Eurocash na plusie, Sukcesja na sprzedaż
Rzecznik generalny Trybunału Sprawiedliwości UE wydał opinię w polskiej sprawie dotyczącej rozliczania VAT przez fast foody. Chodzi o opodatkowanie takich produktów, jak zapiekanki, hot dogi, hamburgery. Wielu przedsiębiorców stosowało przy ich sprzedaży 5 proc. VAT. Skarbówka nie miała nic przeciwko temu, aż do 2016 roku, kiedy ministerstwo finansów wydało interpretację, że sprzedawcy gotowych dań muszą naliczać 8 proc. VAT. Wtedy skarbówka zmieniła podejście i i zabrała się za kontrolowanie przedsiębiorców oraz naliczanie zaległych podatków. Sprawa, którą do TSUE skierował Naczelny Sąd Administracyjny, dotyczy polskiego franczyzobiorcy McDonald's. Zanim jednak TSUE zajął się tą sprawą, najpierw swoją opinię wydał rzecznik generalny Trybunału. Wynika z niej, że jeśli chodzi o sprzedaż posiłków na wynos, jak np. w formule drive-thru, to prawidłowy jest podatek 5 proc. Natomiast w przypadku konsumpcji na miejscu mamy do czynienia z usługa restauracyjną i wówczas należy płacić 8 proc. VAT. Opinie rzecznika nie są wiążące dla Trybunału, ale wyroki często si ę z nimi pokrywają. W tym przypadku przedsiębiorcy mogliby się starać o odzyskanie przynajmniej części naliczonego podatku. Ostateczne rozstrzygnięcie TSUE zostanie wydane najprawdopodobniej za kilka miesięcy.
W hurcie i w detalu
Przychody Grupy Eurocash w trzecim kwartale 2020 r. przekroczyły 7 mld zł i były o 5 proc. wyższe niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Sprzedaż w segmencie hurtowym wzrosła o ponad 3 proc. r/r, a w segmencie detalicznym – o blisko 4 proc. r/r.
Zysk netto Grupy Eurocash w okresie lipiec-wrzesień br. sięgnął niemal 37 mln zł i był o ponad 34% wyższy niż w trzecim kwartale 2019 r.
Sprzedaż segmentu hurtowego Grupy Eurocash w trzecim kwartale 2020 r. sięgnęła 5,26 mld zł (+3,4 proc. r/r), a EBITDA tego segmentu wyniosła 185 mln zł (+7,4 proc. r/r).
– Silnym wsparciem przychodów w hurcie była sprzedaż do niezależnych sklepów oraz franczyzobiorców, a także dynamiczny wzrost sprzedaży papierosów i produktów impulsowych. Wzrosty te z nawiązką zrekompensowały niższą sprzedaż w formacie Eurocash Gastronomia, który zaopatruje restauracje i hotele, mocno odczuwające skutki epidemii, a także spadek wynikający z zakończonego w poprzednim roku kontraktu z Orlenem – wskazał Jacek Owczarek, członek zarządu i dyrektor finansowy Grupy Eurocash. – Trzeci kwartał był również kolejnym z rzędu, w którym odnotowaliśmy rekordową sprzedaż za pośrednictwem platformy eurocash.pl. Zamówienia on-line stanowiły już 31% łącznej sprzedaży w segmencie hurtowym (nie uwzględniając formatu Cash & Carry). To pokazuje, że nasze rozwiązanie e-commerce dla przedsiębiorców prowadzących sklepy detaliczne ma ogromny potencjał nie tylko w okresie zamknięcia gospodarki, lecz również w okresie, gdy większość restrykcji związanych z epidemią została zniesiona. Klienci doceniają eurocash.pl między innymi za wygodę i szybkość zamówień – podkreślił Jacek Owczarek.
Sprzedaż zewnętrzna zrealizowana przez Grupę Eurocash w segmencie detalicznym w trzecim kwartale br. wyniosła 1,58 mld zł (+3,5 proc. r/r), a EBITDA tego segmentu wyniosła ponad 76 mln zł (wobec 79 mln zł przed rokiem).
- Motorem wzrostu przychodów w detalu była głównie sprzedaż realizowana przez sklepy franczyzowe Delikatesy Centrum. Znaczący wzrost zanotowały także saloniki prasowe Inmedio, które w trzecim kwartale odbudowały sprzedaż po okresie ograniczeń w funkcjonowaniu galerii handlowych, obowiązujących od marca do maja – wskazał Jacek Owczarek.
