tym czasie było aż osiem niehandlowych niedziel więcej, niż przed rokiem. Pozostałe również osiągnęły kilkudziesięcioprocentową dynamikę przychodów. W systemie franczyzowym restaurator działa na własny rachunek, więc jest zmotywowany, aby biznes prowadzić jak najlepiej – dodaje Sylwester Cacek.

Jak wyjaśnia prezes Sfinksa, spółce zależy na tym, aby mieć w portfolio koncepty o różnej kwocie inwestycji oraz oferujące różne rodzaje gastronomii.
– Możemy zaproponować franczyzobiorcom marki, w których kwota inwestycji wynosi 100 tys. zł, ale i takie, gdzie jest to ponad 1 mln zł – mówi Sylwester Cacek. – Ku naszemu zdziwieniu najwięcej pytań mamy o franczyzę restauracji Sphinx, choć jest to koncept najdroższy w inwestycji.

W tym roku Sfinks chce otworzyć w sumie 20 nowych lokali, z czego prawdopodobnie tylko jeden będzie działał w systemie operatorskim, a reszta na licencji. Obecnie trwają prace nad opracowaniem systemu franczyzowego dla marek Meta Seta Galareta i Meta Disco. Na razie nie można jeszcze otwierać na licencji restauracji Wook, ale być może wkrótce to się zmieni.
– Jest spore zainteresowanie ze strony dużych centrów handlowych wprowadzeniem do oferty gastronomicznej sieciowych restauracji serwujących chińskie menu – przyznaje Dariusz Strojewski, wiceprezes zarządu Sfinks Polska.
Sfinks ma zresztą zamiar powiększać swoje portfolio, wprowadzając nowe marki własne, ale też kupując już istniejące, albo inwestując w mniejszościowe pakiety udziałów. Jeszcze w tym roku spółka planuje zrealizować 2-3 takie projekty.
– Nie mamy jeszcze w swoim portfolio chociażby żadnego konceptu fast foodowego – dorzuca Sylwester Cacek.
Sfinks myśli też o masterfranczyzie i wyjściu na zagraniczne rynki.
– Zgłaszają się do nas zainteresowani z różnych krajów, ale tym tematem zajmiemy się najwcześniej w przyszłym roku – zaznacza prezes spółki. – Jestem zwolennikiem tego, aby najpierw spróbować sił na którymś z rynków Unii Europejskiej.


Szerokie menu / Jak wyjaśnia prezes Sfinksa, spółce zależy na tym, by mieć w portfolio koncepty o różnej kwocie inwestycji oraz oferujące różne rodzaje gastronomii.

ZOBACZ W KATALOGU

Am Am Kebab
Amori Pomodori
Atelier Herosima
Autorskie Lody Piccolo
Bafra Kebab
Berlin Döner Kebap
Beza Krówka Lody rzemieślnicze
Biesiadowo
Bike Café
Browar Korona
BuBu Bubble Tea
Cafe Słodziak
Candy Pop
Carat Kebab
Chinkalnia
Cochise Burger
Coffeeloffee
Cofix
Crazy Bubble
Cudo Vegan Sushi
Cukiernia Sowa
Cukrem i Solą
Da Grasso
DG Restauracje
Dobra Pączkarnia
Domino’s Pizza
Donuterie
Doskoi
Easy Beer
Easy Wine
Express Pizza American Style
FABBRICA Italian Comfort Food
Falla
Felix Chicken
Fit Cake
Good Chicken
Gorąco Polecam. Smaki z Piekarni
Grande Pizza
Gruby Benek
Hotdogzna
Ice'n'go
Japanos
Kashka
Kiss Kim Chi
Koku Sushi
Krowa Mać Burgers
Kurcze Pieczone
Lodolandia & Kołacz
Lody Bonano
Lody Lida
Lviv Croissants
Makarun
Maxipizza
McDonald’s
Meron
Ministerstwo Śledzia i Wódki
Mniami Ice Cream
Mr. Kebab
New York Hot Dog
New York Pizza Department
Niewinni Czarodzieje Trzyzero
Pączki Mamy
Pączkownia Smak Sprzed Lat
Pijalnia Wódki i Piwa
Pijalnie Czekolady E.Wedel
Pizza Factory
Pizza Hut
Pizzeria Stopiątka
Prosiak Polski Kebab & Fast Food
Ramen Shop by Sushi Kushi
Salsiccia Pizzeria Napoletana
Sayuri Sushi
SiGelato
So Coffee
Stava
Steiku Haoss
Subtilité Wine & Bar
Subway
Sulaiman Kebab
Sushi Bistro
Sushi Burrito
Sushi Kushi
Szaszłykowo
Taco Bar
Tawerna Pepe Verde
The White Bear Coffee
Tibesti 2Go
Totti Pizza Rzymska
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich
United Chicken
Wendy’s
Western Chicken
Western Tortilla
Yum Yum Kebab
ZapieCKanki
Zapiekankarnia – Zapiekanki, Bajgle, Pizza, Pasta
ŻarWok
Zdrowa Krowa