Gigantom się nie kłania
Czeski biznesmen Daniel Křetínský rzucił wyzwanie firmie Google. To jeden z najbogatszych ludzi w swoim kraju. Działa w tak różnych branżach jak bankowość, energetyka, budownictwo, turystyka czy media. Na rynku czeskim wykupił od Axel Springer należące do tego koncernu tytuły prasowe. Jest też właścicielem kilku mediów we Francji (Elle, Marianne, Version Fémina i Télé 7 Jours) oraz współwłaścicielem opiniotwórczego dziennika „Le Monde”. A Francja jest pierwszym krajem w Unii Europejskiej, który próbuje zmusić Google do płacenia tradycyjnym mediom za bezpłatne oferowanie ich wiadomości w swojej wyszukiwarce. UE wprowadziła bowiem specjalną dyrektywę o prawie autorskim na jednolitym rynku cyfrowym. Uznaje ona za bezprawne korzystanie za darmo z cudzej pracy zawodowej i czerpanie z tego ogromnych zysków. Daje zatem dziennikarzom i wydawcom prawo do wynagrodzeń od Google’a za wykorzystane treści.
Korzystając z tego, Křetínský postanowił wyegzekwować swoje należności. Google jednak nie chce podporzadkować się dyrektywie, woli zawierać indywidualne porozumienia z konkretnymi mediami. Takie też zaproponował czeskiemu biznesmenowi, ale ten odmówił podpisania.
Według niego, jawną demonstracją siły jest propozycja Google’a, by firmy, które podpiszą z nim kontrakty, zrzekły się możliwości dochodzenia swych praw przed sądami. Oznacza to, że amerykański gigant będzie mógł bezkarnie naruszać warunki umowy i nie będzie sposobu, by wyegzekwować na nim jej zapisy.
Prasa najodporniejsza
Kolporter przeanalizował zainteresowanie poszczególnymi produktami i usługami, oferowanymi w sieci saloników, w okresie kwiecień – październik br.
– Najbardziej tradycyjny asortyment, czyli prasa, okazał się najbardziej odpornym na spadki sprzedaży. Notowaliśmy je głównie w okresie lockdownu, gdy ruch klientów został w zasadzie wstrzymany, przy czym spadki dotyczyły przede wszystkim saloników zlokalizowanych w galeriach handlowych – mówi Dariusz Materek, rzecznik prasowy Kolportera. – Od maja, wraz ze znoszeniem obostrzeń, sprzedaż zaczęła wracać do normy.
Prasę kupowano najczęściej z różnego rodzaju doładowaniami – nie tylko do telefonów, ale także do platform internetowych. Klienci kupowali również często papierosy, artykuły tytoniowe, akcesoria do e-papierosów. Często korzystali także z kolektur Lotto, zlokalizowanych w salonikach.
– Zauważyliśmy, że zmienił się nieco model zakupowy prasy – spadły zakupy impulsowe, ale przybyło klientów poszukujących określonych tytułów. To z pewnością wynika z sytuacji, że część punktów sprzedaży w czasie lockdownu była zamknięta, saloniki natomiast pracowały cały czas. Dodatkowo oferowały i oferują największy wybór tytułów prasowych – mówi Dariusz Materek.
Projekt: wyprzedaż
Sieć Carrefour Polska uruchomiła strefy Outlet w trzech sklepach Carrefour - w Parku Handlowym Zakopianka w Krakowie, CH Atrium Targówek w Warszawie oraz Galerii Morena w Gdańsku. Projekt jest testem nowego konceptu wyprzedażowego francuskiego operatora w Polsce.
W strefie Carrefour Outlet klienci znajdą ok 400 produktów z kategorii przemysłowych - w tym m.in. RTV/AGD, artykuły wyposażenia wnętrz, dekoracyjne, sportowe, zabawki - z rabatami sięgającymi do 70 proc.
Projekt outletowy jest na razie na etapie testów i firma nie informuje, czy będzie rozwijany na kolejne sklepy wielkopowierzchniowe. Carrefour Polska to sieć handlowa, pod szyldem której działa w Polsce ponad 900 sklepów w sześciu formatach: hipermarketów, supermarketów, sklepów hurtowo-dyskontowych, osiedlowych i specjalistycznych oraz sklepu internetowego. Carrefour jest w Polsce również właścicielem sieci 20 centrów handlowych oraz sieci ponad 40 stacji paliw.
Galerie chcą pracować
Organizacje branży handlowej apelują do rządu o pełne przywrócenie działalności galerii handlowych nie później niż 30 listopada. Jak informuje Polska Rada Centrów Handlowych, ograniczenie handlu tylko w listopadzie to dla branży strata około 8 mld zł obrotów.
– Centra handlowe były i są przygotowane do bezpiecznej obsługi klientów będąc jednymi z najbezpieczniejszych miejsc publicznych w czasach pandemii. Przedłużenie restrykcji dla handlu doprowadzi do bankructw wielu firm oraz likwidacji tysięcy miejsc pracy – czytamy w przesłanej przez PRCH informacji.
Branża szacuje, że wydłużenie lockdownu na grudzień spowoduje utratę kolejnych 12 mld zł.
Takiej straty nie udźwignie wiele firm, nie tylko handlowych, ale także usługowych powiązanych z branżą - podkreślono.
Podczas pierwszego lockdownu branża centrów handlowych w Polsce tylko w okresie marzec-maj 2020 r. odnotowała spadek obrotów netto o ponad 17,5 mld zł.
– Jednocześnie zarówno wynajmujący, jak i najemcy przygotowali się do spodziewanej drugiej fali zakażeń i do prowadzenia operacji w wysokim reżimie sanitarnym – zaznacza PRCH.
Według PRCH skala zakażeń wśród pracowników centrów handlowych od maja nie przekroczyła 1 promila.
– Nie odnotowano przypadków z transmisją wirusa na współpracowników i klientów – czytamy w komunikacie.
Tymczasem na sprzedaż została wystawiona łódzka Sukcesja – pierwsza polska galeria, która splajtowała. Oferty na zakup można już składać w tamtejszym Sądzie Rejonowym. Cena wywoławcza za obiekt wynosi 126 mln zł. Otwarcie ofert ma nastąpić 7 grudnia br.
Sukcesja została otwarta pięć lat temu, a zamknięta w lipcu tego roku. Wśród przyczyn bankructwa eksperci wymieniają błędy w zarządzaniu, natomiast właściciel, czyli Fabryka Biznesu uważa, że wpływ na niepowodzenie miały problemy związane są z awariami budynku, których naprawa naraziła firmę na wielomilionowe koszty, a to z kolei niekorzystnie wpłynęło na poziom komercjalizacji. Na problemy nałożyła się zła sytuacja u kluczowych najemców, jak np. sieci Piotr i Paweł, która zlikwidowała działający w sukcesji supermarket. Ciekawe, czy w czasie gdy galerie handlowe borykają się z ogromnymi kłopotami znajda się chętni na kupno takiego obiektu.
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Hipnoza w biznesie? W czym może pomóc? I czy to naprawdę działa? Anna Godlewska, hipnoterapeutka, coach i trener efektywnych zespołów zapewnia, że tak.
Marka New York Pizza Department podpisała umowę z masterfranczyzobiorcą w Egipcie. Na przyszły rok zapowiada pierwsze otwarcia na egipskim rynku.
La Mancha szuka partnerów szczególnie w Białymstoku i Szczecinie. Dlaczego to dobry moment na nawiązanie współpracy?
Z kosmetyczną marką Yves Rocher można współpracować w dwóch modelach. Czym się różnią?
Połączenie restauracji z produkcją piwa przyciąga klientów. Browar Korona postanowił to wykorzystać.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Rozważasz otwarcie firmy? Najpierw zainwestuj w subskrypcję magazynu "Własny Biznes FRANCHISING" i sprawdź, jaki biznes się opłaca! Tego nie przeczytasz w internecie!
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
Franczyzobiorczyni Tax Safe z Krakowa dba o work-life balance, ale klientów cały czas jej przybywa. Jak sobie radzi?
Jeśli marzysz o własnym biznesie, szukasz inspiracji lub chcesz dowiedzieć się więcej o franczyzie – teraz jest idealny moment, by działać!
POPULARNE NA FORUM
Co sądzicie o Oskrobie?
Witam, Z calego serca odradzam jakąkolwiek wspolprace z ta firma. Okolo 2 miesiące temu zglosilam sie do Oscroby bedac zainteresowana franczyza ich sieci. Wyslalam do nich...
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?
Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...
Oszukani przez franczyzodawcę
Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?
Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...
piszę pracę na temat franchisingu :)
hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché
przeciez to złodzieje
piszę pracę na temat franchisingu :)
Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu
Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...